--------------------------
+-
Kaasun määrän annostelu oli aluksi
hankalaa kun olen ajanut aina tavallisilla kaasarikoneilla; ranne on
tottunut säätämään vain
sellaista eikä
nyt tarjolla ollut huomattava vääntö
ja erilainen kaasukäden
kääntögeometria ainakaan
helpottaneet
nykimätöntä ajamista. Muutaman tonnin ajon
kuluessa
käsi tottui
pienempiin liikkeisiin mutta epäilemättä
alun nykimisen
jäljet näkyvät ainakin
kiillottumina tai jopa monttuina kytkinlevyjen
ulkokehänpuoleisten urien seinissä.
+-
Maalipinnan kestävyydestä
en pysty sanomaan paljoakaan mutta
nykyäänhän nämäkin
maalataan
lähinnä
vesiväreillä, joten pyörä
toimitettiin heti uutena
jotenkin kestovahattuna ja levitin kaikille
hopeanharmaille pinnoille ennen reissua ainakin
kaksi kerrosta
Autoglymin
punaista
sekä päälle neljä kerrosta
kultaa,
eikä pintoihin
matkan aikana ilmestynyt silmin havaittavia naarmuja edes
magneetikiinnitteisen tankkilaukun kiinnityspisteisiin tai bensakorkin
ympäristöön. Tankissa satulan
edessä ja rungossa
satulan alla on
Hondan
nimissä
myytävää paksua
sekä kirkasta
kontaktimuovia vähentämässä
hankauskulumista. Kymmenen vuoden käytön kuluessa
jälkiä on tietysti ilmestynyt, mutta ei niin paljoa
kuin
aluksi pelkäsin. Yksi pikkunaarmu katteeseen tuli
valtuutetussa
huollossa; etukatteen rosterinen kiinnitysruuvi lienee leikkaantunut
kiinni telineen vastamutteriinsa ja sen irroitusvaiheessa
kuusiokoloavain vaikuttaa lipsahtaneen muovin päälle.
Kulkuvälineeseen noita ilmestyy jossain vaiheessa mutta
eivät
vaikuta matkan jatkumiseen eli se niistä; jatkossa
asianmukaista
kierrerasvaa on lisätty nokare kaikkiin
rosterisiin
ruuviliitoksiin.
+-
Esiasennetut
Bridgestonet
kuluivat alkuun
enimmäkseen keskeltä mutta Alpeilla saivat jo
muodostuneet kulmatkin
kyytiä. Pito
ja
kulutuskestävyys olivat Bridgestoneilla aika
hyviä, vaikken tuolla oheiskuvan kuormalla aivan renkaan
kulutuspinnan
äärirajoille kanttauksissa
yltänytkään. Rengaspaineet
olivat noin 2,75 kiloa
edessä ja 3,2 kiloa takana. Nykyiset renkaat ovat
Pilot
Road 6 GT takana ja
tavallinen
PR 6 edessä, kun vahvempaa GT-mallia ei ollut
saatavilla molempiin päihin kesällä 2023. Valmistuksen loppuessa
PR 5 GT:t
olivat jo saavuttamattomissa.
+-
Takavilkkujen ripustus on
aika joustavan oloinen sen jälkeen kun ne
ripustetaan putkirunkoisen laukkutelineen taakse
lähemmäksi
toisiaan.
Yhtään vilkkupoltinta ei ole vielä palanut
mutta ne
kuulema tärisevät aika
lailla. Ehkä siksi takavilkkujen välissä
ollut punainen
heijastin on jo pudonnut ja korvattu kunnollisella punaisella
heijastintarralla (E11-leimattua). Samaa tarraa on lisätty
myös perä- ja
sivulaukkujen taakse näkyviin osiin pyöräni
havaittavuuteni parantamiseksi etenkin vesisateessa ja sumussa
takaapäin saapuvan kulkuvälineen suunnasta.
+-
Pyörässä on
automaattisesti syttyvät ajovalot, joita ei saane moottorin
käydessä sammumaan kuin polttimoille meneviä
johtoja tai
sulakkeita irrottamalla. Mutta
tuskinpa pyörän
ajovalojen sammuttamista enää ne Ranskan
länsirannikolla
aikoinaan tavatut
Karabineeritkaan vaatisivat. Parin pienen lisävalon asennus alemmaksi
katteeseen
niinsanotun "valokolmion" aikaansaamiseksi voisi parantaa
havaittavuutta edestä päin, joka on harkinnassa
syksyllä
2024.
+-
Sivuseisontatuen alle
kannattaa valkata litteä kivi tai
käyttää
erillistä
muovi- tai metallialustaa, sen verran pystyssä ja
'pienijalkainen'
se valitettavasti on. Etenkin kuumassa auringonpaisteessa pehmennyt
uusi asfaltti meinasi yllättää jo
Ison
Rosvon kanssa,
vaikka sen -tuki oli aavistuksen suurempi.
Keskiseisontatuki on ollut parempi ja aika kevyt
käyttää
kovalla alustalla.
--------------------------
-
Ajovalopolttimoiden
vaihto
eteen on aiempaa
työläämpää,
esimerkiksi lyhyiden ajovalojen poltinvaihto irrotuttaa koko
mittaritaulun (kaksi ruuvia ja mittariston takana oleva moninapaliitin
sekä
lamppujen omat liittimet suojakansineen), jonka voi kuvitella
olevan aika hauska operaatio pimeässä ja/tai
vesisateessa. Samoin
takapään
valojen polttimoiden vaihdon tekisi mieluiten valoisassa tallissa.
- Satulan
alla oleva suurin
minilattasulakerasia on otettava ulos satulan ja vasemman sivukatteen
alta ennen kuin edes sen kannen saa avattua, tila alkaa todella olla
kortilla rungon sisällä. Toista kertaa en
ihan hevillä
irrota myöskään akkukotelon pohjaa
paikaltaan. Akkukotelon yläpuolinen vapaa tila satulan alla on
'täynnä' kosteutta sietäviä,
johtoon asennettuja
minilattasulakkeita erilaisten lisävarusteiden vaatiman
sähkönsyötön ja
pyörän
alkuperäisen
sähköjärjestelmän
suojaamiseen.
- Alkuperäisen Yuasa
YT12A-BS akun
kestoikä oli 11 vuotta sen
oltua kaikki talvet kiinni automaattisessa mp-akkuvaraajassa (
Optimate III, 14,3
V/ 600
mA,
OY Brandt AB:n
myymä laite). Tein hajonneesta alkuperäisakusta
'reklamaation' Urheiluliike Kisan
Pasille joka kertoi
että uusia
Yuasojakin kyllä saa, mutta nekään tuskin
kestävät
enää yhtä pitkään
tulevassa
käytössäni - niinpä otin suosiolla
jonkun
halvemman, joita
saa vaihdettua kahteen
kertaan yhden alkuperäisen hinnalla. Lyijyn
kierrätys
(levyrunkomateriaalin 'likaantuminen') vaikuttanee akkujen
sisäisiä ominaisuuksia
heikentävästi, tjsp.
Kesällä 2024 noin vuotta myöhemmin
kyseinen tarvikeakku hajosi ja
vaihtui uuteen samanlaiseen reissun lopulla Saksassa. "
Halpa ja hyvä",
sanotaan.. toivottavasti tuo yksilö selviää talven yli.
-
Bensatankin muotoilu on
sellainen, että sen päälle ei
löytynyt
täysikäisen mopsin kuljettamiseen sopivaa
koirankuljetuslaukkua. Myöskään
pyörän
mittaritaulusta ei kokeilluilla versioilla nähnyt
mitään..
- Jousitus toimi hyvin pelkillä
alkuperäiskomponenteillakin
muttei ollut samalla tasolla kuin aiempaan
Bandiittiin
asennetut
Öhlinsin
komponentit. Pyörän pahin ongelma oli
takaiskarin
'säätömahdollisuus' normisuomalaisen
käden ja
käsivarren kanssa käytettävissä
olemattoman tilan
vuoksi => jousen esijännityksen kasvattaminen ei
kertakaikkiaan
onnistunut irrottamatta koko iskaria paikaltaan.
Soljan Simo Kisasta
joutui tekemään niin reissua
edeltäneessä
tarkastuksessa - jos se ei onnistu ammattilaiseltakaan hänen
käytössään olleilla
työkaluilla, niin.. Ainoa
mikä onnistui kotona oli jousen esijännityksen
pienentäminen kun tila riitti vain juuri ja juuri
riittävään
kevennyssuunnan kiertoliikkeeseen.
Vaihdatin siksi taakse
etäsäädettävän
Öhlins SU 103:n
heti sellaisen
tultua markkinoille mikä kaikessa
säädettävyydessäänkin oli
toisaalta pienoinen
harmi, sillä alkuperäinen takaiskari olisi
jousto-ominaisuuksiltaan ollut aivan riittävän
hyvä
pienimuotoiseen matkakäyttööni.
-
Rekisterikilven alle oli
laitettava kevyt suorakaiteen muotoinen kumilevy
(ohutta mustaa, kevyempää ABS-levyä ei siihen
hätään löytynyt)
vähentämään renkaasta
roiskuvan lian
leviämistä koko pyörän takaosaan.
Viitisen
senttiä rekisterikilven alaosan alle yltävä
kappale
näytti
riittävän aika hyvin. Samantyylinen juttu
olisi pitänyt
varmaan tehdä edessäkin, jotta syylärin
kennolle ei
lentelisi
ihan niin paljoa esimerkiksi hiekkatien pinnan murusia tai muuta
kiinteämpää
moskaa.
-
Vilkkupolttimien pohja ja
sisäsivut ovat kokomustia joten kolme neljäsosaa
polttimon
valotehosta
valaisee muualle kuin katseen suuntaan. Niihin kannatti
lisätä ohutta heijastinmateriaalia polttimon taakse
sillä näen mielelläni muiden kuljettajien
huomaavan
minut mahdollisimman ajoissa vaihtaessani kaistaa kaupungeissa
sekä erityisesti ohittaessani/antaessani vilkulla
tilaa/varoittaessani seisovasta ruuhkasta (vast.) keskieurooppalaisilla
moottoriteillä.
Sen vuoksi esimerkiksi muodikkaita minikokoisia led-vilkkuja ei tuohon
pyörään ilmesty ikinä. Ja jos
ihmettelit miksi
kuvassa
näkyvät vilkunlasit ovat oranssinkeltaiset niin se on
makukysymys: en pidä nykysuuntauksesta jossa melkein kaikki on
kirkasta katselusuunnasta riippumatta, siksi nuo ovat ison Rosvon
oranssit vilkunlasit alkuperäisten kirkkaiden lasien tilalla
vaikka vilkkupolttimot ovatkin itsessään oranssit.
Lisälaitteet:
*
Garmin
Zumo 660 oli erinomainen
laite ilman
bluetooth-kuulokkeitakin vuosien 2011-2022 välisen ajan.
Sen alkuperäinen teline oli aika huteron oloinen ja korvautui
RM
Heinon kautta hankitulla
Motechin tärinäntappokumein
varustetulla telineellä, joka kiinnittyi suoraan ohjaustangon
kiinnikkeiden päälle. Muun muassa
öljynpaineen
hälytysvalo näkyi koko ajan vaikka gps oli
telineessään. Vuosien käytön
jälkeen konstruktio toimii edelleen; joku
näppärä
lukitusmahdollisuus
by
Touratech tai vastaava olisi ollut hyvä lisuke
hyvin lyhyiden
tankkauspysähdysten ajaksi.
Kevättalvella
2023 se vaihtui uuden
Zumo
XT:n johtosarjaan ja
telineeseen
Motec:n
pohjaosan jäätyä edelleen
käyttöön
yläkolmion päälle. Jos Zumo XT:ssa on ollut
kiinni esimerkiksi
GTM-36
Liikennetiedotuskaapeli, niin sen
käytettävyys on huonontunut Suomessa vuoden 2024 alun
tienoilla ja liikennetietojen välitys sen kautta
päättyy
Garminin teknisen tuen mukaan kokonaan vuonna 2025. Liikennetietojen
välitys kännykkä-apin kautta toimii kuulemma
kaikissa
uusissa Garmineissa ja jää niiden ainoaksi
välityskanavaksi jatkossa -
jääpähän yksi
kosteuden vuotopaikka vähemmäksi kun USB-liittimen
kumista
suojakantta ei tarvitse avata.
KOMMENTTI 2024: asennettu, testattu ja todennettu eli
Garmin Drive-appi
toimii BT:lla erittäin hyvin XT:n kanssa, kunhan sen toiminnan
ja mahdollisuudet ensin sisältää.
*
CLS
200u ketjun rasvaaja,
CLS
Heath kahvalämppäri
[L]
sekä
molempia
digitaalinäytöllä/kalvonäppäimillä
ohjannut kaksikanavainen
CLS
Control
toimivat
erinomaisesti keskenään. Controllerin
näytön kirkkaus
riitti kevyesti kaikissa
oloissa mutta
kalvopainikkeiden kanssa piti hieman hakea, jos sormen
pää
ei heti osunut oikealle alueelle. Rasvarin alkuperäinen
yksipuolinen
öljynlevittäjä riittää
oikein hyvin ketjun
molempien puolien
rasvaamiseen, kun
perustiputussäätöä on hieman
nostettu ohjeen
mukaisesta arvostaan. Perussäätö taisi olla
jotain
yksi tippa joka
kahdeskymmenes sekunti moottorin
käydessä.
Syksyllä 2021 lammikko
pyörän alla kieli sähköisen
öljytiputusventtiilin
mahdollisesta jumiutumisesta aukiasentoon eikä ihme, kymmenen
ajokauden kuluessa po.
venttiili oli avautunut
ja sulkeutunut melkoisen monta kertaa. Kevyt öljyventtiilien
paineilma-, tenu- ja aseöljyhuuhtelu sekä letkun
peräkkäisten verkkosuodattimien liuotinpesu + kuivaus
riittivät,
mutta kaikki ketjurasvariin liittyvät kirkkaat pvc-letkut
sekä
takahaarukan alapinnalle takarattaan eteen kiinnitetty
öljyn levittäjä piti uusia niiden
kovetuttua
koppuroiksi ja katkeiltua lyhyiksi pätkiksi tallin
lattialle.
Ketjuissa käytettävä suojaöljy on
Stihlin puolisynteettistä
moottorisahan teräketjuöljyä (ei
mitään niiden biohajoavaa tai vastaavaa, jotka eivät toimi
samalla
tavalla
etenkään kylmemmillä ajokeleillä viskositeetin muuttuessa liikaa),
sitä samaa
jota myös CLS
edelleen myy litran pulloissa omalla tarrallaan varustettuna ja heille
sopivammaksi hinnoiteltuna. Öljyä saa
Stihliä
edustavista moottorisahaliikkeistä ja yhdellä reilun
parinkymmenen euron arvoisella, kolmen-viiden litran vetoisella
pönikällä ajaa noin 100 000 km.
* Lisävirtapistokkeet
olivat ohjaustangossa, satulan alla ja
perälaukussa. Satulan alustan täytyttyä
muusta materiaalista otin sen liittimen pois.
* Tankkilaukku piti
asentaa
perä
eteen-tyyppisesti telineessään istuvan
gps:n
mataluuden
vuoksi, joten aiemmin laukun etutaskussa tapahtunut
PMR-puhelimien
irtoakkujen lataus jäi
kokeilematta kyseisen taskun ollessa koko ajan kiinni ajotakin
etumustossa.
* Kuvassa näkyvät
mustekalat laukkujen yli painavat liian täyteen pakattujen
laukkujen kansia
sisään päin auttaen niiden
tiivistämisessä, toimien myös
sandaalien
sekä
vesipullojen kiinnityspisteinä. Kuoleentuneet tiivisteet
pitäisi uusia joku päivä kun
lukotkin
uusiutuivat keväällä yhden avaimen katkettua
avainpesään (asianomaisen lukon onneksi avauduttua
vielä viimeisen kerran) - jonkinlaisina korvikkeina toimii
sisälaukun pohjalla oleva yksi tai useampi noin 10-litrainen
vesitiivis säkki vaatteille.
* Autotallissa on testissä
Spyball
mp-hälytin, joka löytänee 2024-25 talvena
paikkansa jostain
hyvin ääntä läpäisevien
katteiden
sisältä tai tankin alta. Ei siitä muuta
hyötyä
liene, mutta kertonee heti pyörän
kaatumisesta tai nostosta pakettiautoon antaen
lisää reagointiaikaa.
* Takalaukun sisäpinnalla aluksi olleet alumiiniteipit
(maataso
1/4-aallonpituuden VHF-piiskalle) kestivät jonkun vuoden
paikoillaan ja ehjinä, mutta piti lopulta korvata paksummalla
mutta kapeammalla
kupariteipillä. Talvella 2024-25 nekin korvataan
ohuella
kuparipellillä ja
liimamassalla, sillä erilaisten cu-teippien oma liima ei
päälleteipattuinakaan kestä yli
kolmenkymmenen asteen ulkolämpötiloja materiaalien
erilaisten
lämpölaajenemiskertoimien vuoksi. Samalla laukun
pohjalle aluksi vain kiinniteipatut
radiolaitteet löysivät laukun sisätilojen
käytön kannalta
paremmat
Sikaflex-kiinnitteiset
sijaintipaikkansa.
versio #3.
Kaiken kaikkiaan tuo on ollut hyvin hintansa arvoinen ja tarjonnut
allekirjoittaneen käyttötarve huomioiden vallan
kelvolliset
mahdollisuudet mp-matkailulle varsinkin pienten
lisävarustelujen jälkeen.
Käyttäessäni sen
isommassa huollossa kesällä 2023
Urheiluliike Kisan
Pasi heitti
kommenttinaan etten myisi sitä
hänellekään, vaikka
sellainen kävisi joskus mielessä sillä
vuosimallin
mukaan laskettava jälleenmyyntiarvo olisi sen verran kaukana
"hyväksyttävästä"
pyörän nykykunto
huomioiden. No siitä ei lähivuosina liene pelkoa.
Nykyään joku samantyylinen seiskapuokki tai kuussatku
riittäisi hyvin, kun
kyyditettävien lukumäärä on
pudonnut yhteen mikä koskee samalla myös
tarvitun matkatavaraosaston tilavuutta.
------------- muuta -----------------
Kuvan Suzuki
V-Strom
oli
kesällä 2014 parisen
päivää
koeajossa. Pitkästä aikaa
sai hymyillä
suupielet korvissa posotellessaan tuolla muun muassa ex.
työmaan viereistä
vanhaa lentokenttää
ympäröiviä kangasmaasto- ja suopolkuja,
sekä t-paita päällä sateessa tehty
ajo edestakaisin
Lappeenrantaan, testin aiheena
suojaisiko
noin pieni pleksi yhtään
sateelta - eipä juuri.
Koeajopyörän
satulavaihtoehdoistakin löytyi onneksi tuo
persjalkaisten jalat maahan-versio.
Pidemmällä matkalla noin ohuen satulan toimivuudesta
ei ole havaintoa.
Välirahaneuvottelujen paremman lopputuloksen kautta olisi
tuollainen jossain muussa värissä
vaihtunut alle.
Kisan
Pasi
teki kyllä kaikkensa tämänkin kaupan
toteutumisen eteen,
kiitos
siitä.
Myös kesällä 2014
pyörämyynnin sakkaamisen ja
varastojen
yleistilanteen (ympäri Suomen oli nurkat
tötteröllään useamman vuoden uusia
vuosimalleja
varastoissa odottamassa uusia omistajiaan) sekä
käytettyjen
jälleenmyyntiarvon
pudottua reippaasti ei kolme vuotta vanhan GSX-1250 FA:n vaihto
ollut
järkevää (
milloinpa
olisikaan ollut) saati
rahankäytöllisesti
mahdollista. Semminkin kun tuohon olisi
vielä ennen seuraavia Keski-Euroopan tai Norjan reissuja
pitänyt hommata
muutamalla tonnilla
laukkutelineitä, panssaria pohjaan, kaatumarautoja tai
-tatteja
sun muita
lisätarvikkeita ennen mahdollista reissuun
pääsyä.
Valitettavasti.
Matkat-sivu