Pääset
tänne ylös "Alkuun"-linkeistä.
Takaisin Matkat-sivulle. Versio
1.74.
Viimeisimmät
muutokset17.3.2025. Rakenne tarkastettu ja
kotisivulinkit suurennettu.
Syksy
1983 (Sudan)
Reissun
ensisijaisena tarkoituksena oli rakentaa ja asentaa kaksi HF-radioasemaa aavikoitumisen
leviämisen hidastamiseen sekä
pysäyttämiseen
pyrkineen kehitysapuprojektin
(1978 - 1991) käyttöön Enso-Gutzeit Oy:n
toimipisteiden
välille (Khartoum - Tendelti, välimatka 300
kilometriä).
Sisällysluettelo:
Alla
näkyvä teksti
perustuu muistikuviin, muistiinpanoihin, kirjeisiin, postikortteihin,
passiin leimoineen, kino- ja diafilmikuviin, keskusteluihin E-G:n
tuttujen miesten kuten Tommin kanssa ja isän
jäämistöstä löytyneisiin
kirjeisiin sekä
karttoihin + niihin lisättyihin merkintöihin. Yksi
alkuperäinen kommentoitu seinäkartta oli
pitkään
haussa, mutta jutun pääidea selvisi ilman
sitäkin.
Skannaan ehkä sen myöhemmin tänne. Teksti on
osoitettu
omille sukulaisille mutta siitä voinee irrota jotain varsinkin
jossain sielläpäin metsäalalla tai
vastaavissa
olosuhteissa muuallakin työskenneelle.
Muistamista helpotti se, että kyseiset tekniset asiat olivat
oman
erityisen mielenkiinnon herättävää
laatua ja vuotta
myöhemmin oli vuorossa vähän pidempi
viestilliseen
puoleenkin liittyvä työreissu
Lähi-Itään.
Tämä ei osaltani ollut varsinainen palkallinen
sellainen,
vaan erityisen hyvä tilaisuus saada asemien asennusten ja
käyttöönoton edetessä myös
ensikäden
opastusta ja kokemusta paikalliseen, itselleni uuteen kulttuuriin noin
5000 kilometrin päässä kotoa,
siellä
töitä tekevien suomalaisten sekä
paikallisten
päivittäisen toiminnan kautta.
Pelkkänä tekstinä tallennetut kartta- ja
muut linkitkin toimivat jutun kirjoitushetkellä.
Valmistelut Suomessa
Joskus vuoden 1982 lopulla - 1983
alussa keskusteluihin nousi Imatran "Tipanmäeltä" eli
E-G:n
Metsäkonttorilta isän pomolta (Yrjö S)
kysymys voisinko
lähteä laittamaan E-G:n hankkiman HF-radiokaluston
paikoilleen ja toimintakuntoon kahteen heidän eri
toimipaikkaansa.
Niiden välisten puhelin- ja kaapeliyhteyksien puutteiden
vuoksi
haluttiin kai kokeilla olisiko tällaisesta
radioyhteydestä
apua. Lähtökohtakuvio selvisi kokonaisuudessaan vasta
yhden
juuri löytyneen kirjeen sisällöstä,
jonka
perusteella kiire oli jälleen paras motivoija.. Mikä
sitten
näkyi muun muassa lyhyessä valmistautumisajassa
rokotukset ja
passin hankinta mukaan lukien.
Useamman vuoden radioamatööriharrasteen
(alkuun Kokelas-
ja myöhemmin ylimmässä eli Yleisluokassa
vuodesta 1979)
sekä SA Intin vast'ikään antaman yhdentoista
kuukauden
pituisen HF-radistikoulutuksen kautta oli
todennäköisesti
kertynyt jo ainakin hieman käyttökelpoista,
sovellettavissa
olevaa radioteknistä osaamista radiolaitteiden, antennien,
liikennöinnin ja senhetkisten radiokelien osalta. Niiden
perusteella hän vissiin nosti asian pöydälle
ja
sehän tietenkin sopi siinä kohdassa hyvin.
Sain E-G:lta onneksi jo ennen reissuun
lähtöä
käsiini radiolaitteiden ohjekirjakopiot ja
vähän aikaa
sottailla mitä kaikkea muuta olisi syytä mukaan ottaa
sekä perillä teetättää.
Alempana mainitun Peltolan kirjan ensimmäinen ohje.
Peltolan kirjan
välistä pudonnut muistilapun
tekele valmistelujen
alusta. Khrt = Khartoum, Tend = Tendelti.
Radiolaitteet ja dipoli-tyyppiset lanka-antennit hankki sekä
hoiti
käyttökuntoon Imamic Ky, Imatra, tilaajana
E-G Oy,
Metsäosasto, Imatra (jatkossa
ENSO). Sudanissa käytetyn
radiolaitemallin
Kenwood
TS-430S
maahantuojalta Imamic sai muutosohjeet
lähettimien muokkaamiseen käyttöön
paremmin
soveltuvaksi, sillä vain puheella
käyttöön
sallittuina oli kaksi Sudanin telehallinnon
määräämää
pistetaajuutta maan
sisäiseen käyttöön.
Kyseessä ei
ollut radioamatööriliikennöinti
sille
laajemmin
määrättyjen bandirajojen
sisällä, joten radiot
oli
tehtaalla viritetty ja lukittu radioamatööreille
sallituille
taajuusalueille sekä -väleille,
joita piti tuossa tapauksessa
muuttaa lähettimen käynnistämisen
mahdollistamiseksi.
- https://www.sral.fi/iaru-taajuusjakosuositus/
Suomalaisista
radioamatööritarvikeliikkeistä sai jo
silloin tilattua
sopivia
antennilanka- ja keskieristimiä sekä muita
erikoisosia.
Filmivanerista ja alumiinisista reuna- sekä kulmavahvikkeista
teetetyt kunnolliset kuljetuskotelot 2 kpl radiolaitteelle,
virtalähteelle, pöytämikrofonille,
ohjekirjalle,
käyttöohjeille sekä
tilaa antenneille valmisti
mittojen mukaan paikallinen puutyöliike Sukkulakadun
pohjoispäässä (
RT-Tuote Oy;
kiitos Imatran
Seudun Kehitysyhtiö Oy:lle,
Veskulle ja Antille
selvitysavusta).
Alkuun
Sudanista hankittaviksi
jäivät vain noin 6-12 -metriset
teräsputkimastot 1 + 3
kpl, niiden
jalustat, osittain myös harus- ja muita vastaavia tarvikkeita
lentorahdin
koko- ja painorajoitusten, korkeiden kustannusten sekä
käytettävissä olleen siirtoajan lyhyyden
vuoksi.
Tendeltin pään mastot 3 kpl ehkä
teetätettiin
siellä tai ainakin toimitettiin sinne
etukäteen, kun en niiden rauta- enkä
maantiekuljetuksesta
muista
mitään.
Kuvassa
näkyy Khartoumin toimipisteen HF-asemapaikka vielä
keskeneräisenä.
Pätkä
teknistä HF-jargonia:
Radion naamakuvaan punaisella
korostettuihin muistikanavapaikkoihin "1" ja "2" oli
kiinteästi
konfiguroitu kaksi käytettäväksi
määrättyä taajuutta, mutta muun
muassa oikean
antennin vaihto ja radion etuseinän nappien oikeassa asennossa
pitäminen tuottivat ohjeista huolimatta
todennäköisiä haasteita esimerkiksi
siivouksen
yhteydessä jonkin napin muuttuneen asennon vuoksi. Mahdollisia
tehorajoituksia en enää muista, noistahan
lähti
tehdasvalmiina maksimissaan vajaa pari sataa wattia tehoa antenniin
päin.
Kommersiaaliradioita erikoisimpine antenneineen ei
tietääkseni lähinnä
kustannus- ja saatavuussyistä tuonne harkittu eikä
hankittu
ainakaan tuossa vaiheessa.
Ympäristö ja lähin infrastrukstuuri kuten
kuvan
rakennuksen katon yli näkyvän tyyppiset neli- tai
viisilankaiset avosähkölinjat (Tendeltissa
valitettavasti
antennien vieressä ja niiden suuntaisesti) ja asemapaikkaa
ympäröivät korkeat aidat (vast.) vaikuttivat
kaikki
lopulliseen toteutukseen. Samoin autolla ajettavat, muuten avoimet
kulkuväylät, naapurit, harus- sekä
antennilankojen
mahdolliset
kiinnityspisteet ja muut rakenteet, yms. Eri vaihtoehdot,
kuten
syöttöpisteeltään korkeampi Inv-V
vai matalat
vaakadipolit, kaksi erillistä antennia vai yksi kahden
taajuuden
"perhosdipoli", jossa yhdestä
syöttöpisteestä
lähtevät molempien taajuuksien omat langat
menisivät
päällekäin tai reilusti ristikkäin
ja muut
variaatiot, sekä lopulliset kompromissit muodostuivat vasta
paikan
päällä.
Maasto oli kuivaa hiekkapitoista
maalajia, mikä ei varsinaisesti helpottanut hyvin
vetävän antenniarsenaalin toteuttamista eikä
aseman
ukkosmaadoittamistakaan, paikallisia
HF-radiohäiriöitäkin oli
lähialueelta kuultavissa.
Tendeltin puoleisessa päässä hiekalla
seisseet
putkimastot olivat kolmeen suuntaan harustettuna aavistuksen kauempana
päärakennuksesta, tosin läheisen,
pylväisiin
asennetun nelilankaisen noin 220 VAC-avolinjan vierellä.
Khartoumissa niistä ylimpänä oli
vielä muita
ohuempi ja heikommin betonipylväästä
eristetty lanka.
Noihin aikoihin radiokelit olivat yleisesti ottaen nykyisiä
jonkin
verran paremmat, samoin niin sanotuista
Man Made-häiriöiden
määrä etenkin keskusta-alueilla oli silloin
paljon
nykyistä pienempää.
---
ajatuksia
myöhemmin ---
Tiettyihin materiaali- ja komponenttivalintoihin sekä
ratkaisuihin
tulisi nykytiedolla että kokemuksilla paneuduttua paljon
syvällisemmin, kuten UV- ja muut haasteet
kiinnitystarvikkeille, suuret lämpötilavaihtelut, 1:1
(ja
vast.) baluneiden käyttö, antennianalysaattorin
hyödyntäminen pelkän halvan SWR-mittarin
sijaan,
tiivistys- ja suojateippien laajempi käyttö,
ajoittain
erityisen raakaa ilmastoa sekä lisäkuormitusta
(hiekkamyrskyt,..) paremmin kestävät naru- ja
koaksikaapeli-
sekä antennilankamateriaalit. Kuten
Killu tai jotkut
joustavammat,
mahdollisesti jo silloin saatavilla olleet
ammattikäyttöön
tarkoitetut vaijeri- ja lankaversiot luokkaa
DX-Wire Premium,
vastaavat kunnon
pinnoitteineen
PVC
vs.
PE vs.
PTFE,
Delrin, muut.
Paikallisen varaosa-
sekä erikoistyökaluvaraston koko että laatu
laajenisi
myös hieman.
T2FD, "
Laajakaistadipoli"
by Veikko Aumala OH7NB, kirjassa
"Käytännön antennit 1" by OH2BBF, sivu 77,
SRAL, ISBN
951-96056-3-0 Inv-V-muodossa
alimmalle taajuudelle mitoitettuna olisi voinut olla yksi
harkinnanarvoinen vaihtoehto.
Mag-luupit,
joilla
paikallisiin sähkökentän
häiriöihin olisi
ehkä voitu reagoida paremmin. Niitä
ei silloin olisi saanut radion ohjaamin tai
automaattisin
viritysjärjestelmin varustettuina, joten molemmille
taajuuksille
ja
molempiin päihin olisi todennäköisesti
pitänyt
teettää omat ko. pistetaajuuksille valmiiksi
viritetyt,
paikallisia olosuhteita kestävät
antenninsa
antenninvaihtokytkinten portteihin
kolme ja neljä. Maglooppeihin liittyviä
käyttöturvallisuusseikkoja
unohtamatta.
- https://en.wikipedia.org/wiki/Loop_antenna
- https://www.wimo.com/en/antennas/hf-antennas/magnetic-loop-antennas
Kiertopolarisoitujen
dipolien (molemmille
taajuuksille oma
antenniparinsa molempiin päihin) tai paljon suurempien ja
korkeammalle asennettavien, alimmalle
käyttötaajuudelle
viritettyjen
vaakaluuppien
avulla asemien välistä
käytettävyyttä,
"kuuluvuustodennäköisyyttä" olisi
todennäköisesti saatu ainakin hieman
parannettua, tosin vielä silloin
en tiennyt
etenkään ensiksi mainittujen
käyttökelpoisuudesta
HF:lla mitään.
Kotimaassa
ajoissa etukäteen teetätetyissä ja
meriteitse perille
toimitetuissa, noin 15-20 -metrisiksi levitettävissä
mastovaihtoehdoissa, kuten
*)
[
L]
ne todennäköisesti olisivat olleet ristikko- tai
putkirakenteisia, kaadettavia ja teleskooppimaisia versioita kiinteine
kaato- ja nostovinsseineen
*)
[
L],
noston aikana kiristyvine haruksineen. Eli
perustamis- sekä nostotöiden osilta
pienemmän porukan ja
myöhemmin etenkin antenneiden huolto tai vaihdot vaikka yksin
tehtävissä.
*)
kuvien ottopaikka ja ©
GB2IWM-radioamatööriasema,
Duxford
(=
Imperial War Museum),
UK.
Pidempien, kiinteiden ristikkomastojen kanssa
olisi pitänyt turvautua paikallista toria luotettavampien
mastontekijöiden
(Aerial Oy,
Toke OH6RM,
Jaska OH8QD,
..) tuotteisiin,
suurempitöisiin ennakkovalmisteluihin ja
pystyttämässä olisi varmaan saanut olla
useampi
mastotyöt tunteva henkilö sekä/tai sopivaa
nostokalustoa. Lentorahdin mahdollisuudesta sen verran että
DC10:n
ruumaan sopi ainakin kapeahko kuusimetrinen ristikkomaston
pätkä, jollaisia ainakin Toke toimitti muun
muassa
Golanille.
Hinnat ja toimitusaikataulut olisivat
pompsahtaneet, tuossahan edettiin ENSO:n
toimenpitein ja ohjauksen mukaisesti.
Sudanissa tarvittavat rokotukset
kv-rokotuskorttimerkintöineen
saatiin muun muassa ENSO:n terveysasemalta Imatralta tohtori Pentti
Vuojolahden toimenpitein (katso alempaa kohta
Rokotuksista). Aika
monta erilaista
rokotetta ja pilleriä piti
ottaa ja saatu turvallisuuskoulutus (kuten yleisimmät
alueelliset
taudit,
hyttysten levittämä malaria ja denguekuume,
juomaveden
ameebat ja vastaavat, likaisesta uimavedestä virtsaputkeen
hakeutuvat loiset,
nurmikon
seasta paljaisiin jalkapohjiin porautuvat koukkumadot,
erilaiset pistävät ja purevat sekä
muut vastaavat
kuten
skorpionit ja hämähäkit sekä
käärmeet,
todennäköisimmin
nestehukka ja auringonpistokset, muut onnettomuudet) piti painaa
visusti
mieleensä.
Onneksi ENSO:lla oli jaossa kyseisiin olosuhteisiin painottunut
taskutieto-opas (
Heikki Peltola, Etelänmatkaajan
lääkärikirja 1974, Otava, ISBN 951-1-01465-X)
itseopiskelua ja kertausta varten. Sekä
tiedossa jo ollut suomalaisen suoliston bakteerikannan ero
kohdemaan vastaavaan, mikä hyvin suurella
todennäköisyydellä aiheuttaisi
päivän-parin
mittaisen bakteerikannan vaihtumisen muutaman ensimmäisen
perilläolopäivän aikoihin. Ja sama uudelleen
kotiin
palatessa.
Omat reilun kuukauden vaatimat reissukamat sai pakattua
käsimatkatavarakokoon äkkiä, kiitos paljon
matkakokemusta
omaavan tahon lähiohjauksesta ;-)
Alkuun
Lennot
Mennessä lentokoneiden vaihto oli Ateenassa ja palatessa
Genevessa.
Sen verran oli isälle pitkäaikaisesta
leimaviisumistaan
johtuen jo kolmeen etu- ja takakansistaan yhteen niitattuun passiin
matkapisteitä kertynyt, että Swissair ilmeisesti
tarjosi
niillä liput allekirjoittaneelle. Tai sitten ENSO maksoi ne.
Siihen aikaan yksittäin ostettujen, normaalihintaisten
reittilentojen hinnat tuollaisiin kohteisiin olivat turistiluokassakin
suorastaan hävyttömän korkeita nykyisiin
verrattuina.
Jotkut tuonaikaiset Teneriffan ja vastaavien turistikohteiden "aina"
täydet
charter-lennot olivat onneksi jo halvempia.
Kirjoitushetkellä 11/20 edestakainen lento HEL - KRT
näytti
pikaisella nettihaulla kustantavan jotain kiloeuron molemmin puolin
turistiluokassa, matkaan osallistuvista
lentoyhtiöistä,
vaihtopaikoista ja reiteistä riippuen.
Menomatkalla pysähdyimme pariksi päiväksi
tutustumaan
Ateenaan, samalla ostin joltain aiemmalta reissulta
löytämästäni
surplus-suurtaajuuselektroniikkaa
myyvästä liikkeestä aika suurikokoisia
säätökondensaattoreita, muuta
lähetinkäyttöön tarkoitettua
RF-bonkkia ja
keraamiset, olikohan
4CX350_- sekä 4CX1000A -lähetinputket. Ensinmainittu
taisi
mennä OH7UE:lle ja toinen OH7PI:lle VHF-linukkaprojekteihinsa.
Ateenasta noustiin Khartumiin vievään koneeseen
5.10.1983.
Maahantulotarkastusten yhteydessä passiini lyötiin
kuukauden
voimassaoleva leimaviisumi,
rekisteröintiohjeleima ja seuraavana
päivänä turvallisuuspalvelun
[
L]
toimesta tehdyn rekisteröinnin yhteydessä
lyöty kolmas
leima kulmittain sivun ylänurkkaan. Leimoissa näkyy
viisumin
yksilöinnin lisäksi myös virkailijoiden
allekirjoituksia. Lähdön yhteydessä
alanurkkaan
lyötiin neljäntenä niin sanottu
maastapoistumisleima.
Alkuun
Yleiskuva
alueesta
SELITE:
- violetti viiva = HF-radioyhteyden
kuvitteellinen reitti
- harmaa ohut viiva suuntanuolineen =
ylimalkainen ajoreittimme
- punainen nelikulmio = reissun
aikana vierailtu suurempi paikka
- keltainen tuplaviiva valkoisella
keskustalla = nykyinen asfaltoitu ajotie ja joen
ylittävä silta
Pohjakartan © Google
Vuonna 1983 Sinisen Niilin reittiä seuraileva
päätie oli
kai se parempikuntoinen ja Valkoisen sekä Sinisen Niilin
välissä ainakin jollain välillä
pelkkä
hiekkainen ajoura [L],
jossa vanha Land Rover oli varmin
käytettävissä ollut
kulkuväline. Eri-ikäisten karttojen pikaisen
silmämuna-vertailun perusteella
vähintään
samantasoisen, eli Valkoisen Niilin kulkua seurailevan
päätien (oikaistu, levennetty,
päällystetty?)
ilmestyi uudempiin karttoihin myöhemmin.
Rabakista Kustiin -kohdalla joki ylitettiin
pienehköllä
"maihinnousualuksella", josta ajo jatkui edelleen Tendeltiin hiekkaista
ajouraa seuraillen. Nykyään tuolla
näyttää
kartan mukaan olevan asfaltoidut päätiet ja
rautatieyhteyskin
edelleen (tai ainakin raiteet) pääkaupungin,
sekä
joidenkin suurimpien asutuskeskittymien välillä.
Valokuvien
perusteella junat liikkuivat joskus myös matkustajavaunujen
ulkokattoja myöten väkeä
ääriään
myöten täyteen lastattuina.
Alkuun
Khartoum
Kansainvälinen
lentokenttä
sijaitsee tuossa vuoden
2003
satelliittikuvassa pystyssä
Sinisen ja
Valkoisen Niilin välissä, viimeksimainitun
puolella kiitoradan pää reilun 1400 metrin
päässä joesta. Se
on muuttunut vuodesta
1983, mutta tarjoaa kuitenkin jonkinlaisen
havainnekuvan
senaikaisesta maisemasta.
Isä kehotti karttapohjoisesta päin laskeutuessamme
katsomaan
kiitoradan päähän joen rannalle;
siellähän se
pitkäksi menneen laskunsa lopuksi Niiliin pysähtynyt
lentokone edelleen lojui rungon etupää upoksissa,
siivet ja
peräpää osittain veden alla. Kertoivat
siellä
että jokin Eurooppalainen lentokoneyhtiö oli
tarjonnut sen
vuokrahinnan mukana myös omia
lentäjiään, mutta
tilaajat eivät sellaisia tarvinneet.
Ja kun laskeutuminen meni
reilusti pitkäksi, niin vedenpinnan vaihtelujen mukaan
näkyviin paljastuneet ja kuivahtaneet
Sudan
Airways-lentoyhtiön värit maalattiin
sitä mukaa
piiloon
ylilentävien katseilta. Kone on rymistellyt muun muassa Nile
Street-rantabulevardin ylityskohdalla melkoisen pinnassa, oltuaan
silloin enää vain
satakunta metriä joen rantaviivasta. Tuolta löytyy
vähän lisää aiheesta
lentäminen Sudanissa.
- https://www.baaa-acro.com/city/khartoum
- https://aviation-safety.net/database/airport/airport.php?id=KRT
Pohjakartan
© Google
Khartoumin kaupungin ydinkeskustaa
[L]
leveine
katuineen ja yliopistoineen, muut vastaavat mukaan lukien, sijaitsivat
lentokentän vasemman reunan ja ylänurkan puolella
Sinisen
Niilin rantabulevardin alla.
Muita
vierekkäisiä
kaupunkeja ovat Khartoum
Bahari eli Khartoum North ja Omdurman. Kansainväliset
isommat hotellit,
American
Community Club, keskustori, jotkut
erikoiskaupat
ja muut vastaavat löytyivät suurinpiirtein tuolta
samalta
keskustan
alueelta, ruoka- ja muita pienempiä kauppoja yms.
löytyi
tietysti muualtakin.
Alempana
olleelta suurelta torilta löytyi myös mastoputkiin
kelpaava
materiaali ja hitsaustaitoiset metallimiehet niiden viimeistelyyn.
Nykyään käytössä oleva
kansainvälinen
lentokenttä
sijaitsee vielä hieman alempana Valkoisen Niilin
länsipuolella vanhan
jäätyä muun muassa
VIP-lentojen käyttöön?
Ne mitkä valitettavasti
jäivät (
kai)
käymättä olivat
Souq
Omdurman
(kaikenlaista tarpeellista),
Souq
Bahari (ruokaa ja vaatteita),
kultamarkkinoiden vieressä sijainnut
Souq Arabi
(Sudanilaista
nahkaa) ja muita, kuten
Souq
Ash
Shabi in Omdurman,
Souq
An
Naga in
Souq Libya (karttaan erilaisella
värityksellä
korostettu köyhempi alue) paikallisten
kamelimarkkinoiden lähellä. Ihan vaan niiden
omanlaisensa
tunnelman vuoksi, vaikkei
niiltä mitään olisi ostanutkaan.
Tähystämättömiä paikkoja
vielä tuohon
aikaan olivat nuokin.
Pohjakartan
© Google
Tarkempia nykyisiä
yksityiskohtia kaupungista voi
katsella
vaikka tuolta
kopioimalla hakasulkujen välinen rimpsu selaimeen.
- https://www.google.fi/maps/@15.5725392,32.5492977,18.5z
(ENSO:n ja)
paikallisen
metsähallinnon päivittäin
pyörittämää toimistoa eli
HF-radioyhteyden
pohjoispään paikkaa en tuosta kartasta
muistinvaraisesti pysty enää paikantamaan.
Metsitysprojektiin
liittyvää tietoa löytyy
kiinnostuneille
lisää tuolta
etenkin otsikon "Yli
kolmekymmentä vuotta Suomen ja Sudanin
välistä
metsäalan yhteistyötä"
tienoilta. Sieltä
selviää myös syy projektin
lakkauttamiselle tässä muodossaan ja sen
jatkototeutuksen
muuttamiselle.
- https://afrikansarvi.fi/issue1/15-artikkeli/15-maankaeytoen-vaihtoehdot-afrikan-sarvessa
Keskustan leveillä kaduilla
ajellessaan auton etusektorissa näytti ajoittain myös
tältä. Hieman oli
meikäläisittäin kaoottista
monessa kohdassa, etenkin suuremmissa
liikenneympyröissä,
mutta kaikki toimi lopulta kelvollisesti kunhan ensin opetteli itsekin
ajamaan paikallisen tyylin mukaisesti. Eli kaikkea varoen ja
riittävästi itsekin periksi antaen, turhaan
jalkoihinsa
seisoskelemaan jäämättä - vaikka
silloinen, vasta
kolmen vuoden pituinen ajokokemus pikkuautoilla ja
moottoripyörällä Pohjoismaissa ei
erityisempiä
ajovalmiuksia ollut ehtinyt vielä
kehittämään. Vilkkujen ja
äänitorvien käyttö oli sekin aika
erilaista..
Kelpaa tuolla
3+3-kaistaisella
kadulla erilaisia
paraateja järjestää ja valtiovieraita
kuljettaa;
kylttien mukaan muuan Romanian päämies oli noihin
aikoihin
kai vierailulla. Aika
paljon oli Kauko-Idästä ja Euroopasta tuonne
loppusijoitukseen tuotettuja
autoja liikenteessä. Toisaalta eihän normaalia Toyota Hiacea tai
vastaavia saane kunnolla rikki millään, varsinkaan
noin
kuivissa
olosuhteissa.
Alkuun
Ainakin viideksi vuodeksi
käyttöön vuokrattu talo sijaitsi kaupungin
sisäisen lentokentän
eteläpään vasemmalla puolella
osoitteessa 16, Street
31, New Extension, KHARTOUM, SUDAN [L].
Sen tarkka paikka oli pitkään unohduksissa
eikä Google Earthin ja -Mapsin huolellinen tutkinta
tuoneet varmuutta vanhimpien julkisten satelliittikuvien rakeisiksi
muuttuvien osasuurennosten ja kaupunkimaiseman
todennäköisten muutosten vuoksi. Oikea paikka
löytyi vasta isän vanhan sikäläisen
käyntikortin löydyttyä
kesällä 2024 yhdestä 'jemmasta'.
Sitäkään en enää jaksa
muistaa menikö
Suomesta lähetetty posti suoraan tuonne, johonkin muuhun
osoitteeseen vai pitikö heidän hakea
lähetykset suoraan
postista.
Lentokentän
kiitorata
on kuvassa näkyvän, hiekkapintaisen poikittaiskadun
pään suunnassa oikealla noin kilometrin
päässä; linkin
kuvassa näkyy [L]
samaa katua takaisin
tänne portin suuntaan. Seuraavassa autoon ja koiraan
liittyvässä linkissä vähän
alempana näkyy
kuvaa portin takaa
ulospäin, kuvaajan takana kadun toisella puolella olevan
kerrostalon suuntaan.
- https://www.google.com/maps/@15.5747447,32.5496329,466m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Kuvassa
näkyvän päärakennuksen oikeassa
päädyssä sijaitsivat muun muassa
keittiö ja
erilaiset pesupaikat sekä yhden ompelukoneen kokoinen ompelimo,
keskellä oli pieni edustapuutarha ja sen takana
päärakennus, taaempana vielä
pienehkö patio ja
siellä puulämmitteinen sauna. Kaksoisportista
vasemmalle
näkyy koko tontin kiertävä vaihtelevan
korkuinen ja
takana paremmin suojattu kivirakenteinen aita, autotalli ja
vartijan sekä vahtikoiran tilat. Seinällä
oleva kuutio
on jäähdytyskone.
Tuo kapea
torni oli käytännössä
sääsuoja katolle
vieville kaksiosaisille rapuille, jonka katolle olisi helposti saanut
pystyyn vaikka HF-monialue-GP:n, tai tornin johonkin kylkeen saranoidun
putken ja sen yläpäähän
kääntömoottorin; ylimmäksi
putkentumpin
päähän vielä joku HF- trappi-yagi
hamibandien
käyttöön.
Jos tuo mahdollisuus olisi tullut
mieleen
ajoissa, aseman luvan tai pidemmän viisumin
saamisessa ei
olisi ollut pahoja esteitä eikä rajoitteita,
sekä
siellä käytettävissä ollut
vierailuaika luokkaa
ainakin kaksin-kolminkertainen
eikä ennalta
määrätty
kuukausi, niin Ensolaisille ja paikallisille radion
käyttäjille annetun, tilattua
vähän laajemman
HF-radionkäyttökoulutuksen ohessa
olisi varmaan pystynyt itsekin opettelemaan DX-workkimista ns.
jakavasta päästä käsin.
Pahasti
jälkijättöistä toiveajattelua,
valitettavasti..
Paikallista
henkilökuntaa oli joskus paikalla
kolme tai neljäkin (vartija aina, ruuanlaittaja
päivittäin, talonmies ja siivooja usein,
ompelija ja
pyykkäri viikoittain sekä tarpeen mukaan);
heidän
kuviaan en tähän skannaa kun en
enää muista
nimiä saati tehtäviä. Jokainen
heistä
iästään ja mahdollisista muista
tehtävistään huolimatta suhtautui aika
luontevasti
tuolloin
vasta 21-vuotiaaseen allekirjoittaneeseen; toimin tietysti samoin
itsekin kun heidän maansa vieraana siellä olin.
Yhteisen
puhekielen puute haittasi kyllä keskusteluja.
Siestalla päivän kuumimpaan aikaan.
Koiran nimi valokuvan taustatekstin mukaan oli
paikallismurteella Kusha
=
Kaatopaikka löytöpaikkansa mukaan.
Hyvä
vahtikoira se silti tai juuri sen vuoksi oli, opittuaan ensin
selviytymään hengissä ja
pitämään
puolensa muita kaltaisiaan vastaan.
Katetussa
autotallissa oli isän sinne
rahtauttama ja rekisteröimä Volvo 244
D5-henkilöauto [L] oli
suojassa muun muassa hyvinkin kuumasti porottavalta auringolta. Ja
pitkäkyntisiltä. Enempi turhaan, sillä
muutamassa
vuodessa paahtava aurinko tuhosi pohjoisille alueille suunnitellusta
autosta auringolle paljaat tiivisteet, ajoittain myrskyissä
lentänyt hiekka hioi auringossa jo vaalentunutta pintamaalia
pois
sekä himmensi mennessään eri puolten ikkuna-
ja
valaisinten laseja, samalla alueelliset ilmasto-olosuhteet
yhdessä
heikensivät nopeasti myös auton
sähköjärjestelmän luotettavuuden
minimiin.
Sinne se
muuttoautoksi tarkoitettu sitten jäi jonkun muun iloksi ja
supa-ajoneuvoksi.
"Aavikko-"
ja "Nordic"-varustelu
eroavat
toisistaan melkoisen paljon muun muassa syylärin ja
sisätilalämmittimen kennon koon,
öljylaatujen, stefojen sekä muiden
materiaalien osalta.
Kuvan sinisellä Land Roverilla ajettiin pidempi asennusreissu
El
Faun metsitys- ja taimitarha-alueelle sekä sieltä
edelleen
Tendeltiin toisen radion asennuspaikalle, sillä Volvolla ei
pehmeässä hiekassa ajostakaan olisi tullut
mitään,
Wagoneerilla ehkä joten kuten. Lantikkaan oli kuulemma
myös
nopeata vaihtaa vararenkaita (ja paikata niitä
käsipelissä uudelleen) sitä mukaa kun
päällisrenkaiden lävitse hiljalleen
syvemmälle
tunkeutuvat, aina yhtä terävät akaasian
piikit niiden
alaisia sisuskumeja puhkoivat. Ja niitä piikkejä
sitten
riittikin kaikkialle hiekkaväylien varrelle, valitettavasti.
Puhkeamattomista muussirenkaista
tai vastaavista varsinkaan siviiliautoihin ei silloin ollut havainnon
palaa.
ENSO:lla oli käytössään
myös kolmivaihteinen
(rattivaihde), nykyisten katumaasturien oloinen mutta huomattavasti
vanhempi Jeep Wagoneer 70-luvun lopun tai 80-luvun alun mallia, jolla
oli hyvä ajella lyhyempiä kaupunkimatkoja auton
suurten
ulkomittojen, massan ja tehokkaan moottorin vuoksi.
Sikäläisessä liikenteessä se ei
ollut ainakaan
haitallinen lisäominaisuus eikä omasuoja.
Khartoumin
kaupungin alueella sain itsekin yksinään ajella
kv-ajokortin
turvin isän ollessa kiinni muualla
työhönsä
liittyneissä tehtävissä, mutta vasta sen
jälkeen
kun paikallisesta liikenteestä oli kertynyt kokemusta ensin
pelkääjän paikalla istuen, kaupungin kartta
oli
syöpynyt muistiin ainakin tärkeimmiltä osin
ja ohjeet
autolla liikkumisesta (milloin ja missä pitää
ja milloin ei
missään
nimessä pidä
pysähtyä) oli saatu, ymmärretty
ja pysyivät
varmasti muistissa.
Esimerkkinä
mahdollinen kolaritilanne olitpa siihen itse syyllinen tai et, jossa
syyllisyys olisi aina etukäteen
selvä mikäli erehtyisi
pysähtymään
tapahtumapaikalla eikä kyydissä olisi
paikallista
poliisia tai muuta mieluiten aseistettua henkilöä
etenkin
henkilövahingon satuttua. Ja
sivummalla tiestöllä mahdollisesti oleva
tarkastuspiste,
jossa selvästi näkyvillä ei
välttämättä ollut kuin pientareen
200-litrainen
öljytynnyri, ehkä teltta tai muu varjopaikka ja
pieni lippu kepin nokassa
merkkinä pysähtymispakosta.
Yhden sellaisen
toivottavasti
vain huomaamattaan
pysähtymättä ohittanut vieraileva
englantilaispariskunta
sai autonsa
perään sotilaiden siihen kohdistamaa AK-47 -tulta
sillä
seurauksella, että autossa
takana
keskellä istunut nainen sai fataalin
määrän luoteja
selkäänsä.
Alkuun
Ja mitäkö asunnon keittiön ruokakomeroista
löytyi?
No suomalaisia säilykelihapullia,
nötköttiä,
hernekeittoa, purkkikalaa, monenlaisia "
lisää vain
vesi, lämmitä ja nauti"-tyyppisiä
pussiruokia
sekä hiutalemaista
perunamuusijauhetta, retkimuonia sekä muita hyvin
säilyviä kestotuotteita enempi
hätävarana. Pääruoka oli
yleensä paikallista
tuoreempaa
ruokaa kaupoista ja tuoretavaraa kuten
hedelmiä ja muuta toreilta [
L].
Olutta, limsaa ja muita
tehdaspullotettuja
juomia. Vähän teräviäkin. Ja
Suomi-vierailijat
toivat kuulemma usein kuka mitäkin tuliaisiksi.
Aamiaista
tehtiin
usein omatoimisesti vaikka välillä käytiin
myös
jonkun
keskustahotellin ruokasalissa vaihtelun vuoksi.
Keittäjäkin
teki ruokia sovittaessa.
Vesihanasta olisi erityisillä ioninvaihtimilla, suodattimilla
ja
muilla järjestelmillä saanut varmaan juontikelpoista
vettä, mutta en enää muista oliko
siellä sellaisia
käytössä. Vai turvauduttiinko vain kaiken
juotavan veden
riittävän pitkään
keittämiseen ja
jäähdyttämiseen, tai/ja niihin pieniin
vihreisiin,
klooripitoisiin vedenpuhdistustabletteihin (
tabletti per litra, ravistelua
ja
päälle puolisen tuntia odottamista,
tjsp).
Liesi ja lämpimän veden tuotto taisivat
hyödyntää siirreltävien
kaasupullojen
sisältöä.
Missä
suomalainen siellä
sauna vaikka majoituksen takapihalla sijaitsevana,
tyhjennettynä merikuljetuslaatikkona. Kuvan filmivanerisen
kuljetuslootan
sisällön mukaan, kaiken muun tarvittavan
lisäksi, oli
eksynyt myös puukiuas,
laude- ja ikkunatarpeet.
Kelpasi tuossa
päärakennuksen takana olevalla patiolla saunoa ja
ulkosuihkun
alla peseytyä, vaikka lämpötila
heilui
vielä illemmallakin jossain +30 asteen lukemissa ja
huuhtelun
jälkeen
varsin viileänpuhtaalta tuntunut iho alkoi hikoilla uudelleen
puolen
tunnin kuluessa. Uudella
kävijällä totuttelu
vallitseviin olosuhteisiin oli vielä pahasti kesken.
Takaosissa tonttia
näkyvät aidat
yläpään korotustolppineen oli
päällystetty
piikkilangoilla ja talon ikkunatkin suojattu kalterein, mutta
sataprosenttista suojaa ne eivät tarjonneet, josta lopussa
hieman
lisää. Tuollakin tapahtui kaikenlaista
äänekästä sen verran usein etenkin
öiseen
aikaan, että noille oli kuulemma todellista tarvetta.
Kuten
vuonna 1983 heinäkuussa kävi
viidelle
sudanilaiselle, jotka
kaapattiin lunnaiden tai ties minkä toivossa ja jotka, ainakin
uutisoinnin mukaan, paikallinen
armeija kävi helikoptereillaan vapauttamassa.
Jolloin osa
sisseistä/kapinallisista pakeni tänne Khartumiin eli
maan
pääkaupunkiin.
Jääköön juttuun
liittyvät tarkemmat, isän
kirjeessään kuvailemat
miesjahdin yksityiskohdat kirjaamatta tähän.
Talon keskiosa sisältä tarkastellen näkyy
alla.
Pääovi on oikealla verhojen etupuolella,
kuvaajan takana
ovat raput katolla olevalle ulko-ovelle, vieressä
takavasemmalla
olivat vessat, suihku ja taaempana talon
länsipääty, siitä edelleen tuohon
ruskeaan kaappiin
saakka pitkä mutta kapea olo- ja väliseinän
takana ehkä jokin muukin huone,
niiden takana ulkopuolella patio
saunoineen, tuolla takavasemmalla Sudanin värillinen
seinäkartta
ja puhelinpöytä lankapuhelimineen, sekä
taaempana
vasemmalla vielä
pari makuuhuonetta ja uloskäynti suoraan pation
nurkalle.
Keskemmällä takana
avoimen oven takana
häämöttää keittiö
jääkaappeineen ja liesineen, kuvassa ovea vasten
näkyy
toinen jääkaappi
sekä työpiste
avohyllyköineen. Viileät ja märkinä
jopa liukkaat
kivilaatat peittivät lattioita.
Etupiha pääportteineen
ja katu yms. ovat kuvan
oikealla
puolella.
Grundigin isohko
liikennevastaanotin
näkyy takaseinällä oikealla kaapin
päällä
liinalla pölyltä suojattuna. Ei ollut televisiota
nurkassa
eikä
satelliittipeiliä katolla. Henkilökohtaisista
tietokoneista
puhumattakaan.
Kotimaasta muistuttavia isohkoja postereita
ja
julisteita oli useampiakin eri puolilla seinien ja kattopalkkien
koristeina, jotka
tuskin kovin hyvin lievensivät henkilöiden
tuolla kokemaa ajoittaista koti-ikävää.
Pari vanhaa
cooleria oli ulkoseinillä talon sisätiloja
viilentämässä, mutta ne
olivat
niitä haihtuvan veden olomuodon
muutokseen perustuvia;
kotitöllöistämme taas kerran
nähtävien mallisia mutta
paljon suurempia, ulkoilmaa lävitsensä
sisälle
puhaltavia laitteita,
joilla ei ollut sen suurempaa roolia korkeiden
ulkolämpötilojen reilummassa alentamisessa.
Parempia
toki kun ei mitään, mutta
sisätilojen kosteusprosenttikin kasvoi nopeasti niitä
enemmän käytettäessä.
Haihdutusveden lirinä ja
suurten tuulettimiensa
aiheuttama meluhaitta varsinkin öiseen aikaan olivat
tottumattomalle alkuun
lisähaitta
potenssiin kaksi.
Kompressorirakenteisia laitteita oli
kai jo joissain paremmissa hotelleissa, mutta ei
näissä
tavallisissa
asuintaloissa. Hienompi tekniikka saattoi toki olla myös
herkempää paikallisen sähköverkon
tarjoamille
haasteille.
Vessoja oli sisäpuolella kaksi, toinen normaali porsliinipytty
ja
toinen mallia jalan
kuvat lattialla
lähinnä paikalliselle henkilökunnalle tai
taloa
vuokraavalle asiakkaalle tutumpana
asiointipaikkana. Suihkun
virkaa teki pieni koppi. Tasakatolla
reunamuurien välissä oli reilusti tilaa vaatteiden
kuivattamiseen ja vaikka auringossa lojumiseen, jos joku sellaista
olisi vielä erikseen kaivannut.
Alkuun
Eipä
näkynyt
naapureidenkaan katoilta
aurinkopaneeleita eikä pian
Lähi-idästä tutumpia mustia
tynnyreitä kummempia
lämpimän käyttöveden
kehittimiä, varsinkaan
niitä
vakuumiputkissa olevia aurinkoenergiaan perustuvia, paljon tehokkaampia
vedenlämmittimiä vielä tuolloin.
Kuvassa näkyy yksi
radioamatööriasema Khartoumista,
muistaakseni joku saksalainen porukka oli
äänessä (ja
töissä?) tuolla. Rohkeus ei riittänyt
mennä
koputtelemaan oviaan vaikka antennivarustus silmiin heti tarttuikin.
Ensimmäiset päivät kuluivat
paikallisiin
ympäristöolosuhteisiin, karttaan, paikkoihin
ja
henkilöihin tutustuessa ja totutellessa, sekä
tehtävän osalta paikallisiin vaatimuksiin
perehtyessä ja
asennuspaikkojen kalustopuutteita kuntoon laittaessa. Jahka aika oli
kypsä ja vaihtoehdot sekä aikataulut selvinneet
riittävästi, niin joltain isolta torilta ostettiin
tarvittavat materiaalit ja laitatettiin ne siellä
asennusvalmiiksi
antamiemme kuvien ja mittojen mukaisesti, kiinnikkeet sun muut
asennusvalmiiksi hitsattuina.
Khartumin pään
asemapaikka
tehtiin ensin ja kun se oli toimintavalmis, seuraava oli Tendeltin
pään asennuksen suunnittelu osana ENSO:n muuta
paikallista
ohjelmaa eri työskentelyalueillaan. Sen toiminnan ja
suunnittelun
mukaisesti myös asennuksetkin tehtiin. Edestakaista matkaa
määränpäähän tuli
helpostikin jotain
kuudensadan - kahdeksansadan kilometrin verran.
- https://www.banknote24.eu/contents/en-us/p5288_Sudan-1-Sudanese-Pound-1983-Unc.html
Yksi vuoden 1983 kierrossa käymätön seteli
löytyy
netistä katseltavaksi.
Alkuun
Edestakainen ajomatka Niilin
yläjuoksuille päin
Al
Fao
Päivän
suurpiirteinen ajoreitti:
Khartoum - Sinisen Niilin vartta yläjuoksun suuntaan - Wad
Madani
-
Al Fau - Wad Madani - Sennar - Rabak - Kusti - Tendelti.
Khartoumista lähtö
tarkastuspisteiden läpi asfaltoiduille teille ei
pitkään vienyt. Pääteiden kunnossa
ei ollut
valittamista ja niiden varsilta
saattoi nähdä
myös näitä:
Tuulen
lennättämiä
roskia riitti tuonnekin. Erilaisissa varjoissa oli
hyvä
käydä
vaikka syömässä
eväitään tai muilla
tarpeillaan.
Pysähdyimme
matkan ehkä kuumimpaan
aikaan
päivästä jonnekin Niilin
varren levähdyspaikalle nauttimaan
paikallista
kylmää juomaa tyyliin isot lasilliset per
nenä. Joka
olikin osaltani VIRHE,
johon kukaan siellä
pidempään olleista teräsvatsoista
ei kiinnittänyt
mitään huomiota sen oltua puhtaasti oma moka.
Eipä se
silloin
kenelläkään, vähiten
itselläni, tullut
mieleenkään mistä se vesi kyseiseen juomaan
oli otettu
vaiko parhaimmillaan suoraan Niilistä.
Tästä myöhemmin vähän
lisää *).
Niilin varrella ajeltaessa saattoi maisema
paikoitellen
näyttää joskus myös
tällaiselta,
keinokasteluun oli panostettu paikoitellen vähän
reilummin.
Paikallinen yleisin kuljetusväline kuljettajineen ja
lasteineen
näkyy tien oikealla reunalla. Paikka on Al Fao ja takana
näkyvät kuulemma ne
ainoat
sikäläiset "
vuoret".
Alkuun
Al Faon suuri istutus- ja
taimitarha-alue
sijaitsee yläosan laajemman kartan osoittamalla paikalla
Sinisen
Niilin itäpuolella. Alemman kuvan mukaisesti se oli laajaa
ja tasaista
maastoa, mikä oli myös
keinokastelumielessä hyvä asia. Tosin
tuulikin sai
paahtaa lähes täysin vapaasti alueen ylitse.
Tuon verran oli
porukkaa
paikalla tutustumassa kokeiltuun pillarin,
uudenkarhean auran
ja kuljettajan yhteistoimintaan sekä niillä
saavutettuun lopputulokseen:
Avointa tosiaan on, taustalla
horisontissa taitaa
häämöttää
sikäläinen "vuoristo".
Vasemmalla oli neljä
henkilöä ENSO:sta (Pekka on kyljittäin
vasemmanpuoleisimpana, isä
on selin kuvaajaan ja Tommi oikealla
puolellaan, taaempana kuvaajaa katselee
YrjöS), heistä kolme seuraavaa oikealle ovat
ilmeisesti sikäläisen
metsähallinnon mies tai
paikallinen
ykkönen, seuraavina
Fiatin
tehdaskoeajaja
toimipaikkanaan koko Afrikka juuri huoltamaansa
laitetta tarkkailemassa, sekä paikallinen konekuski.
Kuvassa näkyvä
FIATALLIS 14C-puskutraktori
suomalaisvalmisteisine auroineen (made
by Valmet, tms.) teki
ainakin tuollaiseen
maastoon
vauhdilla kerralla valmista, kaksipuolista istutusojaa kävely-
ja istutuspenkkoineen.
Kasteluoja kaivautui keskellä
syvimmälle, sen
molemmin puolin
tasattiin kävelynkestävät tasanteet
maanpinnan
tasalle ja kahden
aurauksen väliin niiden keskelle nostettuun
kuohkeaan penkkaan istutettiin myöhemmin paikallisia,
nopeasti kasvavia lajeja kuten eucalyptuspuita,
akaasiapensaita
ja vastaavia paikalliset olosuhteet kestäviä
lajeja
taimituotannon aloittamiseksi.
Vakojen välimatka toisiinsa nähden näkyy
valokuvasta.
Kasteluvesi saatiin ojia ja kanavia pitkin
tuolla alueella suoraan Sinisestä Niilistä.
Mikäli
kasvamaan istutettujen taimien ei annettu kasvaa huomattavasti
suuremmiksi (metsiköksi tai pusikoksi), niin
siirtoikäiset taimet voitiin uudelleenistuttaa muille aavikon
reuna-alueille ja uudet taimet poisotettujen tilalle - tarvittavaa
kasteluvettähän oli tuolla ilmeisen
riittävästi
saatavilla.
Tuo tekniikka uusine ratkaisuineen lienee ollut aivan kehityspolkunsa
alussa. Jonkin verran tuossa maaperä muokkautuu, istutustilaa
mennee vähän hukkaan ja
herättää
ajatuksia
miten hyvin esimerkiksi vedellä täyttyneet ojat
kävelytasanteineen kestävät kuosissaan ja
vesi imeytyy
taimien juurille saakka. Verrattuna
vaihtoehtoon, jossa kylvö- tai istutuskoneen
tyyppisellä
laitteella istutetaan tiheätä pusikkoa ja puustoa
tiukalla
rasterilla, pitkiä ja leveitä alueita vieriviereen
maanpintaa
samalla vähemmän muokaten.
Projektia valaisevassa
linkissä oli pieni kuvakin [L]
sellaisesta paljon tuota alkuaikojen kokeilujaksoa ja siinä
haettuja vaihtoehtoja
myöhäisemmältä ajalta.
No siksihän he siellä isommalla
metsäammattilais- ja
tutkijaporukalla erilaisia asioita, menetelmiä sekä
välineitä
testasivat ja kehittivät, että tuolle alueelle
parhaiten
sopivia ratkaisuja löytyisi jatkon helpottamiseksi,
kasvatustehokkuuden nostamiseksi ja
paikallisten avuksi. Tuon työn ja oikeisiin paikkoihin
toteutettujen taimi-istutusten perimmäinen tarkoitus oli
kasvaa
nopeasti suuriksi yhtenäisiksi metsiksi, pusikoiksi ja
vastaaviksi
vyöhykkeiksi, jotka ainakin hidastaisivat tai mieluummin
pysäyttäisivät kokonaan tuulien mukanaan
kuljettamat
hiekanjyvät, vähentäen vapaasti puhaltavan
tuulen
paikallista vaikutusta sekä toivottavasti jopa lopettaen
aavikoitumisen leviämistä uusille alueille.
Eikä
jonkinasteinen polttopuiden tuotantokaan ollut huono asia
ympäröivien pikkukylien erilaisia puuntarpeita
varten;
kookkaammalle sahatulle puutavaralle oli laajempaakin
käyttöä, jonka kuljetuksissa
näköjään hyödynnettiin
myös
rautateitä [L]
kuvan ©
Matti
Hannula.
.
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Sahara
Työnäytöksen,
testiajon, terien korkeus- ja
muiden säätöasetusten
hiomisen
jälkeen jatkettiin matkaa.
Alkuun
Auringon vaikutusta
vähennettiin taimitarhoilla erilaisilla
varjostuksilla,
tässä yksi versio niistä. Ideana paahdetta
kestävämmän ylemmän
lehvustokerroksen alla varjommassa kasvatetut taimet
kasvoivat omissa idätyspenkeissään
tai -ruukuissaan. Samalla alle muodostunut mikroilmasto lienee laskenut
ainakin pintalämpötiloja ja hidastanut veden
haihtumista
kuumimpaan aikaan päivistä.
Al Faon taimitarhaa
Lentävä pöly ja todella suuret kontrastierot
pistivät Canon FTb:n 50-millisen aika valovoimaisen linssin ja
kinofilmin (ASA 80-100) tiukille. Näiden räpsyjen
ottajan,
allekirjoittaneen "kuvaustaidoista" puhumattakaan. Onneksi huonompikin
kuva kertoo enemmän kuin sivutolkulla
pelkkää kuivaa
tekstiä.
Lounas tuon alueen tai jonkin lähikylän ruokapaikassa
oli
kuulemma samana aamuna teurastettua, papaya-puun siemenillä
lyhyessä ajassa yllättävänkin
mureaksi muokattua,
saslik-tyyppisesti avotulella/hiilloksella
läpikypsennettyä
lammasta. Ja lisukkeena tehdaspullotettua virvoitusjuomaa (kolaa,
appelsiinijuomaa tai vettä, aina ilman lasissa kelluvia
jääpaloja jos niitä olisi jossain ollut edes
saatavanakaan). Hyvä niin, jotta ei tarvinnut odottaa
vatsatautia
tai muuta epämiellyttävää ainakaan
niiden tiimoilta.
Helppohan se on täällä kotimaassa valmistaa
lihatkin
hetkessä niin että niiden säilyvyys on
tuntiluokkaa
paljon pidempi, mutta miten se tehdään aavikolla
täysin
ilman sähköä tai kuivan polttopuun ja lannan
puutteessa
ilman tultakaan? Kuvassa on yksi vaihtoehto eli kuivaliha.
© Matti Hannula
Jostain syystä
kuvassa ei
näy se
ainainen kärpästen kuhina, ehkä
noiden
lihasuikaleiden
päälle oli levitetty jotain
kärpäsiä
karkottavaa; suolaa?
Juomien ja ruokien viileänäpitoon on jo aikoja sitten
lämpimissä maissa kehitetty esimerkiksi nahkainen
vesileili
ja kolmijalasta
tai mistä
milloinkin riippuva tumma paksukankainen säkki, joka
pidetään märkänä
jolloin sen ulkopinnoilta tuulessa tai/ja auringossa haihtuva vesi
jäähdyttää pussin
sisältöä. Niiden toimintaa imitoivia
huopakangaspeitteisiä juomapullojakin on joskus tullut vastaan
muissa paikoissa ja asiayhteyksissä.
Alkuun
Ajomaasto oli osittain sekä dyynien
välistä
kovaa tai pehmeämpää hiekkaa ja edellisten
kulkijoiden
ajoneuvojen jättämiä
jälkiä, sekä
kauemmin paikalla työskennelleiden suomalaisten tuntemia
korvaavia
ajoreittejä. GPS:iä ei
vielä silloin tainnut olla kenenkään
normisiviilin
matkassa, joten paikallisten alueiden tarkempien karttojen ja
paikallistuntemuksen sekä auringon varassa pitkälti
mentiin,
jotka kaikki olisivat todennäköisesti nopeasti
pettäneet
esimerkiksi kohdalle osuneen hiekkamyrskyn seassa.
-
https://fi.wikipedia.org/wiki/GPS
Jossain muualla
liikuttiin myös eräänlaisten "piirtureiden"
eli
läpinäkyvässä pikkulaatikossa
kahden akselin
välissä rullalta toiselle liikkuvan (käsin
veivaten tai
ajoneuvon liikkeen mukaan pyörivää vaijeria
hyödyntävän) paperikaistaleen
sisältämien
ajo-ohjeiden mukaan.
Vain kerran piti pysähtyä vaihtamaan auton katolta
alle uusi
vararengas yhden sisärenkaan puhjettua akaasian piikkiin.
Pehmeässä hiekassa oli mukava saada auton painon
kestävä nostoalusta tunkin alle ja
riittävästi
vipuvartta vanteen kiinnitysmuttereiden irroittamiseen, onneksi
alueella pidempään olleille se oli jo tuttua rutiinia.
Rabak - Kusti -nimisten asutuskeskusten välisen joen ylitys
tehtiin jonkinlaisella vanhalla keulaluukullisella veneellä
(ikäänkuin maihinnousualuksella), johon sopi
kerrallaan vain
muutama auto ja hieman muitakin kulkijoita.
Diafilmiä,
joka voi olla tuossa
myös
peilikuvana.
Ylitettävä jokiosuus
ei ollut onneksi kovin leveä, korkeintaan noin kilometrin.
Nykyään se hoitunee autoillakin kartassa
vähän
alempana
näkyvän maantiesillan kautta.
Vastarannan
eli Kustin torilta löytyi evääksi
myös
granaattiomenia
(ensimmäinen kerta kun niihinkään
törmäsin
missään) ja pieniä vihreitä
banaaneja, jotka
koostaan, ulkonäöstään ja
ulkomuodostaan huolimatta
olivat vähintään
yhtä maukkaita kuin nämä suuremmat
kotimaiset
verrokkinsa. Elleivät tuoreina paljon parempiakin.
Osaa
näkemästään ei pystynyt ainakaan
ensikatsomalta
sijoittamaan
mihinkään
syötävään kategoriaan (juures,
hedelmä, marja, mauste, ..), ammo
sitten niiden oikeata valmistus-
saati nauttimistapaa sen aikaisella tiedollaan.
Päivän
loppuajomatka jatkui samaan tyyliin paikallisella valtatiellä
eli
hiekan seassa kohti Tendeltiä
pujotellen, sillä kertaa ilman rengasongelmia.
©
Matti Hannula
Kuva on napattu liikkuvasta autosta.
Eikä auton
vakiovarusteisiin kuulunutta, kuivan leveän
puunrungon
sopivanmittaisesta pätkästä
moottorisahalla muokattua hotelli
helpotusta [L] tarvinnut
käyttää matalien dyynien
välissä tai puskissa.
Tuohon
ei ainakaan vielä silloin tarvinnut
Tendeltissakaan kiinnittää
erityistä huomiota,
ainakaan lyhyen aikaa
paikalla olevan henkilön nähden.
- https://en.wikipedia.org/wiki/Second_Sudanese_Civil_War
Pitkäaikainen
rähinöinti johti lopulta muun muassa tuohon,
- https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/South_Sudan_states.png
joskaan tilanne ei vieläkään ole kaikin
puolin
selvä ja tasoittunut.
Alkuun
Tendelti
Talo paikallisessa asutuskeskuksessa aitoineen ja vartijoineen taisi
olla sitä samaa sikäläistä
tyyliä kuin
naapuritalotkin sillä poikkeuksella, että sen
lähelle
oli porattu hyvinkin syvä porakaivo. Siitä omalla
generaattorilla pumpattu juomakelpoinen vesi oli muuten
hyvää, mutta maistui jossain määrin
suolaiselta.
Ehkä pohjavedestä, kauempaa Punaiselta
mereltä noin 900
kilometrin päästä, kaakosta noin 600 km
päässä sijaitsevalta suurelta
järveltä tai
Niilin uomista porakaivoon saakka jotenkin tihkunut vesi kaappasi
maaperän kerroksista itseensä myös suolaa.
Äkkiä siihen kuulemma tottui mutta ihon puhdistaminen
ja sen
kuivaaminen siten, ettei ihon pinta tuntunut enää
liukkaalta
saati aurinkolasien linssit jääneet sameiksi, vaati
hieman
vaivannäköä. Erittäin hiostavissa
olosuhteissa
ylimääräinen
suolamäärä ei ollut ainakaan
suuremmaksi haitaksi, mitä nyt paita muuttui pian
entistäkin
valkoisemmaksi kaikilta hien kastelemilta ja myöhemmin
kuivuneilta
alueilta.
Seuraavana päivänä oli ohjelmassa kolmen
lyhyehkön
putkimaston pystytys, dipoli-lanka-antennien nosto mastojen
yläpäähän, kytkennät,
viritys ja testaus.
Eteläisemmän aseman
käyttöönotto oli tehty
aika nopeasti joskin käyttöopastukseen meni oma
aikansa -
paremmin tehden se olisi vienyt vielä viikon ehkä
toistakin
asiansa osaavan vasta-aseman käyttäjän
kanssa
mahdollisimman paljon keskenään toimien, jotta osa
tuosta
keltaisella korostetusta olisi yhteyden molemmissa
päissä
yhtä aikaa ja paremmin valjennut
käyttäjilleen.

Diafilmiä, joka voi
olla tuossa myös
peilikuvana.
Vuoden 2003 GE-satelliittikarttamateriaaliin
vertaamalla varmaa sijaintipaikkaa ei ainakaan nopealla tutkiskelulla
löytänyt, vaikka kuvaajan takaa
löytyy satelliittikuvistakin
näkyvät rautatiekiskot.
Kenwood TS-430S
HF-lähetin-vastaanottimien käyttö ei
välttämättä ollut tavallisille,
kokemattomalle
käyttäjille kovinkaan helppoa
pöytämikrofonista ja
muista kiinteistä ratkaisuista huolimatta, muun muassa
yksisuuntaisen lähetys-kuuntely -syklin, kahden eri taajuuden
ja
antennin hyödyntämisen, vaihtelevien
radioilmasto-olosuhteiden, eritasoisten ja -laisten
häiriöiden sekä vasta-asemalta kuuluneen,
joskus aika
särisevän, "räkäisen" tai muuten
vaimean puheen
ymmärtämisen vuoksi.
Parhaiden
työskentelyaikojen
etsimiseenkin meni heiltä varmasti oma aikansa. Ja kaikki sama
päti myös Khartoumin puoleiseen
päähän, tosin
siellä paikallinen ihmisten
aikaansaama häiriötaso
oli suurempi vaikkakin tuossa kuvassa asunnon
vierellä
häämöttävä
avosähkölinja ja jotkut
läheiset naapurit aiheuttivat vähän
vastaavaa tuollakin.
Alan harrastajille ja ammattilaisille helpompaa vaikka tahallisen
häirinnän allakin, mutta tavallisille
käyttäjille ei.
Myöhemmin toisen dipolin RG-58-antennikaapeli
katkesi
jonka korjaus jäi paikallisen henkilön
tehtäväksi -
hetkellisessä pikatilanteessa siellä oli
vielä
se toisen
taajuuden antennin koaksiaalikaapeli
käytettävissä.
Lanka-antennien päiden maahan ja puskiin kiinnitetyt
tukinarut kelpasivat hyvin
paikallisten pyykki- ja muiksi tarvenaruiksi.
Myöhemmin tutustuttiin paikallisiin
istutusalueisiin ja
lähiympäristöön, joista
jäi muutamia diakuvia talteen: Paikallinen tori [L],
katettu
lihakauppa [L],
ulkomyyntipaikat [L] ja Pekan
ottama "hiutale"-kuva
[L].
Yksi
pienempi sahakin nähtiin,
missä maanpinnan yläpuolelle telineelle nostetun
paksun tukin
päällä seisoi pitkän ja
leveän, harvahampaisen
käsisahan
toista päätä ylös
vetävä mies
ja alapuolella maassa omalla vuorollaan
terää
alaspäin vetävä toinen.
Ajoneuvokalusto oli aika Kauko-Itävoittoista ja raskaampia
maansiirtokoneita edustivat dumpperit sekä hieman niiden
näköiset, etureunasta alas maahan saakka lasketulle lavalleen
hiekkaa liikkeessä keränneet pyöräkoneet.
Paikalla pidempään olleet tutkivat metsitysmahdollisuuksia ja
tutustuivat toimintaympäristöönsä paljon
laajemmalla alueella, päätellen muutamista nimetyistä
valokuvista ja mukaan saamastani "
154,
Michelin
Afrique, Nord-Est" -kartasta, josta oli ympyröity
lukuisia
käytyjä ja käymisen arvoisia kohteita. Kuten
Port Sudan
ja alempana
Dinderin
luonnonpuisto,
Kurmuk,
Ed Damazin ja
pienemmät asutuskeskukset Sinisen Niilin
yläjuoksulla.
El
Obeid ja muut pienemmät kylät Southern
Kordofan
alueella,
sekä lännessä Darfurin alueella suurimpina
muun muassa
Zalngei,
Nyala sekä
El Fasher.
Lantikalla
pelkästään noiden kautta
kiertämiseen ja niiden
lähiympäristöön tutustumiseen olisi
aikaa kulunut
varmaan 2-3 viikkoa, mikä ei tietystikään
olisi sopinut Ensolaisten muuhun aikatauluun ja
työrytmiin.
Myös paimentolaisia ja monia
pikkukyliään nähtiin matkan
varrella, niitä löytyy kartoista niihin syvemmin
zoomatessa
lähes vieri-vierestä. Tässä
näkyy kuvaa yhden
taimitarhan ja
istutusalueen kohdalta, vasemmalla näkyy sen vesitorni ja
vesivarasto,
oikealla penkan takana taimia
auringolta suojaavien hallien tai vastaavien kattoja.
Kuvan taka-alalla näkyvä
betonihässäkkä
lienee ja jotain aluevalaistukseen tai keinokasteluun
liittyvää, vielä tuolloin siellä ei
ainakaan
kännykkäverkkojen mastoja ollut.
Parin päivän päästä
palattiin kutakuinkin
suoraan takaisin Khartoumiin.
*)
Joka
osoittautui hyväksi päätökseksi
sillä parin
vuorokauden itämisajan umpeuduttua vatsassani muljahti
yht'äkkiä kunnolla ja olo alkoi nopeasti
muuttua haastavammaksi.
Pääkaupunkiin
asunnolle saakka
päästiin muutaman pysähdyksen taktiikalla ja
siitä
se viikon kestänyt, toistakymmentä kiloa painoa
mennessään vienyt, päivisin viiden ja
öisin
viidentoista minuutin välein pikajuoksua vaatinut rupeama
alkoi,
jollaista en toivo kokevani enää uudelleen.
Todellisesta
pöpölajista ei ole varmuutta sillä sen
ehkä
selvittäneitä testejä ei siellä
päästy
tekemään, mutta se ei kuitenkaan liene ollut pahimpia
versioita.
Kyseessä oli kuulemma
punatauti,
jonka nimen syykin selvisi
nopeasti ja johon mikään ENSO:n asunnon isossa
lääkekaapissa ollut silloinen uudempi
lääke ei
tuntunut vaikuttavan
vähääkään. Kaikeksi
onneksi kaapissa oli myös paketillinen "vanhanaikaista"
sulfaa,
joka todennäköisimmin Vuojolahden osaamisen
perusteella
kokeiltiin ja toimi, niinpä olo parani vajaassa viikossa,
puhelinkonsultointikin siis toimi joskaan ei ihan
sormia napsauttamalla.
Siitä (1/4-osa koko reissun
perilläoloajasta)
ei jäänyt perheelle sen enempiä
yksityiskohtia
kerrottavaksi. Monella muulla oli samoja tai pahempiakin kokemuksia
aiheesta, mutta nekin ovat jo onneksi unohtuneet.
Tuon jälkeen ihan
pienet
vatsataudit eivät
enää vieneet jalkoja alta, vaikka
esimerkiksi paripäiväinen Jalla
(bakteerikannan vaihto
Suomessa ja
ulkomailla) ei sinänsä erityisen
miellyttävä
tuttavuus
ollutkaan. Tuolla viikolla olisi ollut paljon
hyödyllisempää tilatun ja sen mukaan
toimitetun
asennustyön lisäksi vaikka avustaa
sikäläistä
HF-radion
käyttäjäkuntaa uusien laitteidensa
käytössä sekä yhteyden
muodostamisessa että
liikennöinnissä (yms.), mutta se
oli pakko unohtaa.
Alkuun
Loppuaika ja muuta
mieleenjäänyttä
Loppuosan sisältö ei ole kronologisessa
järjestyksessä, ainoastaan paikan ja alueen mukaan
hieman
ryhmiteltynä.
Pääkaupungin
alueelta
Omdurmaniin yliopiston
Nuorisopalatsille
tehty omatoiminen
vierailu oli ohjelmassa sikäli
edelleen mukana, että pyrkimys oli poiketa jututtamassa
yhtä
Martin
OH2BH aiemman
workkimissession
aikana tapaamaa opettajaa
(tohtorismies), radioamatööri hänkin.
Mukavahan
sielläkin oli käydä, hetki turista
ja opetuspaikkojaan
katsella, joskin rivien välistä alkoi nousta
sellainen tunne
pintaan että olin joko aika mones siellä
lyhyellä aikaa
vieraillut ulkomaalainen radioamatööri, tai sitten
jotain
muuta edellisiin vierailuihin liittyvää nousi
taustalta
mieleensä. Mutta tulipahan
käytyä höpisemässä
sielläkin, vaikka
yliopiston saman rakennuksen radioamatööriasemalleen
ei
käyntimahdollisuutta silloin
järjestynytkään.
Seitsemänkerroksisen rakennuksen katolla näytti
olleen
C-bandin
BUD-
(
Big and Ugly
Dish) satelliitti-TV-peili,
oletettavasti alempien laineiden HF-antennilankoja ja
joku kolmen bandin kolme-elementtinen trappiyagi
kääntäjineen,
Telex
Hy-Gain TH3 kenties?
Nuorisopalatsin kattoa.
Diafilmiä,
joka voi
olla tuossa myös
peilikuvana.
Omdurmanin sivualueilta on napattu myös tuo seuraava
räpsäys paikallisten
lasten leikki- ja asuinympäristöstä. Aika
karua siellä sivummalla vaikkapa
meikäläisiin
ympäristöihimme verrattuna oli, mutta silti lapset
hymyilivät ja leikkivät jonkinlaisessa varjossa
leikkejään. Vähän jäi
sellainen kuva että
monessa pienemmässä kylässä
kauempana tilanne
näytti paremmalta, mutta se toki saattoi
olla allekirjoittaneen oma virhetulkintakin.
Sotilailla oli aidattuja leirejä Khartoumissakin,
eikä
niitä tehnyt mieli sen enempää kuvailla
mastoissa
käännettävistä
LPDA-
ja muista antenneistaan
huolimatta. Vihreän ja aavikonvärisen kalustonsa
päätoimittaja kävi
äkkiä selväksi.
Alkuun
Olihan siellä Khartoumissa muutama tuollainenkin tolppa
liikennettä
ohjailemassa, tosin niiden noudattaminen näytti olleen
välillä aika vapaaehtoista, kuten tuon bussin kuski
juuri
aloittamalla
uukkarillaan
vahvistanee.
Soittaminen lankapuhelimella Suomeen tai Suomesta Sudaniin vaati usein
tuntitolkulla aikaa, maakohtaisten ja kansainvälisten
kaukopuhelinkeskusten toimenpiteitä eli niin ollen
myös
hieman lisää laskutusta ja hieman silkkaa tuuriakin
onnistuakseen.
Harmi ettei isällä ollut aikaa eikä
mielenkiintoa
radioamatöörilisenssin suorittamiseen, sillä
kuvan
kämpilleen pykätty kevyempikin HF-radioasema
paikallisine
lupineen olisi saattanut helpottaa monta ei-virallisempaa asiaa ja
yhteydenpitoa kotisuomen, parhaimmillaan ehkä Golaninkin
suuntiin.
Suomesta ulos suunnattujen keskiaaltolähetysten kuunteluun
kelpasi
erinomaisesti tuolla ollut Grundigin liikennevastaanotin myös
ilman pitkää talon ulkopuolelle vedettyä
antennilankaa.
Vastaanotinta kuulemma käytettiin paljon ja
DX-kuunteluvastaanottimia lienee ollut muillakin Tendeltin puoleisessa
päässä. Televisiota ei ollut eikä
siitä
mitään
ymmärrettävää olisi ehkä
näkynytkään.
Nykyisen
American Discussion
Clubin
edeltäjä kenties.
Amerikan-klubilla
käytiin
muutaman kerran syömässä ja seurustelemassa
muiden
ulkomaalaisten kanssa yllä näkyvän
vierailija-kortin
saannin jälkeen. Paikallisesti painottuneiden aiempien
juttujen ja
kommenttien lisäksi sieltä jäi mieleen
vielä yksi
eli mikä on "
mandoliini-krapula"?
Se on kuulemma ja siellä nähdyn perusteella
sellainen, jossa
pidemmän aikaa alueella vaikuttaneen erään
suomalaisfirman asentajan (nimet unohtuneet) pitkäntehokkaasta
putkesta johtuva käsien lähes
venäläismallinen
tutina oli niin laajaa ja voimakasta, että hän joutui
kiinteätä ruokaillessaan
pitämään molempien
käsiensä käsivarret koko ajan kiinni
ruokapöydän reunassa ja nokkimaan ruokaansa vain
päätään haarukan tai lusikan
suuntiin lintumaisesti
nyökyttäen. Aloittelevalle
plektrankäyttäjälle
siitä olisi ehkä
apuakin..
Aiemmin eräänä yönä oli
isä herännyt
alakerran sängystään siihen, että
viereisen
työhuoneensa peltisen ja ovestaan leveällä
lattaraudalla
sekä
Abloy-lukolla
lukitun "kassakaapin" luona liikkui joku
ulkopuolinen henkilö ilmeisenä aikeena murtaa ja
tyhjentää se. Hänen olisi ehkä
ollut viisainta
pysytellä hiljaa paikallaan mutta eipä se
tietenkään onnistunut, vaan
äkkinäisesti suureen
ääneen suomalaisittain kiroillen sekä sangyn
jalan
vierestä koppaamaansa kirvestä reilusti heilutellen
hän
ryntäsi kohti - onneksi murtomies
säikähti(?) ja poistui
käymättä
vastahyökkäykseen.
Samalla varmaan
myös koira ja ulkovartiomies heräsivät
mukaan
toimintaan. Ampuma-aseitahan siellä ei kai olisi paikallisilla
juurikaan ollut (sissit sun muut poislukien), mutta mitä muuta
tahansa erilaisista
keihäistä ja miekoista veitsiin sekä
astaloihin
kyllä. Sen episodin vuoksi asensin sinne myös kotoa
aiemmin
tilatun, yksinkertaisen
hälyttimen vahtimaan ko. kävijän
käyttämän kattotasenteen sisäoven
avautumista,
muissahan olikin kunnon kalterointi ja vahvat takalukot. Vartiomies
koirineen "petti" sillä kertaa yläkautta
riittävän
hiljaa saapuneen murtautujan havaitsemisessa ja kiinnisaannissa, mutta
sellaista sattuu joskus vaikka miten tarkkana olisi.
Islamilaisen lain käyttöönotto muutamaa
vuotta
myöhemmin aiheutti sen, että jossain vaiheessa jokin
uskonnollinen poliisi keräsi kaiken alkoholin mitä
mistään vain löytyi keskustoreille ja
murskasi pullot
tuhannen päreiksi
Bulldozereillaan.
Jonka jälkeen alkoholia
ei saanut enää julkisesti mistään.
Paitsi että
sai, pimeän laskeuduttua esimerkiksi rakia ja muuta
kotitekoista
moskaa kamelikuskeilta, sillä jumalansahan ei näe
yöllä mitä missäkin tapahtuu.
Varsinkin arolla
toimitusketju kuulemma toimi hyvin.. Varkaille ja muille
eri asioista tuomituille alkoi käydä aiempaa
huomattavasti
huonommin,
esimerkkinä autovaras joka menetti vaikka vasemman
kämmenensä ja oikean jalkateränsä,
pahimmillaan
muista syistä vaikka henkensä.
Kuulemma
ensimmäinen
kämmenensä ranteesta menettänyt
länsimaalainen oli
pikkuvarkauteen syyllistynyt henkilö, joka
terävän
astalon heilahdettua
pääsi lääkäreineen
välittömästi
poistumaan ko. torilta ja lentämään maasta
olikohan se
Sveitsiin, saaden mukaansa myös irroitetun
ruumiinjäsenensä mikä tietysti
kiinnitettiin
siellä jotenkuten takaisin paikoilleen. Jatkossa se ei
enää onnistunut seuraavilta ulkomaalaisilta.
Joskus vuoden 1986 kieppeillä Imamicista
kysyttiin miksiköhän Khartoumiin
myöhemmin
toimitettu ja asennettu
Mobira BC-27
VHF-tukiasema rikkoutui turhan usein
nimenomaan virtalähteestään. Ainakin
yksi todennäköinen syy olivat usein ja aika
säännönmukaisesti toistuvat
sähkökatkokset
sekä jännitevaihtelut pääkaupungin
sähköverkossa (nimellisesti 220 VAC, pahimmillaan
reilusti
alle). Kun sähköverkon jännite laski
riittävästi ja samaan aikaan tukiasemalta
lähetettiin
FM:lla luvan maksimitehoilla autoasemien suuntiin, niin
tukiaseman powerista revityn virran määrä
kasvoi ja
lopulta yleisimmin juurikin se hajosi. En muista
laittoivatko he siihen ensiavuksi tavallisen auton akun
väliin,
mutta sillä
se ainakin hetkeksi
puskuroitui.
Niilin varrella jossain
vähän pohjoisempana oli kuulemma jonkinlaisia
vesivoimalaitoksia, mutta niiden laadun ja etenkin niistä
muualle
sähköä kuljettavien voimalinjojen
huonoudesta johtuen
pääkaupunginkaan
sähkönsyöttö ei pysynyt
kovin tasaisena. Joku
pieni voimalaitos kärsi myös vedessä
kelluneiden
puunrunkojen tukkimista generaattorivesikuiluista.
Pienimmillään jopa savimajoissa käytetyt
sähköistämisratkaisut olivat pahimmillaan
kuulemma
tasoa: "
tavallisella
kaiutinkaapelitason paukkulangalla 220 VAC seinän
läpi
sisälle ihan itse vetäen ja siihen joku valaisin tai
muuta
kytkien", mikä toimi hetken muttei
välttämättä ainakaan kovin hyvin
kuorman kasvaessa
eikä sadejaksojen aikana.
Jaa
mitkä sulakkeet? Noissa isommissa
kaupunkiasunnoissa sekin
puoli oli kai paremmin kunnossa toteutettuina vähän
samaan
tyyliin, mitä voi havainnoida vaikkapa vanhempien
brittiläisten hostellien seiniltä.
Sieltä kotiin tuotuihin muutamiin
koriste- ja vastaaviin valaisimiin piti
kaikki
sähköiset sisuskalut vaihtaa
välittömästi
uusiin, sen verran oli
maidenvälisissä spekseissä eroa.
Alkuun
Muualta
Toreilta sai ostaa jonkin puun tai
pensaan kuoresta lähes
pölymäiseksi jauhettua, syvän
purppuranpunaiseksi
kuumennetun juomaveden
värjäävää ja siihen hyvin
liukenevaa aika
eteeristä juomajauhetta, joka hyvin
jäähdytettynä
oli yllättävän hyvän makuista monen
muunkin
sitä maistaneen mielestä. Varsinkin sopivilla
lisämausteilla höystettynä.. Parin kilon
pussillinen ei
kovin pitkään kotinurkissa vanhentunut;
niinpä sitä
voisi ostaa joskus lisää jossei muuten, niin sen
toteamiseksi
että tekeekö muisti tepposet vai onko se edelleen
yhtä
erinomaista.
Vanhalla aktiivisella
hirvenmetsästäjällä olisi
ollut mielenkiintoa osallistua sikäläisiin
metsästysreissuihin kuvan [
L]
maastoissa, mutta ne jäivät
kuulemma erittäin korkeiden oheiskustannusten vuoksi pois.
Etelä-Sudanissa löytyy myös reilusti yli
tuhatmetrisiä vuoria esimerkiksi reissussa
rähjääntyneen ja siksi reunoiltaan hieman
kavennetun
postikortin maisemasta [
L].
Postikortin painettu sisältö sen takaosan kertomana: "
Family Dwellings, Reka - Nuba
Mountains,
Sudan" ja "
©
Foto Simon -
Khartoum".
Google
Earthista
kyseinen alue löytyy tuolta
[L].
Kortissa ollut käsin kirjoitettu
päivämäärä 20.11.1979
vastasi
sikäläisen ajanlaskun mukaan uuden vuosisadan alkua,
eli
1.1.1400.
Port Sudanin sataman kautta tuotiin ja vietiin pois kaikenlaista
projektin
tarvitsemaa painavampaa sekä kookkaampaa materiaalia,
esimerkiksi
kerralla
useampia varavoimakoneita eri toimipisteille eri puolilla Sudania. Kun
ne oli toimitettu perille selvisi pian, että suurin osa
niistä upouusista laitteista oli
käyttökelvottomia,
sisukset päreinä ja käämien
sisäeristimet hajalla.
Syyksi selvisi lopulta se,
että
ne oli satamassa purettu jostain kuljetuslaitteesta
pyöräyttämällä ne lavalta
suoraan alas
asfaltille tai betonille, joka ei useamman kVA:n voimakoneelle painavine polttomoottoreineen ja generaattoreineen ollut
niinkään loppuun saakka mietitty temppu.
Mutta olivathan ne joutuisia
purkaa,
ainakin laivanpurkumiehistön toiminnan nopeuden kannalta
tarkasteltuna.
Hmm.
Paluukuormassaan Suomeen saapuneet norsun
pitkät torahampaat
kaksi
kappaletta ovat tätänykyä Helsingin
Eläintieteellisen museon kokoelmissa, kun emme niille
mitään muuta
järkevämpää
kotikäyttöä enää
keksineet. Niitähän
ei
nykyiseen maailmanaikaan saa enää erityisluvitta
tuoda
eikä kai myydäkään.
Isä suunnitteli pitkään että
työtehtäviensä tuolla loppuessa (seuraavan
paikan
mentyä ns.
puihin)
olisi
hienoa
päästä ylittämään
vaikka vähän
pidempikin pätkä hiekka-aavikkoa ("
Sahara poikittain
läpi, tjsp")
jonkun kamelikaravaanin mukana, mutta valitettavasti haave
jäi häneltä tekemättä.
- https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Niger_saharan_medieval_trade_routes.PNG
Olisihan
se ollut mukavaa päästä itsekin
mukaan reissuun
jos vain oma kantti, kyky, valmistautuminen
ja taloudelliset faciliteetit olisivat sen mahdollistaneet..
Alkuun
Rokotuksista
Vaikka vuonna 1982 intissä sai kerralla jokusen piikin ja
Sudaniin
mennessään myös hieman eksoottisempiakin
rokotteita
päälle (kuten koleraa vastaan kolme eri
piikkiä vuoden
kuluessa, keltakuumetta vastaan yksi piikki ja jotain muutakin niiden
päälle), niin jo vuonna 1984 niitä
lyötiin
Niinisalossa roppakaupalla lisää eri puolille kehoa.
Niin
monta, että lyhyellä ajalla jo toistamiseen pieni
kuumekin
nousi hetkeksi.
Ja
kääntöpuolilla
lisää.
Kortilta näkyy myös kuinka usein gammaglobuliiniakin
piikitettiin Golanilla nahkan alle. Malarialääkitys
(paria
eri sorttia tabletteja) ei sen sijaan tuossa listassa näy.
Saapumiserän III/82 ja 12/1985 toimialueelta kotiutuksen
välillä tyrkättiin kehoon ainakin kolmesti
lyhyen ajan
kuluessa melkoinen rokotesuma onneksi ilman sen kummemin ainakaan
ulospäin näkyneitä vastareaktioita
.
Alkuun
Paluu Suomeen
Yli kymmenkiloinen käsimatkatavaralaukkuni (jossa
olivat ne Anteenasta ostetut säätökonkat,
pääteputket ja muutkin helposti särkyvät
tarvikkeet) meinasi osoittautua haasteeksi Khartoumin
päässä, kun läksimme takaisin kotiin päin
Imatralaisen ENSO:n miehen kanssa 30.10.1983.
Genevessä vielä tapahtuvan lentokoneenvaihdon (= mahdollisen
ruumalaukun katoamisen) sekä tiedossa olleen matkalaukkujen
kovakouraisen käsittelyn vuoksi jätin kaikki herkimmät
mutta samalla myös painavimmat komponentit ja tarvikkeet
käsimatkatavaroihini. Siihen samaan laukkuun joka oli jo
Khartoumiin mennessä kyseisine tavaroineen ollut mukana (ei
esimerkiksi teräviä esineitä tai palavia aineita).
Puolityhjän lentokoneen matkustamohenkilökunta antoi minulle
jossain vaiheessa ennen koneen kentältä lähtöä
suoraa palautetta: "
Teidän takianne joudumme sijoittamaan koko lentokoneen matkustajat uudelleen" tarkentamatta sitä sen enempää.
Jos se Douglas DC-9, DC-8, Boeing 737 (tjsp), joutui
pelkästään käsimatkatavarani vuoksi kovinkin pahoin
epätasapainoon niin aika tarkalle he olivat laskeneet, semminkin
kun meitä matkustajia ei punnittu missään vaiheessa
ennen koneeseen nousua.
Todennäköisesti he syystä tai toisesta olisivat
halunneet myös käsimatkatavarani matkustavan koneen ruumassa,
sen sisällön rikkoutumisvaarasta
välittämättä.
Genevessä noin 4200 kilometrin päässä
lähtöpaikasta pohjoiseen kiersimme uuden lentokentän ns.
likaisen eli kansallisen puolen ja
Turvan
kautta takaisin puhtaalle eli kansainväliselle puolelle, jonka
yhteydessä vilautin taas käsimatkatavaralaukkuani roikuttaen
sitä etusormen varassa, jolloin sikäläiset lentofirman
edustajat ihmettelivät Khartoumin puoleisen pään
aivoituksia ja heille sieltä tulleita varoituksia. Ja kaikki
mukana kulkenut materiaali saapui siten ehjänä Suomeen
saakka, kiitos siitä lentoyhtiölle.
Suomeen ja kotiin paluusta ei sen kummempaa paitsi
lääkärintarkastuksessa piti käydä jonkun
kerran, veri- sekä muita näytteitä antaa ja
terveyttä yleensäkin seurata jonkin aikaa normaalia tarkemmin
mahdollisten piilevien ongelmien havaitsemiseksi. Joita ei onneksi
löytynyt esimerkiksi dengue-kuumeen tai malarian muodossa.
Isällä viiden vuoden tuolla työskentelyn jälkeen
löytyi kaikenlaisia ylimääräisiä oireita ja
ties mitä kaikkea ameeboista sun muista sisäloisista
lähtien. Ja se vahingossa määrätty ja/tai otettu
kaksinkertainen annos malariatabletteja parin vuoden ajan olisi sekin
voinut aiheuttaa enemmänkin kaikenlaista ikävää
sisuskaluilleen.
Meni näihin päiviin saakka ennen päätöstä
kirjata ylös vielä muistissa olleet asiat, joista sisareni
isältä ja oman perheeni nuoremmat jäsenet olivat
Matti-Ukiltaan kuulleet jotain. Osa kuvissa esiintyvistä tai
tekstiin kirjatuista henkilöistä on jo vaihtanut
hiippakuntaa, jäljelle jääneiltä aiemmat
työtehtävät ovat todennäköisesti vaihtuneet jo
eläkeläiskiireisiin ja nyt oli ehkä hyvä aika
muistella läpi tuokin reissu, ennenkuin oma
"Iso-D" = Dementia,
"Iso-C" = Covid-19/muu tai jopa "
Iso-G" = Gambina (tuskin sentään) estäisivät sen..
Kaikkinensa tuo oli aiempiin turistimatkoihin ja samanmittaiseen
kielikurssiin Torquayssa verrattuna nuoren miehenalun silmiä
reilummin raottava kokemus, jolla oli selvää positiivista
vaikutusta myös tuleviin reissuihin. Vajaata vuotta myöhemmin
oli aika paljon helpompaa ajella valkoisella UN-merkityllä
Wagoneerilla ja "-Transkopterilla" toisessa vastaavantyyppisen maan
pääkaupungissa (Damascus, Syyria) postikeikoilla ja muilla
supareissuilla, poiketen vaikka sen
Isolla Sukilla äänikasetti-, kulta- tai muita kauppoja hieromassa.
Järjestelmät vaihtelevat samoin elinympäristöt ja
tavat, mutta useimmiten vastaan tulleet tavalliset ihmiset ovat olleet
suhteellisen samantyylisiä kaikkialla. Viimeistään
siinä vaiheessa kun heihin on päässyt tutustumaan
vähän paremmin ja itsekin on vähän perillä
miten mikäkin sielläpäin toimii. Ja pitäen koko
ajan silti varans
a.
Alkuun
Jonkun lähetystöauton
pudonnut
CD-rekisterikilpi esimerkkinä
sikäläisistä rekisterilapuista. #:t
kertovat maan
ja
yksilöivät auton, teksti osaavalle
varmaan muutakin.

Ei,
minä en repinyt tuota mistään autosta tai
muustakaan
irti.
Näihin
kuviin ja tunnelmiin..
©
Matti Hannula
"Auringonlasku
Niilillä". Siitä on rajattu pois muutamia
vieressä
olleita onkijoita.
Maastokuvalinkin
[L] ©
kuuluu henkilölle, jota en tiedä (Pekka, Tommi?).
--------
Jos jokin yllämainittu yksityiskohta tai asia
pistää
oikein huolella silmään, niin pyydän sen
huomannutta
oikaisemaan virheeni, kiitos.
Imatralla 12.11.2020, Kari
JP
IMK:n
80-luvun
alkupään
mp-jaostolaisille [L].
Alkuun
Matkat-sivu