Pääset
tänne ylös "Alkuun"-linkeistä.
Takaisin Matkat-sivulle.
Versio 1.29. Viimeisimmät
muutokset: 20.2.2025. Tarkastettu
Matkakertomus
syksy 2005, kevyt (Suomi ja Ruotsi)
Näiden kahden reissun
pääasiallinen tarkoitus oli nauttia
syyskeleistä tien
päällä nimenomaan
moottoripyörällä
ajellen.
Sisällysluettelo
Reitit
Vaasa-Maarianhamina.kmz
sisältää Magellan
Meridian Goldin
tallentamaa ja GoogleEarth+
-ohjelmaan imuroitua gps-reittidataa. Sen avulla näet
kuljetun reitin tarkemmin, meriosuudet mukaan lukien. Koko
pidempi reitti
löytyy myös tärkeimpinä
reittipisteinä (.zip-tiedosto).
Ensimmäinen
(3.- 7.9.2005)
Pidempi, noin 2 700
kilometriä pitkä
oli lähialuereissu, jonka jouduin
tekemään itsekseni muiden
perheenjäsenten
työ- ja koulukiireiden vuoksi.
Perin
harmillista,
mutta oma
pariviikkoinen loma oli jotenkin saatava kulumaan. Ja mikäs
sen parempaa kun kuluttaa sitä vaikka näin.
Puras
Ajankohdan
huomioiden
sää pisti todella parastaan niin maalla kuin
merellä, sadetta
ei tullut missään ajon vaiheessa.
Lieksan ja Möhkön välissä (tie #524,
Nurmijärvi
- Teijo) oli komean
näköistä seutua vaikka lyhyitä
jalkapatikkaretkiä
ajatellen. Alusta
oli
Isolle Rosvolle
(Suzuki
GSF-1200/S Bandit) ajoittain melkoisen pehmeätä
hiekkatietä mutta hyvin
siitäkin pääsi
läpi.
Vaikka pohjoisempana Raatteen
tien
tietämillä oli välillä hieman
viileämpää, niin
etelämmässä tarkeni
parhaimmillaan ikään kuin
kesällä. Jonkin verran oli jo puiden
lehtiä
tiellä mutta ei kuitenkaan haitaksi asti.
Eikä poroja
tai
muitakaan isompia nelijalkaisia.
Puraksella meni yönseutu - pari hyvinkin helposti silloisten
saman
toimialan kollegoiden
kanssa jälleen yhteistä aikaa vapaa-aikaa
viettäessä ja
lähiympäristöön tutustuessa.
Pohjoisempana liikkuessaan sai monesta paikasta juttuseuraa
kahvitaukonsa aikana, aavistuksen
myöhäinen
liikkumisajankohta herätti keskustelua
vähintään
normaaliin tyyliin. Pari
pidemmällä
ajolenkillä olevaa pyörämiestä tuli
vastaan Kuhmon keskustassa menomatkan aikana, muuten oli hiljaisempaa.
Uumaja
Ruotsin puolella oli havaittavissa mielenkiintoisia
ajonopeuksia etenkin Haaparannan ja Uumajan
välillä: lukemat
tienvierustauluissa
ja todellinen käytäntö
tiestöllä
näyttivät kulkevan aika lailla eri tahtia, takaa
ohi viuhuneista autoista päätellen. Jos olisin ajanut
samaan
tahtiin niiden kanssa niin todellinen ajonopeus olisi varmaan noussut
jonnekin puolentoistasadan paremmalle puolelle.
Alkuun
Majoituksina olivat muun
muassa
hotellit Uumajassa ja Raumalla. Uumajan hotelli
löytyi kaupungista sataman suunnalla olleen
kesähotellin
suljettua jo ovensa. Myöskään
läheiseen
hostelliin ei päässyt vastaanoton
sulkeuduttua aiemmin illalla, tai pysyvämmin
lähestyvän talven ajaksi. Samapa
tuo, keskustan
hotellilta satamaan ajoi alle puoli tuntia. Cumulus-ketjun hotellissa
ei "tunnistettu" saman ketjun kotimaista korttia eli huoneen
hinta
piti neuvotella erikseen vastaanoton kanssa, mikä
kyllä
kannatti.
Vähän
aiemmin
odotusalueelta
nähtynä. Ei tuollaisilla
liikennemäärillä
pärjänne mikään laivayhtio
kovin pitkään erilaisista tukimuodoista huolimatta..
Uutena
elementtinä matkalla oli
RG-Linen
lautta kapeikon Uumaja - Vaasa ylityksessä (
liput):
Nykyään (05/2022) siinä liikennöi
- https://www.directferries.fi/vaasa_uumaja_lautta.htm
Merimatka
oli sijainniltaan
sen verran aiemmasta poikkeava että
sen aikana tuli seurailtua normaalia enemmän mitä
ympäröivässä meri- ja
saaristomaisemassa
näkyi. Vaasassa löytyi heti kaupunkiin saavuttua
näppärä
pieni lounaspaikka täynnä paikallisia, siis mutka
sinne ennen
kuin oli aika hakeutua rannan kapeammille reiteille.
Rauma
Aika kului hyvien pikkuteiden päällä kuin
iltamissa,
joten seuraava
yöpyminen hoitui niinkin lyhyen ajomatkan
päässä
kuin eräässä Rauman
keskustan hotellissa.
Aamulla matka jatkui edelleen etelään, Kustaviin
vievälle rantatielle.
Saariston rengastie
Uudenkaupungin Infon mukaan se lyhyempi
Saariston rengastie
ei ollut käytettävissä jonkun
paikallisen kärhämän vuoksi. Onneksi
löytyi toinenkin vaihtoehto eli niin sanottu
Pohjoinen reitti,
joka oli
itselleni uusi ja mieluinen tuttavuus.
- https://www.rengastie.fi/ahvenanmaan-lautat/
Lossit 1 + 1 kappaletta olivat lauttareitin
molemmissa
ääripäissä ja isommat
lautat
kaksi kappaletta
keskemmällä merta (Vuosnaisesta kuva
ulkokannelle).
Alkuun
Pyörän sai rauhallisella merellä
pysymään
paikoillaan ilman naruja, pelkillä puupalikoillakin (mp:ssa
vaihde
ja ohjauslukko päällä, sivuseisontatuki
käytössä), kuten laivan kansimiehen nopea
mutta hyvin
toiminut asennus todisti:
Puinen kiila kypärän takana oikealla
alimmaisena potkaistiin tiukemmalle homman lopuksi, eikä muuta
tarvittu.
Reittiä (
Kustavi
- Pohjametsä - Vuosnainen - Långö
- Torsholma -
Lappo - Kumlinge - Enklinge - Värdö -
Prästö) pitänee
joskus hyödyntää esimerkiksi matkalla
Tukholman suuntaan. Lipun hinta edestakaisin maksoi
parikymmentä
euroa, kun matka-aikaan sisältyi oli yksi majoitusyö
saaristossa. Ilman sitä hinta olisi ilmeisesti ollut
vähän suurempi.
Kylläpä oli mukavaa nauttia ensin hieman
pikkupurtavaa lautan
yläkerran
kahvilassa ja sen jälkeen asettautua kannelle aurinkoon
maisemia
katselemaan ja koipiaan oikomaan.
Myös pienempiä lauttoja näkyi saarten
välisessä liikenteessä, kuva Kumlingesta:

Alkuun
Ahvenanmaa
Historiakaan ei kokonaan
unohtunut:
Kyltin viereinen
selite. Lisää
tietoa
Wikipediasta.
Majoitus Maarianhaminassa järjestyi
näppärästi
yhden
Länsisataman eteläpuolisen kallion/mäen
päällä,
jota saattoi hyödyntää lyhyen paikalliskiertelyn ja
kaupunkiin
tutustumisen jälkeen.
Aikataulusyistä
piti palata
takaisin Kustaviin jo seuraavana päivänä,
enkä
päässyt testaamaan illemmalla
liikennöivää
Långnäs
-
Kökar - Korppoo
-väliä, jonka lautta olisi ehtinyt vasta
myöhään illalla
Korppooseen. Sieltä olisi ollut vielä reilun
500
kilometrin yöajo
ensin parin lossin kautta mantereelle ja edelleen kotiin Imatralle.
Perinteellisillä
laivayhtiöilläkin oli sen verran
täyttä, ettei
niiden varaan voinut laskea jos halusi
päästä vielä valoisana eli
mahdollisimman
vähähirvisenä
aikana kotiin saakka.
SeaWind
teki kyllä töitä paikan
löytämiseksi muttei silti ottanut kyytiinsä,
koska vapaita hyttejä ei ollut saatavilla eikä
viimehetken
peruutuksiakaan ilmennyt. Toisella isolla yhtiöllä
oli
kuuleman mukaan yksi laiva telakalla eli loput purkit
täynnä
ja kolmannella kaikki tupaten täynnä muuten vaan.
Paluu mantereelle
Eli omia jälkiä takaisin Kustaviin.
Turun jälkeen alkoi näkyä
Kuninkaantiestä
kertovia merkkejä, joten jostain huoltoaseman
tiskiltä piti
etsiä mukaansa asianmukainen esite. Kyseinen tie pysyi
suuren osan ajasta erittän ajokelpoisena ja
miellyttävän mutkaisena, kyllä
sitä huomattavasti mieluummin ajeli kuin
lähellä olevaa leveää
baanaa.
- https://kuninkaantie.fi/fi/
Parhaita
ajopätkiä olivat
nuo Vaasa - Uusikaupunki välillä rannassa olevat
nelinumeroiset pikkutiet, joilla sai kanttailla kaikessa rauhassa
pienemmälläkin ajonopeudella. Muita hyviä
rentoutumispaikkoja löytyi tällä kerralla
muun muassa
Ii-joki ja Kustavi-Ahvenanmaa -suunnista sekä
Kuninkaantieltä
Turusta Hankoon.
Todellista hermolepoa ja voimien palautusta melkein jokainen kilometri!
Alkuun
Toinen (10.-11.9.2005)
Saman
viikon lopulla ajettiin lisäksi tuo kartassa
näkyvä lyhyempi, noin 800 kilometrin pituinen kierros
Irman ja MarkkuK:n kanssa ikään kuin ajokauden
päättäjäiseksi.
Kiteen kohdalta
siirryttiin itärajan
pintaan.
Möhkö
Ilomantsin vieressä
Möhkössä on vanha
ruukki,
jota
poikettiin katsomassa, tosin turistikausi oli jo ohi ja
melkein kaikki paikat kiinni.
Siellä
pitää poiketa joskus
kesemmällä, sen verran paljon kaikenlaista vanhaa
katsottavaa oli esillä.
- https://kuninkaantie.fi/fi/https://mohko.net/ruukkialue
Kuopio
Ilomantsissa päätettiin siirtyä suoraan
Kuopioon
hotelliin lämmittelemään, sen verran alkoi
olla jo
"holotna"
lämpökahvoista huolimatta -
lämmitettävä
satula olisi varmaan auttanut hieman lisää tuossa
vaiheessa. Ja merino- tai angoravillainen kokoalusasu ihoa vasten..
Jos hakemalla hakee
negatiivista niin
se oli loppupäivän sää:
lämpötila laski reilusti alle kymmenen
plusasteen ja Joensuusta Kuopioon välillä satoi
vettä
melkein koko matkan, välillä lähes
kaatamalla.
Siitä seurasikin Markun
välittömästi saama kuume ja
minulle seuraavaan iltaan mennessä puhjennut
keuhkoputkentulehdus. Pienimuotoisesta
lääkityksestä hotellin baarissa ei ollut
sanottavaa apua
enää => aivan ilmeinen
ajokauden lopun
huvivero,
jonka ilomielin maksoi tässä vaiheessa
syksyä ;-)
Imatra
Loppumatka
seuraavana
päivänä meni nieleskellessä, mutta
siinä
vaiheessa peli oli jo menetetty - ei muuta kuin osittain ennen
ajamattomia maisemareittejä eteen päin ja lopuksi
kotiin
vällyjen alle. Erityisesti tuo Kuopion yläpuolitse
menevä tie on mukavan
näköistä maisemaa aina
tuonne Mikkelin-Jyväskylän tien varteen saakka.
Kari
Alkuun
Matkat-sivu