Pääset
tänne ylös "Alkuun"-linkeistä.
Takaisin Matkat-sivulle.
Versio 1.25. Viimeisimmät
muutokset: 18.11.2024. Tarkastettu
Matkakertomus 2005
(Gotlanti)
Tarkoituksena oli
käyttää lyhyt yhteinen loma-aika
tehokkaammin
lähempänä Suomea josta matkustaminen ei vienyt liikaa aikaa.
Samalla oli tilaisuus poiketa parissa kouluajoilta
mieleen
jääneessä paikassa.
Sisällysluettelo
Yleistä
Matkan
ajankohta
oli 19. - 26.6.2005.
Reissuun
pääsy oli
tänä vuonna enemmän kuin hankalaa normaalia
lyhyemmän yhteisen loma-ajan vuoksi. Lasten kanssa ei kahdessa
viikossa olisi millään järkevästi
ehtinyt viikoksi
Korsikalle, niinpä
ennakkoon
varatut
SuperFast
Ferriesin ja
DB-Autozugin
junaliput
oli pakko perua. Tilalle valittiin lyhyempi
vaihtoehto
noin viikon ajaksi eli Turun ja Tukholman kautta kelien
määräämässä järjestyksessä joko
2-3 yöksi Gotlannin saarelle ja paluumatkalla Kolmårdenin
eläinpuiston lähelle pariksi yöksi.
Koko ajomatkan pituus oli noin 2050 km Suzukin matkamittarin ja
Magellan Gold-gps:n mukaan 2032 km, mutta Goldista puuttuvat muun
muassa ne Tukholman keskustan tunnelit ja vastaavat katvealueet.
Nuo avautuivat 17.11.2024:
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Gotlanti
- https://kerranelamassa.fi/ruotsi-matkailu/gotlanti/
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Visby
- https://www.guteinfo.com/
- https://www.gps-data-team.com/where/sweden/accommodation/Hostels-SE/Stafsj%C3%B6-YH.html
- https://www.kolmarden.com/en
Muutamia
matkan
aikana
käyttämiämme
karttapisteitä.
Jaana, Laura ja Irma Gotlannin länsirannalla Burksvikin satamassa:
Alkuun
Lauttaliput
- Lauttaliput
Turku-Tukholma-Turku:
92 Eur (+ 27
Eur lisämaksua paluupäivän vaihdosta (=
aamupalan hinta(?)) paluumatkalla, joka maksettiin kruunuina Tukholman
Check-Innissä). Smoton alennus on huomioitu noissa hinnoissa,
asianmukaista sopimusnumeroakin kysyttiin varauksen yhteydessä.
- Lauttaliput Nynäshamn-Visby: noin 1500 SEK
SF700-aluksella (nettivaraus ja paikkaliput).
- Lauttaliput Visby-Oskarshamn
noin 1000 SEK SF1500-aluksella.
Majoitukset
Majoitukset
hankittiin netistä, puhelimella ja
käymällä itse
paikan päällä kyselemässä.
Muuta
1.
Imatra - Turku
19.6.2005
Ajomatka oli Irmalla/Jaanalla noin 400 km ja Karilla noin 570
km sekä Lauralla 315 km. Koska Laura oli edelleen karateleirillä
Jyväskylässä, niin ajoin itse aamulla
Imatralta sinne.
Irma ajoi Jaanan kanssa suoraan Turkuun.
Keli suosi molempien reittejä joten turhan
vähän
etukäteen kyydissä olleet tytöt saivat
rauhassa
reippailla muutamaan otteeseen ennen satamaan saapumista. Aika riitti
hyvin, ehdimme satamaan noin tuntia ennen laivan
lähtöä.
Ei muuta kuin vasemmanpuolimmaiselle kaistalle ja muutaman sinne
parkkeeranneen auton ohi
keulalle,
hetken
päästä lastaushenkilöiden ohjeiden
mukaisesti laivaan ylemmälle autokannelle.
Kaikkinensa pyöriä oli kymmenkunta Ruotsin suuntaan
menossa.
Juttelimme jonkin aikaa kolmen Norjaan matkansa suuntaaman
motoristin/-pariskunnan kanssa -> edelleen vahvistui oma
mielipide
siitä, että joku päivä on omakin
reissu suunnattava
sinne! Terveiset vaan teillekin, oli kiva kuulla kommentteja
paluumatkan alussa Tukholmassa.
Hytti oli tällä kertaa sisäpuolella
(#56) mutta se ei
haitannut menoa, sen verran hyvin nukutti ettei
maisemia olisi
pitkään jaksanut katsellakaan. Siis pikaiselle
iltapalalle ja unta kaaliin.
Meillä oli varattuna alkuun yö-laiva vain
menomatkalle,
sillä paluupäiväksi ei tilausvaiheessa (noin
viikkoa
aiemmin) saatu kuin päivävuoro. Onneksi Irma sai sen
useiden
soittojen jälkeen vaihdetuksi eli pääsimme
lauantaina
rauhassa ajelemaan Stafsjöstä Tukholmaan,
eikä tarvinnut
lähteä liikkeelle ennen kukon laulua.
Alkuun
2. Tukholma -
Klintehamn
20.6.2005
Tukholma - Nynäshamn - Visby - Klintehamn.
Aamupala tarjottiin kello 06.30 keulan
ravintolassa
(+
vasen sivu),
baarin (+
etuosa)
alapuolella. Sen jälkeen oli vielä hieman
aikaa kierrellä laivan ulkokansilla.
Välillä
oli
hienoista turistiliikennettä poukkoilemassa laivamme
reitillä.
Tukholmassa mentiin kaupungin läpi kokonaan
Magellan Gold:ssa olevan
Direct Route v2 -aineiston ohjauksella (varalla oli muutama
Streets and Destionations Europe 4v10
avulla tehty varareitti tärkeimpine reittipisteineen) ja hyvin se
oikein toimi välissä olevan tunnelin luonnollista katvetta
lukuun ottamatta.
Kannattaa opetella laitteen ja karttojen yhteiskäyttö
riittävästi etukäteen, jotta normaalin
kämmäyksen määrä vähenee - erityisesti
reitiltä poikkeamisesta johtuva Direct Routen manuaalinen reitin
laskettaminen uudelleen on hieman turhan tuntuista touhua muun
liikenteen keskellä, vaikkakaan se ei vaadi kuin parin napin
painallusta (ja aikaa).
Reititys jumiutui joitain kertoja eli sitä piti seurata ja
herätellä ajoittain reissun aikana (yhteensä oli
parisenkymmentä eri reittiä ohjattavanaan). Erityisesti
ajettaessa ohjelman mielestä paremman tien vieressä olevaa
maisematietä pyrkii se ohjaamaan nopeammalle väylälle
jokaisessa mahdollisessa risteyksessä. Ehkä tuohonkin on joku
säätö olemassa jossain seuraavissa ohjelmaversioissa.
Sinänsä keskustan läpi ajaminen on aika
selväpiirteistä muutaman kerran jälkeen eli ilman
gps:ääkin olisi selvitty oikealle tielle, tosin hieman
hitaammin.
Nynäshamn löytyi helposti tien #73 päästä ja
aika riitti hyvin pieneen kierrokseen sen keskustassakin. Laivaa
odoteltiin noin tunti ja matkaliput saatiin nettivarauksen sekä
-maksun perusteella suoraan kaistakopilta. Yksi jono oli varattu
kokonaan liput paikan päältä ostaville.
Laiva irtosi satamasta kello 10.30 ruotsin aikaa - me istuskelimme
lukuvaloin, äänentoistolaittein ja ruokailutasoin
varustettujen lentokonetuolien ääressä suurimman osan
merimatkasta. Siinä oli aikaa laittaa edellisvuotisille
isännille Lochranzaan postikortti, saapa nähdä
meneekö se koskaan perille sillä infon neidon myymistä
paikallispostimerkeistä piti laittaa tupla-annos kortin kulmaan ja
toivoa parasta.. Oletettavasti menee, ainakin töihin näkyi
moinen jo saapuneen - ilman lunastustoimenpiteitä, kuten viime
vuonna kuulema parissa paikassa kävi ;-)
Laiva oli malliltaan
SF700 eli
ulospäin saman näköinen kuin ne, joita liikkuu muun
muassa välimerellä Korsikan ja mantereen välillä -
niitä ilmeisen nopeita malleja.
Ulkonäkö
(rakeinen kuva
on napattu S-VHS-nauhurin nauhalta)
pettää,
sillä se oli vain noin parisenkymmentä minuuttia
nopeampi
kuin sen suurempi versio
SF1500. Kolmisen tuntia myöhemmin
pääsimme
ajamaan maihin.
Visbyssä tarkeni niin hyvin, että siirryimme saman tien
pukeutumaan mäen päällä oikealla olevalle
info-pisteelle. Aikamme mietittyämme ja karttoja tutkittuamme
päätimme jättää Visbyn vielä väliin
sekä lähteä majoituksen hakuun => Laura viritti
kameran käyttövalmiiksi ja pyörien keulat
käännettiin kohti Klintehamnia.
Tienäkymiä välillä Visby - Klintehamn (# 140):
Kaikkialla tarkastettiin luottokorteilla maksettaessa maksajan
henkilöllisyys, joka oli erinomaisen hyvä juttu
myös
asiakkaan näkökulmasta.
Koska perillä aikaa oli riittävästi ja respa avautui
klo 17.00, niin arvelimme käyttää
väliajan
lähiympäristöön tutustumiseen ja
ruokailuun. Se
toki onnistuu melkein milloin ja missä vain, mutta ne
kohtuuhintaisemmat ravintoloiden lounastarjoukset ovat voimassa tasan
klo 12.00 - 14.00 välisen ajan eivätkä
minuuttiakaan yli
(me olimme sentään 7 minuuttia
myöhässä),
niinpä ensimmäinen ruokailuhetki leiripaikan sijaan
kylällä kustansi "Bruna Bönan"
-nimisessä
ravintolassa neljältä 335 SEK.
Normaalisti lounasajan
hinnoilla aikuisten annos maksoi jotain 65-85 SEK ja lasten
puolet-kolmannes siitä. Minun ruokani tuli sillä
kertaa
puoleen hintaan tarjoilijan unohdettua tilaukseni ja tuotua
väärää, mutta silti kelpo sapuskaa
tarjolle. Tuon kruunumäärän kun jakaa
kymmenellä, niin päässälasku
eurojen suuntaan helpottuu kummasti.
Majapaikka
on aika
suuri
alue
sisältäen leirintäalueen, urheilualueita,
uimarannan,
mökkejä ja bungaloweja, pari majoituksina toimivaa
vanhempaa
"rivitaloa", entisen koulun (joka toimii hostellina, ollen
tällä kertaa täynnä
leirikoululaisia?), erilaisia
piha- ja muita rakennuksia ja vanhan puurakenteisen
päärakennuksen muutamine huoneineen. Kokonaisuus oli
erinomainen myös sen vuoksi, että mereltä
puhaltanut
tuuli siirsi pahimmat verenimijät kauemmaksi, onneksi
siellä
ei ollut samanlaisia pikkuinisijöitä mitä
oli
edellisvuonna isomman saarivaltakunnan suunnalla!
Jos sinne hostellin puolelle olisi sopinut, niin majoituksen
hinta
olisi ollut jonkin verran halvempi, toisaalta meillä taisi
olla
näin huomattavasti enemmän omaa rauhaa ja tilaa
levitellä tavaroitamme pitkin huoneita. Ei siinä
kuutioilla
saati neliöillä päässyt
elvistelemään
mutta tila riitti kyllä ja hampaansakin sai pestyksi omassa
lavuaarissa, tai ainakin sen ääressä (vessa
ja suihku
löytyivät lähistöltä).
Naapureidemme vaihtuvuus oli suurta,
näköjään
ihmiset vaihtoivat majapaikkojaan hyvin tiheästi - etenkin ne
polkupyörillä paikasta toiseen liikkuneet
pariskunnat, joita
nähtiin joka puolella saarta.
Irma, Laura ja Jaana kävivät illan mittaan
vielä
keskustassa. Läheinen saha/tehdas (tässä sen
portin
vieressä ollut
maskotti) piti sen verran
vähän metakkaa
ettei sitä edes huomannut, sama juttu päti
lähisaariin
muutaman kerran päivässä kulkevan
autolautankin suhteen.
Ruokakaupan
hinnat olivat aika lailla kotimaisten hintojen tasolla.
Alkuun
3.
Kiertoajelu pohjoisosassa
21.6.2005
Klintehamn - Visby - saaren pohjoispään
kautta
itärantaa pitkin keskivaiheille - Klintehamn.
Päivä suunniteltiin kohdennettavaksi etenkin
Visbyn
koluamiseen, reittivalintamme vei kuitenkin meidät ensialkuun
tien #143 varteen
Romaan, se kun oli sopivasti lähimaastossa.
Kylä ei aivan vastannut mielikuvaamme "
Roomasta".
Ajoimme Visbyn vanhan osan muurien sisäpuolelle
pohjoisen
portin kautta, jonka edessä olleista
liikennemerkeistä ei
parissakymmenessä vuodessa hieman unohtumaan
päässeen
kielitaidon vuoksi saanut liian tarkkaan selvää ;-)
Kiellettyä sisään ajo ei kuitenkaan ollut.
Ajoreitti punaisten nuolien mukaan:
koko
päivä ja
Visby
Parkkipaikat olivat kortilla, erityisesti ne
vähäiset
"Stora Torget":n lähimaastossa olevat tunnin - kahden
parkkeeraamisen mahdollistavat (paikka siellä, pari tuolla,
isompia hyvin harvassa). Pysäköimme torilta
vapautuneeseen
30-minuutin parkkiruutuun ja riisuimme ajokamoja
vähemmäksi -
sitten petti hermo ja poikkesin kuvassa
näkyvään
kauppaan
kyselemään mitenkäs
näiden kaksipyöräisten parkkeeraaminen
onnistuu ilman
omia parkkikiekkoja?
Tuonne polkupyörien sekaanko
lykkäämme mopomme? Ei sentään, sain
kaupasta
ilmaiseksi pahvisen "P-skivan" -kiekon, jota emme kuitenkaan olisi
tarvinneet. Kysyttyäni tunnin
päästä parkkirouvalta lisätietoja
pysäköintimahdollisuuksistamme kuulin, että me emme tarvitse
kyseisiä lainkaan. Se oli huojentava tieto, hänen
juuri
laputettuaan viereisessä ruudussa olleen
henkilöauton, tosin
sinne polkupyörien sekaan parkkeeraaminen olisi varmaan
muistolapun tuonut meillekin..
Katarinan kirkon rauniot olivat suoraan vieressä joten sinne
piti
lähteä sen jälkeen kun naisväki oli
saanut
tarpeekseen kauppojen ja muiden tiskien antimien tutkimisesta. Kirkon
raunio oli pidetty rungon osalta
hyvässä kunnossa, joten sen
kellareihin ja muurien sisälle piilotettuihin
rappuihin uskalsi
tunkeutua.
Kuvassa näkyy viereistä piha-aluetta
kaupungin
ulkomuurille päin.
Siitä tulikin mieleeni että
tähän aikaan oli
hemmetin
vähän
porukkaa
liikkeellä, päälle
kaatuvasta juhannuksesta huolimatta. Ei näkynyt yhtä
paikallista poikkeusta lukuunottamatta enempää
känniläisiä henkilöitä
kuin niitä paljon
mainostettuja juhannussalkojakaan. Tätini sanoi saarta
ruusujen
saareksi mutta me näimme niitä vissiin kokonaista
kolme
kappaletta koko saarella ;-) Missä ne Juhannusruusutkin
olivat?
Lähetimme lapset lähikatua pitkin
itäisen portin
takana olevalle kävelykadulle ja siirryimme itse
pyörillä
kohti satamaa, sekä
kaupungin muurien
etelänurkan kiertäen saman portin vieressä
olevalle
mp-parkkipaikalle. Siinä liikkuu linja-autoja sekä
takseja
koko ajan ja liikkumisen kannalta keskeiselle, eli itäiselle
portille on matkaa vain muutama kymmenen metriä.
Jaana
Itäisen
portin
sisäpuolella. Portin
vieressä olevalla
parkkipaikalla oli oli jonkun kotimaisen
motoristin pyörä ajokamoineen samassa nipussa
meidän ja
muiden pyörien kanssa useamman tunnin ajan. Kuva samasta
paikasta vielä enemmän
oikealle, kävelykadun
suuntaan.
Koska Irmalla oli ajatuksena lähteä mukaan
kaupunkia
kiertävälle, opastetulle katujunamatkalle, niin me
hyppäsimme siihen vierelle pysähtyneeseen vehkeeseen
koko
perhe (hinta taisi olla yhteensä muutaman kympin (SEK)).
Siitä sai videolle
hyvän suomenkielisen muiston ja selostuksen Visbysta ja sen
ympäristöstä, kierroksen
kestäessä noin 20 minuuttia.
Pikaisen lounaan jälkeen kävelykatu ja
lähistöllä kisailleet naakat
kävivät sen
verran tutuiksi, että oli aika siirtyä pohjoisen
kautta (tie
#149) saaren itärannalle (#149, 148, 147, 148) ja jostain
puolenvälin kieppeiltä takaisin kämpille
(paikallistiet,
143, 144, 141) => kartta Laurallekin käteen
ja mopot liikkeelle.
Pohjoisosa saaresta oli paikoitellen erittäin karua
ja kuivaa,
kumma että ne laitumella olleet elukat saivat
riittävästi ravintoa moisessa
ympäristössä.
Lämpöäkin oli siihen malliin, että
ilmeisen
vast'ikään avautuneelta leirintäalueelta
Kappelshamnissa
piti hakea viilennystä jäätelöiden
muodossa.
Muuten meni hyvin, tilauskin tankeroruotsillani, mutta pois
lähtiessämme huomasin edellä menneen Yamahan
pysähtymispaikalla risteyksessä maassa mustan
muutaman sentin
halkaisijalla varustetun muovitulpan. Siinä hetken
miettiessäni en heti keksinyt voisiko se kuulua
mihinkään kyseisessä mopossa ja
lopputuloksen varmaan
arvaatkin: kun mietimme porukalla asiaa satakunta kilometriä
alempana, niin sille olisi tietysti paikka löytynyt
siitä
takahaarukan akselin päästä (toiselta
puolelta sellainen
oli myös tipahtamaisillaan).
Matkan varrella löytyi pätkä
muinaista merenpohjaa
Klinten maisemissa, joka oli aikojen saatossa joutunut
jään,
veden ja muun eroosion kanssa tekemisiin:
1,
2,
3,
4. Siinä hoitui
sekin geologian oppitunti helposti. Laura pääsi
tosihommiin
eli alkoi ohjaamaan liikkumistamme Irman takaa paikallisen
turistikartan ja pmr-radionsa avulla. Ja hyvinhän se alkoi
hetken
päästä sujumaan.
Pienessä
idyllisessä Hervikin
kalastajasatamassa oli pakko
tehdä ratkaisu siitä, että annetaanpa
välillä
DirectRouten ohjata meitä mielellään
mahdollisimman
lähellä olevalle bensa-asemalle, sen verran
vähän
bensaa oli Bandiitin tankin pohjalla loiskumassa. Homma toimi
erittäin hyvin ja reilun kymmenen kilometrin
päästä
todellisten kyläteiden takaa Ljugarnista haluttu mittari
löytyikin. Oli siellä tankin pohjalla vielä
puolitoista
litraa jäljellä, hieman yli 300 ajokilometrin
rupeaman
jälkeen.
Kai sillä jonkun 320-330 km olisi päässyt,
ei ole tullut
kokeilluksi (varatankille saa
vääntää noin 245-270
km ajon jälkeen, "parin litran" hälytys alkaa noin
280-290 km
kieppeillä). Pikaisesti laskien Suzukin kulutus oli luokkaa
5,5 -
5,7 litraa sataselle, Irman Diversionissa samaan aikaan alle 5 l.
Loppumatkassa ei ollut sen kummempaa, paitsi että
paikallisen
illalla vielä auki olleen pikkukaupan valikoimien kimppuun
päästyämme huomasin ilokseni, että
aika monessa
artikkelissa oli kotimaiset tekstit valmiina (kuten
erään
organisaation "virallisessa" karhunpääoluessa
sekä
tonnikala- ja muissa säilykepurkeissa)..
Alkuun
4.
Kiertoajelu eteläosassa
22.6.2005
Klintehamn - saaren eteläpää -
Klintehamn.
Tämä päivä oli pyhitetty
eteläosan
kiertämiseen. Kierros toteutettiin siten että
pääsuunnistajina ja reitin ohjaajina toimisivat
nimenomaan
lapset, me vain ajaisimme heidän edellisillan
kähmyssä
ja aamutuimaan keskenään suunnittelemansa reitin
läpi.
Homma toimi hienosti, joten eipä aikaakaan kun olimme
(tiellä #140) jo etelämpänä
Burgsvikin
satamassa
lahden toisella puolella näkyvän
tuulipuiston vehkeitä
ihmettelemässä. Saman kylän
päätien viereinen
ravintola (jossa tungeksi paikallista väkeä
lounaallaan) sai
hetkeksi uusia asiakkaita, ennen kuin lähdimme yhä
etelämmäksi (#142 ja kapeat paikallistiet)
uimarantojen,
luonnonsuojelualueiden,
rantateiden,
eteläisimmän pisteen
ja
muiden haasteiden suuntaan.
Kaislakattoja ja hieman
toisenlaisia
mökkejäkin nähtiin.
Ohi ajamiamme paikkoja olivat mm.
Kättelvik, Hoburgen, Sundre, Hamra, Öja, Fide,
Grotlingbo,
Eve, Ronehamn, När ja
Lau.
Erityisesti tuo Kättelvikin rantaa
myötäilevä
kivimuseo oli mielenkiintoinen paikka, siellä oli tehty
pitkään alueella ja useamman sadan kilometrin
päässäkin tarvittuja myllyn- ja muita
vastaavia
kiviä rantaviivaa seuranneen kapean vyöhykkeen
materiaalista.
Siellä oli esillä kaiken muun vanhan
esineistön
lisäksi tuulivoimalla toimiva vesipumppu,
sekä
harvakseltaan käyvän paikallismoottorin
käyttämä parakillinen käsin
esivalmisteltujen
myllynkivien muokkaukseen käytettyjä koneita
(pölyimuri
sorvausjätteen poistamiseksi työskentelyalueelta,
sorvi ja
pora).
Materiaali on aika pehmeätä ja
kivien menekki
lienee ollut siten melkoinen, niinpä kovaa
työtä on
varmasti riittänyt useammallekin tekijälle vuosien
saatossa. Tytötkin pääsivät
töihin.
Kattelvikin
kivityömaamuseo, jossa myllynkiviä valmistettiin
kapean
rantakaistaleen siihen käyttötarkoitukseen sopivasta
kivilajista.
Videolla
näkyy
pienen höyrykoneen pyörittämän
hihnaston
käyttämiä koneita ja laitteita
[L].
Suunnistaminen kävi uutuuttaan välillä vähän
raskaaksi päävastuun kantaneelle Jaanalle, mutta
jäätelötauko paikallisen ruukuntekijän tuotteisiin
tutustumisen muodossa helpotti -> matkamme jatkui kotvan kuluttua
reitillä
Garda, Etelhem, Bulle, Vänge, Viklau, Hejde, Klinte ja lopuksi
Klintehamn.
Mitä kapeammiksi tiestö kävi, sitä enemmän
siellä yleensä riitti katsomisen arvoisia yksityiskohtia tien
molemmin puolin. Nopeusvalvontakin
toimi.
Ei muuta kuin tankille, kauppaan ja lähemmäs
seitsemää sataa ajaen kämpille, sillä mereltä
tuli tuulispäänä enemmän kuin riittävästi
todella mustia ukkoskuuropilviä.
Loppuillan ajan tuli pientä ja välillä vähän
tiheämpääkin sadetta. Ei kuitenkaan haitaksi asti,
mitä nyt yksi sivulaukku laski vähän vettä
sisälleen.
42-litraiset
Kappan laukut
ovat muuten erittäin tiiviitä, mutta se kantokahvaa
myötäilevä punainen heijastinkappale on onnettoman
heikosti kiinni ja irrotessaan avaa kiinnitysruuvien kautta suoran
vesireitin laukkujen sisälle - samoin niiden saranapuolella
alhaalla olevat rajoitinlangat irtoavat heti ensimmäisen
kannen repsahtamisen yhteydessä. Ole tarkkana niiden lukkojen
kanssa, että se puoliskot toisiinsa lukitseva salpa on todella
oikeassa kohdassa rungon puolella.
Alkuun
5.
Klintehamn - Stafsjö
23.6.2005
Klintehamn - Visby - Oskarshamn - Stafsjö.
Aamulla heti seitsemältä lyötiin
kamat kasaan ja
nautittiin aamiainen kahdeksalta, kämpän avaimet ja
lakanat
luovututettiin pois sekä mopojen keulat
käännettiin
Visbyyn (tie #140) suuntaan. Kämmäsin joutessani
edellisen
päivän track-lokin bittien taivaaseen, mutta saahan
tuon
helposti korjatuksi vaikka AutoRouten tai Photoshopin avulla.
Irma meni satamassa suoraan terminaaliin hakemaan lippuja ja
me
poikkesimme Jaanan kanssa lähikauppaan ostamaan sen pakollisen
pilven muotoisen tarran (liimattavaksi autotallin
sisäoveemme
muiden vastaavien joukkoon).
Laiturille ilmestyi sen lähtöä
edeltäneen
puolituntisen aikana parisenkymmentä
pyörää, seassa
oli myös pari isoa mönkijää
sekä niiden takana
vedettävänä kuomulliset perävaunut
;-) Niiden
vetoaisa oli omatekoinen ja piti sisällään
muun muassa
normaalin auton peräkärryn vetokytkimen. Aika
mielenkiintoisen näköinen kokonaisuus,
kaksipyöräiskuskin näkökulmasta
tarkasteltuna.
Tapasimme siellä myös Oululaisen
motoristipariskunnan
Bemareineen matkallaan Kööpenhaminaan; muut
kyytiin
nousseet olivat pääosin ruotsalaisia
pyörähenkilöitä. Terveiset vaan
teille, oli mukava
tavata uudemman kerran Imatralla
Muistoajossa.
Laiva oli mallia '
SF1500' eli se suurempi, mutta aavistuksen
hitaampi
malli. Perille sekin vei eikä matka-ajassa vissiin ollut
kovinkaan
suurta eroa pienempään verrattuna. Oskarshamnin
satamasta
siirryttiin sujuvasti E22:a ja E4:a Norrköpingin kautta
Stafsjöhön, noin 8 km Kolmårdenin
yläpuolelle E4:n
viereen.
Molemmilla Gotlannin lautoilla oli
käytössä pelkällä lukituskappaleen
käännöllä lukittavat
lyhyehköt mutta puhtaat
kiristyshihnansa, joten oma
räikkämallinen perinteinen hihna
pääsi taas
oikeuksiinsa. Joku helppo logiikka niissäkin oli,
mutta
siinä kiireessä ei pitkään
viitsinyt arssinoida
mitä ja miten päin pitäisi
kiristää ja lukita
mihinkin suuntaan.
Yhdellä taukopaikalla tavattiin myös pari
suomalaisia
liivejä kantavaa
helvet*n
perk*lettä
matkalla Tsekkeihin. Alkuun eivät olleet
näkevinään
saati vastanneet tervehdykseeni samassa kioskin jonossa
seisoskellessamme, mutta
kävivät silti pois lähtiessämme
kysymässä
ruotsin karttaa vilkaistavaksi. Mukanani ei ollut muuta paikalliseen
tiestöön sopivaa kuin gps eikä se"kelvannut", joten viereinen
bensa-asema sai
heistä uusia asiakkaita. Avokypärä ja ohuet
lasit
jättävät nenän täysin
auringon armoille, kuten
oli jo hyvin havaittavissa. Lapsetkin oppivat jälleen uusia
asioita eli moottoripyörillä liikkujissakin saattaa
olla monenlaisia eroja.
Stafsjön "
vierasmaja" löytyi
helposti ja olikin kerrassaan
mainio paikka - sen omistaja/isäntä/vast. oli mainio
tyyppi
eli aika ei käynyt pitkäksi hänen kanssaan
keskusteltaessa! Tuonne voisi mennä toisenkin kerran
käymään. Paikka oli koko ajan
täynnä eli
kannatti soittaa varaus etukäteen, siitäkin Irmalle
täydet 10 pistettä.
Isännällämme oli
ilmiselvästi jonkinlaisia
positiivisia ajatuksia motoristeja kohtaan, ilmeisesti sairaalassa
molemmat kädet kipsattuna makaava kaverinsa vaikutti jotenkin
taustalla? Oli kuulema kaatunut äskettäin
vähän
rivakammin moottoripyörällään..
Reissun ainoa pyykkipäivä iski
täällä,
mikäs siinä kun kellarissa pyöri suuri kone
ja ulkona
oli asianmukaiset narut valmiina. Hintaa ei heppu viitsinyt ottaa
lainkaan moisesta pikkuhommasta. Illalla
poikettiin
paikallisella bensa-
ja henkilöiden tankkausasemalla viereisen hotellin baarin oltua
kiinni ja unta kaaliin.
Ainoa hankaluus huoneessamme #7, suurin
majoitushuone koko alakerrassa oli sen huomattava kuumuus alkuillasta,
lännen puolella olevien ikkunan ja pation oven vuoksi
.
Alkuun
6.
Retkipäivä Kolmårdenissa
24.6.2005
Stafsjö - Kolmården -
Stafsjö.
Kolmordenin
eläinpuiston pääportti näytti
tältä.
Vähän aiemmin
tulosuunnassa
oli toinen portti, joka vei
Safari-puiston puolelle.
Aamulla
kahdeksan
jälkeen aamiaiselle, kevyttä vaatetta
päälle ja kohti Kolmårdenia. Ajonopeus
sovitettiin
paikallisteihin ja varustukseen sopiviksi mutta lopulta kohde oli
edessämme. Safarille meillä ei ollut
mitään asia
pyörien ja etenkin ajamattomien bussivuorojen vuoksi, mutta
itse
eläinpuistossakin meni aikaa eläimiin
tutustuttaessa
ihan kiitettävästi => kello 17.00 kippeillä ovet
loksahtivat jo kiinni eikä tehnyt tiukkaakaan viettää
aikaa siihen saakka.
Lippujen hinnat (2 x 200 + 2 x 115 SEK) olivat paikka huomioiden ok, tarkista hinnat tarvittaessa vaikka täältä:
- https://www.kolmarden.com/en/tickets
Normaali joskohta suuri, monipuolinen,
ympäristöönsä hyvin sijoiteltu eläinpuisto
lintu- ja delfiininäytöksineen sun muine ohjelmanumeroineen
se todella on. Kävelyreitit olivat selväpiirteisiä,
lepopaikkoja ja vessoja riitti, ruokaakin sai muun pikkupurtavan
lisäksi useammasta eri paikasta (tosin osa niistä oli
tuolloin kokonaan kiinni).
Parhaiten jäi mieleen lintujen ja hoitajien yhteisesitys, jossa
viisi eri lajia näytti yhteistoimintakykyjään (muun
muassa korppikotkapari, huuhkaja ja erittäin nopeasti yleisön
päätä viistäen maalinarun suuntaan syöksyillyt
tuulihaukka(?).
Eikä delfiinienkään esityksissä ollut valittamista.

Onneksi oli vanha
SuperVHS-videokamera matkassa mukana.
Nahkan palamista saatiin hidastettua asianomaisilla rasvoilla, samoin
lompakon
kevenemistä lähikauppaan tehdyn vierailun avulla
(kolme
litraa vettä, kilo banaaneja,
minimetwurstipötköjä, ..). Hyviä mäkiäkin riitti sen verran
että
kalorinkulutuksen saa helposti reilusti plussan puolelle.
Paluumatkalla poikkesimme motoristien
ylläpitämään ravintolaan '
Cafe Kolm
HB
Oscarshälls, Oscarshällsbacken, S-618 33
Kolmården'.
Neljän hengen pastat, lihapullat lisukkeineen ja juomineen
maksoivat heillä 280 SEK. Olimme liikkeellä
viimeisellä
mahdollisella minuutilla sillä viimeisten
kahvihörppyjen
aikana henkilökunta seisoi jo tiskin takana sen
näköisinä että "
Oli kiva
että kävitte
mutta kiitos kysymästä, olisi kiva
lähteä jo
juhannuksen viettoon!" Minkäänlaista hoputusta ei
kuultu,
mutta ruumiinkieltäkin oppii ajastaan lukemaan ;-)
Emmekä jääneet nysväämään pöytäämme.
Mukavan oloinen paikka, jota hostellimme
isäntä
etukäteen mainosti käynnin arvoiseksi.Hostellissamme
oli
myös muuan nuorehko saksalainen kaveri, joka oli kova
juttelemaan.
Eipä siinä mitään, mutta kun
englannin
kielisestä juttelustaan reilu puolet oli saksaa, niin se
aiheutti
jonkin verran lisää vaikeusastetta meidän
suuntaamme,
englannin aiheuttaessa vastaavaa hankaluutta hänen
suunnassaan.
Kaveri tunsi Imatrankin eli saapunee tänne,
käytyään ensin Nordkapissa
kääntymässä.
Alkuun
7.
Staffsjö - Tukholma
25.6.2005
Aamun valjettua kamat nostettiin kyytiin ja nokat suunnattiin
aiemmin neuvotulle kapeammalle reitille, pääsuuntana
Tukholma. Ajoimme E4 -tien viereistä (alapuolella) kapeampaa
tietä Lundan ja Bergshammarin kautta Nyköpingin
satamaan,
josta tietä #219 pitkin eteenpäin.
Kulkusuuntaan nähden oikealla puolella oli aiemmin
mainostettu
luonnonsuojelualue '
Stendörrens
Naturreservat', jonne ajoimme
edelleen pienessä vesisateessa ensimmäiseksi. Paikka
oli
käymisen arvoinen, kuten kymmenet muutkin olivat
näköjään
päättäneet meitä
ennen. Ajoimme rantaan saakka, kun se viimeisin puomi oli auki ja
edellämme ajanut autokin meni sinne edeltä..
Heti pysähdyttyämme alkoi
viereisestä rakennuksesta
kuulumaan ikään kuin kirkonmenoja,
virsiähän ne
siellä veisasivat hetken ajan täyttä
päätä.
Seuraava kohde oli Trösassa oleva kahvipaikka "
Tre Små
Rum", sekin aiemmin mainostetun veroinen
käyntipaikka kapeine
kujineen.
Sijainti:
kylän keskustan halkaisevan kanavan suuntaisesti
itäpuolella
kulkevan kävelykadun varrella. Siitä oli sataman
puoleiselle
parkkipaikalle
matkaa noin 50 metriä.
Itse vanha parikerroksinen puutalo piti
sisällään
leipomon, josta syystä tarjolla olleet kahvin
lisäkkeet
maistuivat kyllä.. Talossa oli todella pikkuruisia
asuinhuoneita
eli satakunta vuotta aiemmin joko porukka oli
lyhyempää tai
sitten neliöitä / C oli suunniteltu nykyistä
tiukemmin
säännöin ;-) Saattoi rahallakin toki olla
vaikutusta
ratkaisuihinsa.
Loppumatka (melkein Södertäljen rajamaille) ajettiin
samaa
E4:n itäpuolista reittiä myöten, jonka
lopussa E4 vasta
kutsui. Tuo on erinomainen reittivaihtoehto, mikäli
moottoritiellä ajaminen ei syystä tai toisesta
kiinnosta ja
kohdealueena olisi kyseinen Kolmårdenin suunta.
Tukholman keskustassa satoi kuin saavista kaataen eli poikkesimme
tankille ja pikaruualle siihen Lindingön sillan alla olevalle
Shellille. Kelin hieman parannuttua heitimme mutkan Lindingön
puolelle, aika huljakoita kämppiä olivat levitelleet
pitkin
poikin meren rantaa, ei näyttänyt
miltään
köyhälistöslummilta se..
Satamassa poikettiin Seawindin platalla sen verran että
laitoin
varuilta lähtökaistan gps:n muistiin ja sitten
ajamaan rantaa
pitkin vasemmalle, kohti kaupunkia.
Koska
aikaa oli
useita tunteja niin
läksimme tappamaan aikaa tyyliin "katsotaan mitä
tulee
eteen". Ja tulihan sitä, muun muassa suuri puistoalue
'Käknas'-torni keskellään.
Vietimme tornissa
varmaan
tunnin kaupungin maisemiin tutustumiseksi, nousu maksoi 30 SEK
aikuiselta. Kerrokset #28 ja #30 olivat auki turisteille,
samoin ylimpänä oleva häkitetty terassi,
samoin
rannempana pari saarta täynnä
vieläkin suurempia
tontteja linnamaisine puistoineen ja rakennuksineen.
Näköalakerroksen
ulkopinnoiltaan "kullattujen" ikkunoiden takaa avautuvaa
näköalaa tutkimassa Laura, Irma ja Jaana.
Alkuun
Kuninkaallinen
Tekniikan
museo ja
vieressä "Estonia"-näyttelyllä mainostanut
-Merimuseo
olivat lauantain kunniaksi kiinni, sen sijaan Wasa-laivaan ja
Pohjoismaiseen museoon olisi päässyt tutustumaan
normaalisti.
Vielä lyhyt mutka keskustassa sillan kulmalla ja sitten olikin
jo
aika lähteä kaupungin läpi kohti satamaan
vievää reittiä.
PMR-puhelimiemme
akut
kestivät oikein hyvin, paljosta
käytöstä huolimatta suurimmalle osalle oli
vasta yhden
kerran vaihdettu täysi akkukerta tyhjentyneiden tilalle.
AAA-kennoina oli GP:n 750 mAh sekä Sanyon 750 ja 800 mAh:n
kennoja
yhteensä viisi sarjaa (15 kpl). 4 kpl 2100 mAh Sanyon
AA-kennot
Canonin A70:ssa vaihdettiin kerran, samoin gps:n 2 kpl 1800 mAh vanhat
GP:n AA-kennot.
JVC SuperVHS-videokameran NiCd-akkuja saikin ladata
huomattavasti useammin, se tuntuu olevan varsinainen
virtasyöppö vaikkei isompia zoomauksia jatkuvasti
harrastaisikaan. Mukana kulkeneet kännykät (6310i ja
6320)
kestivät kevyesti yhden akkunsa varassa, kunhan akku oli
ladattu
täyteen ennen liikkeelle lähtöä.
Jaanan
kypärään ennen reissua solukumista tehty
pehmeä, mutta aiempaa reilusti
paksumpiseinämäinen
äänenohjain
osoittautui sekä toimivaksi (pudotti tuulen
kohinaa mikrofonissaan huomattavasti enemmän, esimerkiksi
Lauran
suojattomaan kypärään nähden)
että aiempaa
ohutseinäistä putkea
kestävämmäksi.
Paikalliselta kumialan firmalta löytyi kyseistä
neopreenikumimattoa, paksuudeltaan noin 30 mm, mistä oli
helppo
tehdä noin kolme-neljä senttiä
halkaisijaltaan oleva
kiekko suupieleen, 8 mm reikä sisälleen. Ja
kumiliimalla
kiinni.
Pyöriä oli varmaan reilu kaksikymmentä
laiturilla
jonossa kun sisäänajon aika tuli. Siihen saakka oli
hyvää aikaa peuhata lasten ja jutella muiden
motoristien
kanssa, muun muassa ainakin kolme erilaista gps-mallia oli paikalla
olleilla käytössään, ehkä
enemmänkin.
Keli suosi eikä sitä normaalia viime hetken
sadekuuroakaan
nähty. Norjassa käyneetkin olivat hyvin
tyytyväisen
oloisia reissuunsa, hyvä niin. Keli oli sellainen
että
pyöriä ei laivahenkilökunnan mukaan
kannattanut sitoa
mitenkään kiinni - laitoimme kuitenkin Irman
Diversionin
hihnoihin kun se on niin kiikkerän oloinen esimerkiksi
Bandiittiini verrattuna.
Hihnoista puheen ollen kannattaisi tarkastaa ja tarvittaessa hieman
avartaa oman sidontaliinansa koukkuja, jotta sen saa kiinni vaikka
vähän paksumpaankin lokoseen lattiassa tai muuhun
vastaavaan
kappaleeseen. Omaani sopii peukalo poikittain väliin (silmukan
suuaukko n. 30 mm) ja se on tähän saakka
käynyt
kaikkialle, Irman liinan kapeampaa lenkkiä (alle 20 mm) ei
täälläkään voitu
käyttää liian
paksun materiaalin (lattiakiinnike ja lenkit) vuoksi.
Olin varmuuden vuoksi siis hölmöyttäni
jättänyt pyörään virrat
päälle sen
verran pitkäksi ajaksi, että startin aikana tuli
mieleen
erilaisia kilintunteita. Erityisesti seuraavaa aamua ja
kylmää konetta ajatellen. Nou hätä,
muutaman
minuutin käynnissäpito riitti aamustarttiinkin - akkuhan meni
vaihtoon heti alkukeväästä eli oli aika
tuore.
Hyttimme oli numeroltaan 806, ulkohytti siellä keulan puolella
oikealla sivulla. Muuten hyvä, mutta joko edellinen
"säästäväinen" vuokralainen tai
liian innokas
siivoushenkilöstö oli butsannut kaikki muoviset
juoma-astiat
sekä vessapaperirullat mukaansa. Taisi olla huokaisustaan
päätellen
aika tavallista touhua tuo. Siis Infon kautta
laivaannousu-lonkerolle (huono tapa josta en ole
päässyt
irti vuosien saatossa).
Ruokailu onnistui sikäli mitä kukin halusi, istuimme
toisessa
rivissä oikealla keularavintolan ikkunoiden takana, jotka
SkyWindissa ovat oikein hyvän kokoiset ohi lipuvien maisemien
seuraamismielessä. Muutenkin se edustaa uudempaa sukupolvea
noista
kahdesta laivasta, ollen osittain suorastaan loistokas SeaWindiin
verrattuna.
Palvelu pelasi koko ajan ja matkan hinta-laatusuhdekin on ehdottoman
kilpailukykyinen moniin muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Siksi olikin
seuraavana aamuna hauska kuunnella toisella korvalla viereisen
pöydän teinipojan
kuuluvaäänistä marmatusta
laivan onnettomasta palvelusta, huonoista puitteista ja motoristien
pääsystä ensimmäisinä
autokannelle, jne. ;-)
Sikäli hän oli varmaan oikeassa, että etenkin lapsen
näkökulmasta puitteet ovat kevyemmät vaikka
Siljan tai
Vikingin paattien houkutuksiin nähden - tosin niin ovat
matkojen
hinnatkin.
Alkuun
8.
Turku - Imatra
26.6.2005
Muutamaa minuuttia ennen aamiaishuoneen oven aukaisua
liikkeelle ja
aamutoimet olivatkin pian täydessä vauhdissa. Loppu
olikin jo
rutiinia pakkauksineen, liikkeelle lähtöineen sun
muineen.
Tulomatkalla Turusta poikettiin Riksun sotkun kautta
(kiinni), sen
jälkeen seuraavalla Lahden suuntaan vastaan tulevalla
kahvipaikalla (kiinni), sen jälkeen ohitettiin useita muitakin
henkilökohtaisia tankkauspaikkoja (kiinni) kunnes
löysimme
itsemme Matkakeitaan tankilta ja kahviosta. Hyvä niin,
tankkini
olikin taas kuivahtamaisillaan.
Tervetuloa kotiin. Jaanan uusi hamsteri
Jimi oli edelleen
hengissä
(joka oli saanut niin paljon ruokaa että Jaana väitti
sen
lihoneen reilusti viikon aikana vieraassa hoidossa) ja nurmikko
vielä alta polven - hyvin se viikko meni siinäkin
mielessä
.
Alkuun
Loppusanat
Näitä
riitti Gotlannissa joka puolelle, eli aikaa kuluu
kyllä jos haluaa tutkia mitä kaikkea mielenkiintoista
maisemassa löytyy:
Mikäli ajat reissua siten että SD-kortilla on vain
Direct-Routen ja Basemapin aineistoa niin pelkällä
gps:lla on
aika hankalaa tehdä reittejä käsin
DR-aineiston
näennäisestä ylimalkaisuudesta ja
yksinkertaisuudesta
johtuen. Mikäli kortilla on myös MapSend Streets
Europen
aineistoa, niin kartan vaihto antaa käyttöön
muun muassa
huomattavasti paremmin leveydeltään erotellut
tiestöt ja
paljon muuta reitittävästä kartasta
puuttuvaa
materiaalia (nimiä yms).
Kannattaa huomioida
tämäkin,
jos haluat tehdä reittipisteitä ja reittejä
edellisenä iltana kämpillä.. 256 Mt:n
kortillehan sopii
vaikka mitä (meillä siellä oli Suomen tarkka
kartta,
sopivan kokoinen pala Ruotsia Basemapista, DirectRouten ja Streets
Europen saman alan peittävät aineistot sekä
lopuksi
päiväkohtaisia Track-lokeja ja läjä
uusia
reittipisteitä).
Bandiittiin
keväällä
asennettu Öhlinsin takaiskari osoitti toimivuutensa eli
kannatti
ehdottomasti asennuttaa paikoilleen. Kun edessäkin on saman
firman
jouset, niin täysi nyytti päällä
ajokin sujuu
meidän tarpeemme huomioiden erinomaisesti. Diversionin
alkuperäiset kuulema riittävät Irman
käyttöön hyvin.
Rengaspaineet olivat Mezeler
Mez 4:ssa
edessä 2.8 ja takana 3.2 kiloa, mikä tuntui
kelvolliselta
määrältä Bandiitille, Irmalla ne
olivat
vähän pienemmät
kevyemmästä kuormasta johtuen.
Mikäli
hanskasi tai joku muu
ajovarusteesi vuotaa sateella, niin tästä
myrkystä voi
olla sinullekin omalla vastuullasi apua: pensselillä
levitettävä Acapella -kyllästysaine litran
purkissa
hintaan 27 Euroa, saa venealan liikkeistä. Venehenkilöt
värjäävät ja
kyllästävät sillä
kabiinikankaitaan ja tämän reissun perusteella
näyttäisi siltä että se
käy vaikka Mp-Asun
vanhojen ajohanskojen kyllästämiseen. Puhumattakaan
saman
firman Classic-ajohousujen persauksesta..
Aineen sininen väri
ei
näemmä erotu mustasta kunnolla kuivuttuaan, laitoin
sitä
myös tankkilaukkuni kaikkiin mustiin ulkopintoihin ja
ompeleisiin.
Valkoiset alueet muuttuvat kyllä sinisiksi. Core- sun muille
texeille se on varmaan myrkkyä eli toimii juuri siten kuin sen
pitääkin.
Reissu kaikkine
kustannuksineen
teki noin 1.5 - 1.6 kiloeuron kokoisen loven matkakassaan.
Saapa
nähdä kuinka kauan
Jaana malttaa lähteä matkaan mukaan,
tänä vuonna
oli jo sen verran merkkejä havaittavissa että
hän
jäänee porukan ensimmäisenä kotiin.
Katsotaan
tilannetta uudelleen ensi kesänä, varmasti
kohteellakin on
oma merkityksensä ratkaisuissaan.
Lähtöpakkoa ei ole,
tosin omaa korvaavaa matkaakaan ei järjestetä.
Kannatti poiketa
tälläkin
saarella, tosin Gotlanti on sen verran pieni alue että ne
jotka
ovat tottuneet vaihtamaan paikkaansa usein eivät
siellä
ehkä kokonaista viikkoa jaksaisi viettää.
Hieno paikka
se kyllä on, parempi oli käydä kuin
jättää kokonaan
käymättä!
Käymisen
arvoinen paikka oli
jo omista kouluajoista nimenä tutuksi tullut
Kolmårdenin
eläinpuistokin, katsomista riitti sielläkin
vähintään yhden päivän
ajaksi - toisen olisi
voinut käyttää vaikka siellä
Safari-Parkin
puolella. Eikä siellä käynti olisi kovin
kallista ollut
jollain sopivalla bussimatkallakaan, mikäli olisi
jäänyt
kesäaikaan käymättä.
Perheen ja omasta
puolestani,
2.7.2005 Kari