Document made with Nvu

Pääset tänne ylös "Alkuun"-linkeistäMatkat-sivulle. Versio 1.23 / 7.4.2025. Rakenne tarkastettu ja kotisivulinkit suurennettu.

Mp-reissu Venäjälle, kesä 2000

Viipuri, Koiviston ranta-alue, Vuoksen varren Äyräpää, Pyhäjärven ympäristö sekä Käkisalmen kaupunki. Mp:lla uusi ajokokemus, muuten tutumpaa.

Sisällysluettelo

Yleistä

Valmisteluissa ei ollut sen kummempaa, mitä nyt viisumi piti hankkia ja hotelli varata etukäteen.

Jos haluaisi olla varmempi hygieniastaan myös poikkeustilanteissa niin mukaan kannattaisi hankkia vajaan parinkymmenen euron arvoinen steriili matkasairaalapussi (jossa on jokunen neula, laastari, side) siltä varalta, että joutuu pikaisten terveydenhoitotoimenpiteiden kohteeksi vaikkapa kolarin tai kaatumisen jälkeen.

Valokuvia ehkä skannataan ja lisätään tähän mikäli niitä vielä jostain löytyy.

Suomi

Matkaan lähti pyörillä PekkaK, JukkaV ja minä sekä huoltoautolla MikaO.

Alkuun

Venäjä

Ajoreitti:
Tarkemmin: raja - Vyborg - Kamenka - Uskovo - Zelenogorsk - Pervomanskoje - Koloskovo - Sapernoje - Priozersk - Ozera Vuoksa - Sapernoje - Vescevo - Vyborg - raja.

Eli kiersimme tuon venäläisen, vanhoja suomalaisia paikannimiä sisältävän kartan [L] ohuen keltaisen viivan mukaisesti vasemmasta reunasta rajalta Viipurin kautta alas Suomenlahden rantaan, siitä keskelle pohjoiseen päin Kiviniemeen ja edelleen Vuoksen yli sekä oikealle Käkisalmelle, paluu takaisin Vuokselle ja lopuksi ylempää reittiä suoraan Viipuriin.

Linkin kartta on kooltaan noin megatavun.

Ensimmäisen päivän ajoreitti vähän karkeammin ViaMichelin-kartalla. Itärajan ollessa kiinni ei reittisuunnittelua kannata aloittaa Suomen puolelta (se ajattaa Viron kautta).

2000-Karjala-ViaM-Nuijamaa-Kakisalmi2.png

Tiestö oli siedettävää kunhan piti silmänsä koko ajan auki kauemmaksi kulkusuuntaan. Jonkin verran oli painaumia ja reikiä asfaltissa sekä epämääräistä kiiltävää lientä päällysteen pinnalla. 

Erityisesti tien reunoja kannattaa seurata, niin tekevät aktiivisesti paikallisetkin. Sen näkee ajoneuvojen paikasta ajoradoilla, kuluneemmilla ajavat vieläkin keskemmällä.

Ja muita liikkujia, liikaa turvallisuusvälejä ei välttämättä viereen jää kun paikallinen veti Ladalla tai Volgalla urku auki vasemmalta ohitse. Länsiautojakin näkyi jo seassa jonkin verran.

Käyttökelpoista bensaa sai riittävän tiheästi olevilta asemilta, ainakaan GSX:n moottori ei siitä ollut moksiskaan. Saman tasoista tavaraa oli sille juotettu jo aikoinaan Lähi-Idässä eli tiedossa oli että sen pata kestää - sitä paitsi annos lyijyä olisi vain hyväksi venttiileille. Katalysaattoripelille en sitä olisi kyllä ainakaan joka tankkauspaikasta antanut.

Alkuun

Viipuri

Viipurin torilla sen pyöreän tornin vieressä oli valvottu, maksullinen parkkipaikka. Sinne voi jättää pyörien lisäksi muun muassa kypärät ja vastaavat ajokamat harkintansa mukaan. Hinta ei päätä huimannut ja liikkuminen helpottui huomattavasti.

Taskuvarkaita oli varottava, ehdimme kävellä vain muutaman minuutin kun ensimmäinen poikalauma oli ympärillä kyselemässä ja tarjoamassa ties mitä. Hetken päästä yksi kysyi mitä minulla oli takkini selkäosassa (selkäpanssari).. Kaikki irtotavarat olivat vetoketjujen ja tarrojen takana sisätaskuissa, joten mitään ei lähtenyt liikkeelle huomaamattani. 

Varsinkin kännykkä lähti yhteen aikaan nopeammin kuin rasvattu salama, jos oli turistin vyöllä kotelossa odottamassa uutta omistajaansa. Vakiotemppu oli työntää joku myyntiartikkeli niin lähelle että katsekontakti vyötärön seudulle katkeaa, jolloin myytävän esineen alapuolella saattoi rauhassa työskennellä vaikkapa kännykkökotelon nepparin kanssa. 

Ja laitteen edelleenvälitys kavereille on todella nopeasti hoidettua toimintaa = todellisen syyllisen kiinnisaanti itse teosta varastettu tavara hallussaan on tehtävä mieluummin vieläkin nopeammin.

Alkuun

Summa

Summan tienoilla pysähdyimme tarkastamaan yhtä tien varressa olevaa vanhaa suomalaisten bunkkeria.
Emme olleet saaneet kypäröitäkään päästämme kun paikallinen "..jaa laatua Lada" parkkeerasi viereemme ja siitä hyppäsi ulos kolme hyväkuntoisen näköistä nuorukaista. Me läksimme samalla hetkellä liikkeelle koska tielle jäi riittävästi ohitustilaa => heput ajoivat melkoisen pitkään perässämme huudellen kaikenlaista, ilmeisenä tarkoituksena saada meidät pysähtymään.

Emme pysähtyneet saati jääneet kyselemään mistä oli kyse, lopulta he kääntyivät sen ajosuuntaan nähden oikealla puolella sijaitsevan ison varuskunnan (Kamenka) pääportista sisälle. Ehkä se olisi ollut vain pelkkä hauskanpitokeskustelu, koeajopyyntö tai jokin myyntitapahtuma, ehkä ei.

Siirryimme jonkun ajan kuluttua hiekkarannalta keskemmälle, Pervomanskoyen jälkeiselle betonilaatoista aikoinaan tehdylle tielle (Joutselkä - Lempäälänjärvi), joka päättyy Pietarista Laatokan länsireunaa ylöspäin nousevan tien lähelle. Joku ohjustukikohta tai vastaava siellä lienee aikoinaan ollut betonilaattatien laadusta ja kuulluista jutuista päätellen.

2000-Karjala-betonilaattatie.png

Laatat olivat isoja mutta niiden välit luokkaa 5-10 cm auki => jos ajoit rajoituksen mukaan niin sait pientä esimakua siitä millaiselta voisi tuntua pitkällä tärinätestausradalla ajaminen.

Kun nopeuden nosti satkun paremmalle puolelle niin tärinä lieveni huomattavasti. Yhdessä vaiheessa ohitsemme pyyhälsi paikallisin kilvin varustettu kuussataasarjan mersu, eipä näyttänyt moinen pikkuseikka paljoa sen menoa haittaavan sillä mukava pärisevä ääni vain kuului sen renkaiden suunnasta laattojen saumojen ylitystahtiin. 

Kiviniemi

Vuoksen ylityskohdassa Kiviniemessä palasteltiin muun muassa kaali- tai joku muu piirakkapala ja kahvia hieman paikallisessa ravintolassa / kuppilassa seuraten samalla paikallisten harrastamaa kanotointia Vuoksessa sen ylittävän sillan alla.

2006_Karjala-Vuoksen-alajuoksu-baari.jpg 2002

Mielenkiintoisen näköistä touhua, pieni tahallinen tai tahaton virheliike ja virta vei äkkiä pitkälle alajuoksulle tuonne rautatiesillan suuntaan.

2006_Karjala-Vuoksen-alajuoksu-rautatiesilta.jpg 2002

Alkuun

Käkisalmi

Salmella Käk vietiin varusteet pääkadun oikealla puolella noin kilometrin päässä olevalle pienelle hotellille, matkatavarat purettiin sisään omiin huoneisiimme ja sitten olikin aika viedä pyörät keskustassa olevalle vartioidulle, aidatulle alueelle yön seuduksi. Sekään ei liikoja maksanut, hinta tosin on jo unohtunut.

Pääkadun alkupäästä tulosuunnassamme oli ravintola josta sai jotain liharuokaa lisukkeineen, viereisestä marketista löytyi muutakin sapuskaa sekä erilaisia etanolipitoisia nesteitä. Hotellista sen verran, että se oli oikeinkin kodikas eikä tavaroidensa huoneeseen jättämistä tarvinnut vähääkään arastella sillä tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun siellä oli porukkaamme vieraillut.

Illemmalla kierrettiin paikallisen rautatieaseman kautta, jossa muuten tuoksui aika tehokkaalta kautta samanlaiseen Osuuskauppaliikkeen myymälärakennukseen, jollainen on tässä Imatran keskustassa. Ravintola- ja majoituskäytössä vielä silloin oli sekin.

2000-Venaja-Kakisalmen-kapakka.jpg

Kävely ei enää kiinnostanut joten aamuyöllä käytettiin taksia jo senkin vuoksi, omasta turvallisuudestamme puhumattakaan. Monenlaista liikkujaa näytti olevan vielä liikenteessä siihen aikaan.

Alkuun

Seuraavana päivänä poikettiin lähimaastossa paluusuunnassa olevalla linnalla, jonne porukan jäsenen ukki oli aikoinaan jättänyt kellarin holvikattoon terveisensä ennen viimeistä pakollista poistumista alueelta.
Sen jälkeen suuntasimme Pyhäjärvellä asuvan suomalaisen luo kahvitauolle. Hänen tekemänsä hieno majoituspaikka alueineen pakko-otettiin tyyliin 'tarjous josta ei voinut kieltäytyä' jonkun paikallisen tahon omistukseen joitain vuosia myöhemmin. Normal katastrof..

Mr. Pután kesämökkeillee myös jossain tuon Komsomolskaja-järven suunnalla, kuulemma.

Toisen päivän ajoreitti vähän karkeammin ViaMichelin-kartalla. Suora reitti Svetogorskiin ei ollut vaihtoehto usein huonokuntoisen hiekkatien vuoksi.

2000-Karjala-ViaM-Kakisalmi-Nuijamaa2.png
Reitinsuunnittelukartasta poiketen kävimme Vuoksen alajuoksulla Äyräpään kapean kohdan pohjoisella rantaviivalla saakka. Kirkon paikkaan tutustuttiin myöhemmin.
2000-Karjala-Ayrapaa.png

Suomalaisten sotilaiden muistomerkki oli vielä hyväkuntoisena ja hoidettuna paikoillaan, vasta myöhemmin niitä alettiin sotkemaan ja tuhoamaan jonkun ohjauksessa.

Alkuun

Vuoksen alajuoksu

Vuoksen alajuoksulla oli paljon muitakin suomalaisia kävijöitä sekä paikallisia kartta- ja viinatrokareita että muuta sakkia. Liitteen karttakin on ostettu sieltä muutamilla ruplilla.

HUOMIO: Ajamaan ei missään nimessä kannata lähteä jos henki haisee vähänkään viinalle. Jos hyvin käy niin pysäyttäjä tyytyy haistamaan nenällään mutta ellei, niin seuraavaksi voidaan ottaa vaikkapa verinäyte. Ja jos sinulla ei ole omaa desinfioitua neulaa mukanasi niin se on sitten tuurissaan millaisella neulalla se hoidetaan paikallisin voimin!

Ja jos sinulla sellainen on ja se löytyy muussa tarkastuksessa, niin saattaa olla jonkin verran selviteltävää (huumeneulako?) ennen kuin matka jatkuu. Sanoi muuan siellä enemmän liikkunut henkilö.. "Bon Hepatit" mallia C, tai muuta vastaavaa mukavaa helposti tarjolla?

Yhdellä mp-kaverillani oli aikoinaan hieman ontto olo kun hänen nenänsä eteen laitettiin torvelle kierretty A4-koon ruutupaperi kesken ajon. "Lakmuspaperiako tai jotain muuta hengitykseen reagoivaa erikoispaperiako tuo lie?" mietti hän. Pöh, hänen puhallettuaan siihen puhalluttaja siirsi torven nenänsä lähelle ja haistoi sisältöä. Promilleja nolla ;-)

Porukkaa oli koko ajan tien varressa joko myymässä lasipurkkiin säilöttyjä sieniä, marjoja ja muita luonnontuotteita tai keräämässä metsistä kaikkea sieltä löytyvää ravintoa. Kalastamisesta puhumattakaan.

Viipuri

Viipurin lähellä oli tien vierellä yleisessä käytössä pari pitkää betoni- ja puuramppia autojen helpommaksi korjaamiseksi niiden alapuolelta. Vaihdettujen osien ja erilaisten nesteiden kierrätys sekä muu jatkokäsittely näkyi hoidetun enempi normityyliin eli paikallisesti..

Vanha suomalaisten aikoinaan pystyttämä rakennuskanta oli monessa paikassa päässyt jo melkoisen heikkoon kuntoon, silti asukkaita näytti olevan torpassa jos toisessakin. Sikäläistä uudempaa suunnittelua ja huolellista toteutusta edustavaa kerrostalomiljöötä näkyi riittävästi eri paikoissa.

2000-Viipurin-linna.jpg

Svetogorskissa olevat suomalaisten aikoinaan rakentamat kerrostalot erottuivat niistä edukseen kyllä.

Viipurista jatkettiin keskustasta linnan ohi vievää siltaa pitkin Nuijamaan raja-aseman suuntaan. Vaalimaalle kääntyvässä risteyksessä oli kaksipyöräisistä huomattavaa etua ruuhkan ohitusmielessä, siellä olikin aivan helkutinmoinen jono pääsääntöisesti paikallaan seisomassa.

Nuijamaan itäpuoli

Venäjän passintarkastuksessa kävi samalla tavalla kuin aiemminkin eli rajamiehen viittauksesta ajoimme kaikista jonoista ohi ja keulimmaisiksi - paitsi huoltoautomme, joka blokattiin perästä. Kiertotien kautta sekin onnistui etenemään hyvin ja MikaO oli itse asiassa jo kotona, kun soitimme hänelle Nuijamaalta. Kielitaito, hyvä ulosanti ja kokemus auttavat näköjään suljetuilla puomeillakin.

Ensimmäisellä ja asemanjälkeisellä puomilla "piti" rajahenkilöiden pyynnöstä hieman keulia tai ainakin kierrättää konetta.

Juttua riitti molemmin puolin rajaa passintarkastajilla ja muilla henkilöillä, joskin Venäjällä osalle meistä puhuttiin yksitavuisin lausein kun jonkun toisen kanssa puhuttiin säät, maat ja mannut läpi passin tarkastuksen yhteydessä. Eli hyvin selkeästi tunnistettiin kaikki kulkijat ja osoitettiin se.

Viimeisellä kopilla ennen Suomen rajaviivaa kysyi kalasnikovia olkapäältään hihnassa roikuttava varusmiespoika ottaessaan sen pikkulapun pois että "saako hän hieman kääntää kaasukahvasta"?

Tietysti, jos se vaan helpotti seuraavien moottoripyöräilijöiden läpipääsyä ja kohtelua niin halvalla meni. Kaasauttajan Hangonkeksi- ja Naantalin aurinkomaiset kasvot näkyvät tuossa :-) Ilonsa oli tarttuvaa.

Yhdistelmä

Hyvä ja halpa viikonloppureissu, ainoa tappio ilmeni vähän myöhemmin havaittuani nokkaketjun automaattisen kiristimen lukitusmutterin tärisseen irti varmaan siellä betonilaattojen maisemissa. Se taisi venyttää epätasaisesti vahvaa nokkaketjuakin, joka alkoi ääntelemään samoja aikoja joutuen pian vaihtolistalle. Muita vaurioita en havainnut.

Jonkin verran oli lennellyt pikeä ja muuta vastaavaa sotkua eri puolille eli vaatepyykin lisäksi mopojakin sai jonkin aikaa liotella ja peseskellä.

Isompia vahinkoja, sairastumisia tai autokyytitarpeita ei onneksi tullut. Siellä täällä näkyviin jätettyjen autonromujen perusteella siihenkin kannattaa varautua ainakin henkisesti.

Käkisalmen Vuoksen vanhan uoman puoleinen uimaranta.

2000-Karjala-Kakisalmi-uimaranta-Vuoksella.jpg 2002

Hyvä keikka mutta yksin lähtemistä tuskin voisi suositella ainakaan yöajon merkeissä. Enää ei pyörien edessä ja takana liikkunut miliisiautoa + helikopteria taivaalla, kuten aivan ensimmäisillä IMK:n mp-jaoston rajantakaisilla mp-reissuilla oli kuulema ollut.

Kokonaisajomatka oli noin 500 kilometriä.

Käteisen rahankulutus oli hyvinkin maltillista eikä luottokortteja tarvittu.

Kiitos matkaseurasta ja järjestelyistä!

Kari

Kommentti 04/25: unohda koko juttu, jo pidempään suljettuna ollut Suomen itäraja on lopettanut kaikki supakäynnit meistä johtumattomista syistä. Puhuipa joku propagandisti, hännystelijä tai desantti-latvaB sitten mitä tahansa.

Vaikka raja joku päivä todennäköisesti taas avautuukin, niin etenkin luottamuksen täydellisestä puutteesta johtuva lähtökynnys itäpuolelle on monelle paljon aikaisempaa korkeampi halvasta polttoaineesta sun muusta huolimatta.


Alkuun      Matkat-sivu