Sisällysluettelo
- Sisällysluettelo
- Taustaa
- Ideaalitilanteessa
- Normaalitilanteissa
- Lossit
- Pienemmät
autolautat
- Kustavi - Ahvenanmaa
- Claonaig, Skotlanti - Lochranza,
Isle of Arran, Skotlanti
- Brodick, Isle of Arran -
Androssan, Englanti
- Bonifacio, Korsika - Santa Teresa
Gallura, Sardinia
- John o'Groats, Gills Bay,
Skotlanti - St. Mary´s Hope, Orkney
- Suuremmat
autolautat
- Uig, Isle of Skye, Skotlanti -
Lochmaddy, South Uist, Ulko-Hebridit, Skotlanti
- Livorno, Italia - Bastia, Korsika
- Lochboisdale, South Uist -
Castlebay, Barra, South Uist - Oban, Skotlanti
- Bastia, Korsika - Nizza, Italia
- Golfo Aranci, Sardinia - Livorno,
Italia
- Turku-Tukholma-Turku
- Wexford, Irlanti - Fishguard,
Englanti
- Göteborg, Ruotsi -
Fredrikshavn, Tanska
- Kristiansand, Ruotsi - Visby,
Gotlanti - Oskarshamn, Ruotsi
- Suurimmat
autolautat
- Harkittavaa
- Muuta
Kaikkien korvien säästämiseksi deaktivoi
pyöräsi varashälytin ennen autokannelta
poistumista!
Akkukin kiittää..
Jokainen pyörämalli vaatinee hieman asiaan
paneutumista
kaatumisherkkyys sivu- ja keskiseisontatuelta huomioiden,
pyörän painopisteen korkeus lastattuna, jousitus,
sidontaliinojen sekä narujen saatavuus ja
kiinnitysmahdollisuudet
pyörään sekä läheisiin
pintoihin,
odotettavissa olevan merenkäynnin laatu, liukkaus ja tilan ahtaus
sekä mahdolliset kiinnitysvaijerit sekä -ketjut autokannella
- pitääkö irrottaa sivulaukkuja tai muuta
vastaavaa, oma
aiempi
kokemus autokannella toimimisesta, "
kiire",
..
Ylimalkainen kartta mp-reissuillamme
käyttämistämme
vesireiteistä tarkennettuna Välimeren
yläpään [
L],
Itämeren pääosien [
L]
ja UK:n [
L]
kartoilla. (Norjasta puuttuu useita ja) Suomen sisävesiltäkin muutama lossi.
© Google
Tämän jutun esittämiä asioita on
kerätty
kokoon reilun neljänkymmenen ajovuoden ajalta muun muassa
noilla
kartalla näkyvillä reiteillä osin
myös oman
kantapään
kautta oppien.
Reitit ovat pienin poikkeuksin jonkinlaisessa
pituusjärjestyksessä.
26.7.2023, Kari
Alkuun
Taustaa
Allamainituilla
ohjeilla on
kiinnitetty suuremmitta ongelmitta muun muassa perheemme
Moto-Guzzi
GT-850,
Yamaha
Diversion 600/S,
Suzuki
GSX-1100 ESD,
GSF-1200/S
ja
GSX-1250FA
sillonkin, kun niissä on
päällä useamman
reissuviikon vaatima matkavarustus eli täydet sivu-,
perä- ja
tankkilaukut.
Muista pyöristä ei omakohtaista
kokemusta ole
mutta jonkinmoista '
sivusta
seuranneen'
tuntumaa samaan aikaan
samoilla paikoilla olleiden pyörien osalta on kyllä
kertynyt. Esimerkkinä tilanne jossa takana ollut mp kaatui
selkääni päin kun sen
sidontaliina oli
väärin kiristetty jousitukseen nähden, joka
johti
pyörän kaatumiseen.
Tai se '
kaatumatautinen'
EFE, jota nosteltiin muutamaan otteeseen eri paikoissa.
Lauttayhtiö
voi:
- tarjota tai olla tarjoamatta kiinnitystarvikkeita
- antaa
neuvoja
- auttaa vähän
- kiinnittää
kaiken valmiiksi
ja irrottaa liinat ja kiilat kohdesatamassa
- jättää
pysäköintipaikan
määräämisen jälkeen
koko kiinnitys- ja irroitustyön omalle vastuullesi
Eli pyörän paikka autokannella on se mihin
lastaushenkilöstö on määrännyt jatkon
riippuessa joko sinusta, molemmista tai pelkästään
heistä.
Ammattilaisillekin sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, katso jutun
viimeisen kappaleen loppua laivayhtiön huolehtiessa
pyöräsi kiinnityksestä.
Käytettävissä voi olla kääntyvillä
lukoilla tai räikillä varustettuja kuormansidontaliinoja,
naruja, kumisia ja puisia kiiloja, erilaisia pehmusteita seinän ja
sivulaukun väliin tai muita vastaavia apuvälineitä.
Puhtaita tai hyvinkin likaisia. Tai pahimmillaan ei mitään
laivayhtiön tarjoamaa ylimääräistä eli
käytät vain omia tarvikkeitasi tai niiden puuttuessa et
mitään.
Oleellista on yrittää saada pienennettyä
pyörän edestakaisia pituus- sekä sivusuuntaisia
liikkeitä + niistä johtuva pyörän kaatuminen tai
hankaantuminen ainakin laivan rakenteisiin.
Alkuun
Kiinnitystarvike ei saa aiheuttaa vahinkoja pyörän
rakenteille tai maalipinnoille. Varsinkin niillä rekkojen lastin
kiinnittämiseen tarkoitetuilla leveillä
räikkäliinoilla on helppo aiheuttaa vahinkoja herkimpiin
osiin katteet, lämmitetyt ja geeli-satulat mukaan lukien.
Vahvin kuormasidontaliinojen kulma kanteen nähden olisi 45 astetta
pyörän molemmin puolin, josta muodostuva kolmiorakenne
(sidontaliina + laivan kansi + pyörän runko renkaineen,
jousituksineen ja seisontatukineen sekä sama kolmio myös
toisella puolella pyörän etu- ja takaosassa) kestäisi
parhaiten liinojen päiden suuntaista liikettä.
Käytännössä siihen harvoin
päästään tai normaalikeleillä olisi suurempaa
tarvettakaan.
Optimikiinnitystapa olisi edellisen mukainen nelipistekiinnitys
pyörän eri kaikista nurkista kanteen. Tilanteessa, jossa
sellaista todella tarvittaisiin saattaisi olla
tärkeämpääkin ajateltavaa siellä vesilinjan
yläpuolella olevien kansien suuremman heiluriliikkeen
vaikutuspiirissä. Toisaalta noin 160 km/h liikkuvassa autojunassa
tuollainen sidontatyyli erillisten kolmiotukien vahvistamana
näytti hyvinkin tarpeelliselta.
Lähemmäksi pyörän keskikohtaa
käännettäville katteiden sivupeileillekin on
löytynyt tarvetta monilla ahtailla autokansilla.
Koska laivan (vastaavan) liikesuunta, sivutuuli, alla virtaava vesi
esimerkiksi joella, aallokko ja sen suunta, autokannelle
pysäköityjen pyörien väliset kulmat ja autokannen
sisä- sekä kuorman kiinnitysrakenteet vaihtelevat, niin pieni
tuumaus minkä suunnan liike voisi helpoimmin kaataa
pyörän tai aiheuttaa jatkuvana edestakaisena liikesarjana
hankaus- ja muita vastaavia vaurioita voi olla paikallaan. Sekä
käyttää saatavilla olevia kiinnitystarvikkeita ja
-pisteitä sen mukaisesti mikäli se vaan on mahdollista.
Muutaman kerran jälkeen valmistavaan ajatustoimintaan kuluu enää sekunteja tai katseen pyyhkäisyn verran.
Mitä korkeammalle merenpinnasta joutuu pyöränsä
pysäköimään, sitä paremmin se kannattaisi
kiinnittää paikoilleen vahvemman heiluriliikkeen
vaikutusalueella.
Haastavinta ympäristöä on hankala nimetä
(Väli-, Pohjan-, Norjan- tai Itämeren syysmyrskyihin emme
onneksi ole koskaan joutuneet, Välimerelläkin oli vain kerran
vähän vahvempaa merenkäyntiä kohdalla) mutta aika
monipuolinen alusta oli jossain Alankomaiden - Belgian - Ranskan
suunnalla vastaan tullut pieni lossi, joka vaihtoi joen rannalta
toiselle joen keskelle ankkuroidun tukivaijerin varassa puolikaaressa
liikkuen - joen virtauksen liikuttaessa alusta. Sielläkin muuan
EFE kävi kyljelleen..
Joissain losseissa alustan laituriin ajo on ja ollut aika nykivän
kovakouraista syystä tai toisesta, suuremmissa aluksissa ei
niinkään.
Suurempien autokansilla eteen on joskus tullut
yllättävän liukkaita teräslattioita ja kerroksesta
toiseen vieviä, epätasaisia -ramppeja. Pelkkä etujarrun
käyttö ei niissä riittänyt, keskelle ramppia ei
ylöspäin noustessakaan kannattanut pysähtyä..
Alkuun
Ideaalitilanteessa
Käytössä on vähintään kaksi
sidontaliinaa, tilaa on riittävästi pyörän
ympärillä, kannen vapaita ja sidontatarvikkeiden lenkeille
sopivia kiinnikkeitä sekä kumisia kiiloja renkaiden taakse
löytyy:
- pyörä
jätetään sivu- tai keskiseisontatuelle kahden laivan kannessa olevan
kiinnityspisteen väliin siten, että kannen kiinnityslenkit sijaitsevat
saman matkan päässä pyörän keskiviivalta sen vasemmalla ja oikealla
puolella
- ohjauslukko ja sivuseisontatukea käytettäessä myös
ykkösvaihde kytketään päälle (ota tarvittaessa löysät pois eli työnnä
pyörää vaihde päällä eteenpäin ja laske vasta sitten sivuseisontatuen
varaan)
- voimansiirtolaitteisto kytkin mukaan lukien tuskin kärsii
vaikka pyörä hieman edestakaisin liikahtelisikin, rattaisiin ja
laakereihin (yms.) kohdistuvien voimien ollessa aivan eri luokkaa kuin
normaalissa liikenteessä
- vasemmanpuoleinen sidontaliina kiinnitetään
ylemmäs runkoon ja toisesta päästään kannen lenkkiin, lattian
kiinnitysuraan tai muuhun vastaavaan kiinnityspaikkaan
- oikeanpuoleinen sidontaliina kiinnitetään vastaavalta kohdalta omaan kiinnityspaikkaansa
- kaksi
liinaa sijoitetaan siten, että muodostuva veto on noin yhdeksänkymmenen
asteen kulmassa pyörän keskilinjaan nähden jolloin liinat eivät pääse
löystymään pyörän mahdollisesti liikahtaessa pituussuunnassa
- heilutellaan
pyörää hieman ja kiristetään liinat vuoronperään painaen jousitusta
hieman kasaan sivuseisontatuen pulttia katkaisematta, rikkomatta pyörän
katteita tai muita osia, huomioiden että seisontatuen asento jää
varmasti oikeaksi eikä muutu johonkin myöhempää kaatumista edistävään
väliasentoon
- mikäli käytetään samoja kannen kiinnikkeitä toisten
kanssa on syytä pitää huolta, ettei muille aiheudu ongelmia oman pyörän
kiinnityksestä tai sen löysäämisestä
- kumikiilat (-tallat) potkitaan lopuksi renkaita vasten pyörän molemmissa päissä
Normaalitilanteissa
Tuohon edelliseen
harvoin päästään, alla on
muutamia
esimerkkejä vastaamme tulleista hyvinkin helpoista ja
välillä vähän haastavammista
tilanteista.
Alkuun
Lossit
Suomessa ja ulkomailla koettuja välineitä 1980-luvun alusta
lähtien. Yleensä suojaisemmilla sisävesireiteillä
rannikon salmien, vuonojen ja jokien ylitykset mukaan lukien.
Svinoujscie, Puola.
Irma ja
Yamaha,
Suzuki GSX-1250FA oikealla.
Pyörien vierellä seistiin koko matkan ajan, vaihde ykkösellä ja mp:t sivuseisontatukien varassa.
Losseilla on joskus ollut parasta joko
istua pyörän päällä koko
lyhyen matkan ajan ja
vetää etujarrua keulan hakiessa
paikkaansa laiturin puoleisessa päässä, tai
jättää pyörä
sivuseisontatuelle ykkösvaihde
päällä ja tukea
sitä tarvittaessa
vaikka vierellä seisoen lossin saavuttaessa vastarannan
laiturirakenteet. Yleensä pienien sivuliikkeiden ja
törmäysten, joskus reippaampien heilautusten kautta.
Pidemmän matkan aikana viimeksi mainittu
lienee varsinkin pelkkää keskiseisontatukea parempi
tapa ainakin kiikkerän -tuen
omaavilla pyörillä.
Lossin kannen pinnan kunto vaikuttaa
valintaan sillä likainen, märkä,
öljyinen sekä vastamaalattu, puolipallomaisilla teräsniiteillä täydennetty kansi voi
olla
melkoisen liukas renkaiden ja tukijalan saappaan alla. Hiekasta ja
märistä lehdistä puhumattakaan.
Alkuun
Pienemmät
autolautat
Yleensä vähän laajemmilla
vesireiteillä ja
suuremman liikenteen tai huonompien sääolojen
vaikutuspiirissä.
Kustavi - Ahvenanmaa
Tuon yhteysvälin lautoissa oli pientä
miettimistä
vaativia, liinan tiukkauksen jälkeen
pelkällä
lukitusvivun 180°
kääntöliikkeellä
pikalukittavia kuormasidontaliinoja osan niistä oltua
toimintakelpoisia ja loput läpiruostuneita. "V
edänkö
vaan umpisolmuun ja jos, niin miten saan sen auki kohdesatamassa..".
Vuosnaisessa tavallisen räikkäliinan toisen
pään
kiinnitys kohdistui pyörän alle tiukalle kiristetyn
ketjun
lenkkeihin. Huomaa noin 45-asteen kulma kiristimen ja -liinan vastakkaisella puolella koukun kohdalla.
Ykkösvaihde ja ohjauslukko ovat
päällä.
Pyörän takana ollut -liinan pää ei
hyvistä
olosuhteista eli kaatumisherkkyyden
vähäisyydestä
johtuen tehnyt ylimääräisiä mutkia
runkoputken tai
muun osan ympäri.
Ajohanskat toimivat satulan
päällä lisäpehmusteina.
Alkuun
Toisella '
Saariston rengastien' lautalla
laivayhtiön kansimies kiinnitti sivuseisontatuella vaihde
ykkösellä ja ohjauslukko
päällä seisoneen pyöräni
vain kahdella oikealle sivulle sopivasti
sijoitellulla ja eteen sekä taakse sijoitetilla puukiiloilla
niin tukevasti, ettei sille tarvinnut tehdä
mitään muuta. Kiinnitystavassa suurin paino kohdistui
sivuseisontatukeen ja sen pulttiin, jonkin verran myös noihin
alla oleviin kiilapuihin.
Oikealle kaatumisen vaaraa ei
noissa olosuhteissa ollut. Eikä vasemmalle kun
sivuseisontatuki ja
sen
kiinnityspultti rungossa kestivät tuon vesireitin
vähäiset heilumisrasitukset ongelmitta.
Ammattimiehen
toimintaa oli ilo seurata sivummalta..
Alkuun
Lauttamatka seuraavien satamien välillä on alle
kymmenen kilometriä
tuolla kuvan pikkulautalla.
Claonaig, Skotlanti - Lochranza,
Isle of Arran, Skotlanti
GSF-1200/S on tuon lautan kannessa
kiinni vain nopean kuvaussession vuoksi, sen verran korkealla oli
keksinnön painopiste reissukamojen suurehkon painon vuoksi.
Räikkäliinan tukipiste on keskiseisontatuen
takapuolella
jolloin pyörä ei voinut liikkua eteenpäin
pudoten alas.
Hanskat pehmustavat satulan pintaa mutta ohjauslukolla ei tuossa ole
suurempaa merkitystä.
Jos jokin liikkuisi tuossa
yllättäen jonnekin, niin
ehkä ensimmäisinä nuo Ison Rosvon
keskiseisontatuen
metalliset alapinnat märänliukkaalla kannella.
Brodick, Isle of Arran -
Androssan, Englanti
Lauttamatka takaisin mantereelle on noin kaksikymmentä
kilometriä.
Edellistä suuremmalla autolautalla sen
sisällä,
hyvissä ympäristöolosuhteissa ei ollut
mitään
erityistä kiinnisitomistarvetta joten
keskiseisontatuki, ykkösvaihde ja ohjauslukko
päälle
riittivät hyvin.
Alkuun
Bonifacio, Korsika - Santa Teresa
Gallura, Sardinia
Lauttamatka on alle kaksikymmentä kilometriä saarten
välillä.
Yksi pienimmistä eri reissuilla vastaan tulleista laivoista
oli tuo. Hyvin sekin toimi hyvissä olosuhteissa.
Pyörät sijoitettiin sivuseisontatuelle laivan
vasemman
sivuseinän viereen, vaihde ykköselle ja ohjauslukko
päälle Diversionista mutta ei Isosta Rosvosta sen
pitkittäisen kallistuskulman ja vasemmanpuoleisen
sivulaukun sijainnin muuttuessa seinän suhteen eturenkaan
asennon
muuttuessa. Koko pyörää olisi
pitänyt
siirtää hieman kauemmaksi seinästä
ohjauslukon
päällelaiton vuoksi.. mutta laiskuus voitti.
Alkuun
Vasemmanpuoleisten sivulaukkujen ja sivuseinän väliin
laitettiin paksut tyynyt, jonka varaan pyörien sivulaukut
laskettiin kevyesti nojaamaan. Oikeanpuoleisesta jalkatapista tai sen
luota rungosta vedettiin laivayhtiön tarjoama naru tai oma
liina
vasemmalle satulan yli ja kiinnitettiin seinään.
Irma kiinnittää Diversioniaan ja Laura tutkii
Banditin narun kiinnitystä.
Alkuun
John o'Groats, Gills Bay,
Skotlanti - St. Mary´s Hope, Orkney
Laivamatka on noin kolmekymmentä kilometriä
mantereelta saarelle.
Laivayhtiön mies kiinnitti pyörän
esimerkillisen
tukevasti paikoilleen myös illemmalla takaisin 'mantereelle'
palatessa.
M/S Claymore, nyt jo suuremmalla
korvattu
Pyörä
parkkeerattiin eturengas kiinni laivan
sivuseinään.
Sivuseisontatuelle, kaksi maton palasta satulan suojana, joiden yli
räikkäliina ja sen varmistusnaru kannen
kiinnikkeisiin. Takarenkaan
takana on kumikiila (-talla).

Lattian kiinnityslenkit olivat vanhassa laivassa tuollaisia putkenpaloja.
Hyvin se kesti paikallaan. Pientä
overkilliä
totta puhuen, mutta toisenlaisissa olosuhteissa
todennäköisesti liiankin tarpeen ;-)
Alkuun
Suuremmat
autolautat
Uig, Isle of Skye, Skotlanti -
Lochmaddy, South Uist, Ulko-Hebridit, Skotlanti
Laivamatka on noin viisikymmentä kilometriä
mantereelta saarelle.
Laivayhtiön mies kiinnitti pyörän
paikoilleen noiden
kahden keltaisen lattiakiinnikeputken ja niihin työnnetyn,
yläosastaan pehmustetun sivutelineen avulla.
Pyörä parkkeerattiin laivan suuntaisesti
keskiseisontatuelle
ja sen yli mennyt naru kiinnitettiin kansimiehen toimenpitein tuon
sivutuen yläpäähän. Tosin
kiinnitysnarun
kiristyssuunta oli aluksi takaa eturenkaaseen päin eli
keskiseisontatuen kannalta pyörän alaslaskusuuntaan
=>
GSF-1200/S oli jo tipahtamaisillaan -tuelta ja kaatumaisillaan
eteenpäin kun keskeytin henkilön aloittaman
narunkiristyksen
- heppu tajusi nopeasti mitä olikaan
tekemässä korjaten
toimintansa asianmukaiseksi.
Tekevälle sattuu, taisi häneltä
jäädä
kiireessä huomaamatta ettei pyörä ollutkaan
sivuseisontatuen varassa.
Tjsp.
Maksavan osapuolen paikallaolo ei mp-kuskin reissun jatkumisen kannalta
olisi tosin paljoa auttanut esimerkiksi kytkin- tai jarrukahvan
katkettua juurestaan tai bensatankin puhjettua (poskiraudat suojasivat
moottoria), ajokuntoon saanti olisi tuskin hoitunut
'ykköstunneissa' varsinkaan perille tulevaan
määränpäähän
saavuttuamme.
Vilkuista,
peileistä ja muoveista ei niin väliä,
niitä voisi
yrittää pikakorjata vaikka noin [
L]
(vilkku hajosi lähes täysin + kasaan teipattu
jarrukahva
katkesi heikosta kohdastaan) ja vaihtaa uusiin vähän
myöhemminkin.
Alkuun
Livorno, Italia - Bastia, Korsika
Laivamatka on noin 130 kilometriä mantereelta saarelle.
Lyhyemmillä saarireiteillä käytetyt laivat
olivat muun muassa hitaampia tuon kokoluokan,
tai nopeampia mutta pienempiä aluksia. Sopivassa
vasta-aallokossa tuollainen huojuu ja heiluu myös
pituussuunnassaan aallonharjalta toiselle
'hyppiessään' sekä niiden väliin
vajotessaan.
Savonasta Bastiaan
Kiinnitys- ja pehmiketarpeet sai kukin kehitellä itse omista
tavaroistaan. Kerrankin niille oli oikeasti tarvetta.
Suzukini ja Makun Honda saatiin parkkeerattua laivan autokannelle
vasemman kyljen viereen sivuseisontatukien varaan ja sidottua hyvin
kiinni mukana olleilla sidontaliinoillamme. Ja onneksi saatiin,
sillä räväkämpää
merenkäyntiä
oli hetkellisesti tarjolla niin paljon että yläkannen
kahvio-ravintolassa tarvittiin sirpaleiden
siivousvälineitä
ja matkustajille oksennuspusseja.
Englantilaisen koomikkoryhmän '
John Cleese ja Hassujen
Kävelyjen Ministeriö' -mukaista
etenemistä
tuli
kahvikuppi kädessä kokeiltua ja havaittua
lähiympäristöstä itsekin. Hetken
päästä alempana autokannella
pyörän
lähellä makoillessa huojututti huomattavasti
vähemmän.
Alkuun
Lochboisdale, South Uist -
Castlebay, Barra, South Uist - Oban, Skotlanti
Laivamatka on noin 180 kilometriä saarelta toisen kautta
mantereelle.
Laivayhtiön mies kiinnitti pyörän
paikoilleen. Se jäi keskiseisontatuelle laivan
suuntaisesti, ohjauslukko
päälle
ja sidontaliina kiristettynä lisäpehmusteella
suojatun
satulan yli
autokanteen. Kumikiilojen käyttöä en
enää muista
mutta 'aina' niitäkin pyrittiin
hyödyntämään.
Hyvin se kesti paikallaan Barralle tehdystä
satamavierailusta laituriin 'törmäilyineen' ja
laivaan ajoittain muutenkin vaikuttaneesta sivutuulesta
huolimatta.
Alkuun
Bastia, Korsika - Nizza, Italia
Katamaraani-matka on noin 250 kilometriä saarelta mantereelle.
Aika ahdasta oli tuossa nopeakulkuisessa katamaraanissa mutta narujen
eikä liinojen kanssa tarvinnut touhuta tyynen kelin ja laivan
tasaisen etenemistavan vuoksi.
Vapaa kulkureitti autokannella muodostui tuohon
väliin, joten autojen avoimet ovet eivät
pyörien
pakkaus- eikä purkuvaiheessa olleet liian
lähellä.
Samalla nopeutettiin autokannen tyhjentämistä Nizzan
satamassa.
Alkuun
Golfo Aranci, Sardinia - Livorno,
Italia
Laivamatka on noin 300 kilometriä saarelta mantereelle.
Mikäli vähän suuremmankin laivan [
L]
autokannelle pitää jättää
maksimimäärä tilaa suurikokoisille rekoille,
voi
pyörän joutua
jättämään aivan
vasemmanpuoleisen sivuseinän viereen sivuseisontatuelle ja
ottamaan pyörän oikealta puolelta sivulaukunkin pois.
Tai
päinvastoin, tosin oikealla sivulla
pyörää ei
normaaliin ajosuuntaan pysäköiden saa helposti
yhtä
lähelle autokannen sivuseinää
vasemmanpuoleisen
sivuseisontatuen aiheuttamasta pyörän kallistuksesta
-kannen
keskelle päin- johtuen ja pyörähän
pitää
sivulaukkuineen saada takaisin pystyasentoon
viimeistään
poisajovaiheessa.
Sivuseisontatuki, vaihde ykkösellä, ohjauslukko
päällä, yksi sidontaliina VAIN vasemmalle
puolelle
estämään kaatuminen oikealle melkein iholla
seisoneen
rekan kylkeen ja oikealta irroitettu sivulaukku
pyörän
sekä seinän väliin sijoitettuna. Vasen
sivulaukku oli
pyörässä kiinni mutta hyvin
lähellä
seinää. Ajosaappaat kumitallojen korvikkeiksi eteen
ja taakse.
Hyvin se kesti paikoillaan, tosin pidemmän
päälle
liikahtelevan pyörän paino tuskin tekee
hyvää
goretex-saappaiden
vedeneristyskyvylle.
Vieressä oli rekka
niin
lähellä että pyörälle
pääsi vasta
sen siirryttyä kauemmaksi. Sen
kylmäkäynnistys ja
tyhjäkäynti pärskäyttivät
mustaa moskaa
reilusti pyörän ja sen varusteiden kylkeen,
mikä
kannattaa huomioida niiden sijoituksessa rekka-auton pakoputken
pään kohdalle.
Alkuun
Turku-Tukholma-Turku
-väleillä pyörien kiinnisidonta
tehtiin joskus
noin. Sivuseisontatuen varaan, ohjauslukko ja vaihde #1
päällä.
Kumisia kiiloja ei ollut vapaina ja sijaintipaikkakin
'keskellä'
autokantta, niinpä pyörien
todennäköistä
edestakaista sekä sivuttaista liikettä on rajoitettu
noilla
sinisillä räikkäliinoilla.
Jaana, Irma ja Laura valmistautuvat satamaan siirtymiseen.
Moto-Guzzi GT-850 mataline painopisteineen sekä
pitkän mutta loivan sivuseisontatukensa vuoksi
matkusti hyvin
usein vain vaihde #1 päällä paikan
salliessa sen.
Siinä oli aiemman virkakäytön
jäljiltä
täyskokoiset kaatumaraudat edessä ja takana, joten
normaalia
kaatumista ei tarvinnut enää pahemmin varoa..
Alkuun
Wexford, Irlanti - Fishguard,
Englanti
Katamaraani-matka on noin sata kilometriä saarelta
'mantereelle'.
Pyörän sijoituspaikka on oikeanpuoleisen
seinän
vieressä, ohjauslukossa sivuseisontatuen varassa
henkilökunnan kiinnittämänä kuvan
mukaisesti;
käytössään
hänellä oli kaksi kapeata
räikkäliinaa.
Ensimmäinen liina pehmustetun
satulan yli
sijoitettuna esti sekä sivuseisontatuen
yläpään
pulttiliitoksen runkoon vioittumisen
vääntymällä
ulospäin että pyörän kaatumista
oikealle, toinen
kiinnitti pyörän kunnolla katamaraanin autokanteen.
Ensimmäisen liinan kiristin näkyy
pyörän vasemmalla
puolella, liinan vapaa pää koukkuineen oli
vedettynä
pehmikkeellä varustetun satulan yli alas
pyörän oikeaa
sivua sekä moottorin alta sivuseisontatuen
alapäähän kiinni. Siten ettei se pompsauta
sivuseisontatukea taaksepäin. Toinen liina oli vedetty suoraan
edellisen päältä satulan yli poikittain ja
kiristetty
oikealta puolelta kanteen.
Näppärä oivallus ja olisi
epäilemättä
toiminut vähän huonommassakin kelissä,
vaikka katamaraanin liike nopeaa mutta tasaista olikin.
Alkuun
Göteborg, Ruotsi -
Fredrikshavn, Tanska
Katamaraani-matka on noin sata kilometriä Pohjanmeren nurkan
sivuitse mantereelta mantereelle.
Sivuseisontatuki, vaihde ykkösellä, ohjauslukko
päällä, muovikiila renkaan takana ja
leveä
kuormansidontaliina penkin yli lattian kiinnityskohtiin
riittivät
hyvin. Kevyt liinan kiristys taaksepäin sivuseisontatuen
pitämiseksi lattiassa.
Hyvin tuo takana näkyvä, korkeampi
pyöräkin kesti paikallaan.
Alkuun
Kristiansand, Ruotsi - Visby,
Gotlanti - Oskarshamn, Ruotsi
Laivamatka on yhteensä noin 300 km mantereelta saarelle ja
takaisin.
Lastaushenkilöstön mukaan keli
Itämerellä oli tyyni
eli pyörien sitomiseen ei tuon kokoisessa,
nopeannäköisessä mutta hitaassa laivassa
ollut syytä.
Napattu Super-VHS-videolta.
Jätimme ne sivuseisontatuille, ykkönen
silmään ja
ohjauslukko päälle, perälaukut
todennäköisesti
turhaan irroitettuina pyörien viereen painopisteen
pudottamiseksi.
Tuossa laivassa autokannen lattiassa oli suurehkoja kaatuvia
terässilmukoita leveiden kuormaliinojen
kiinnittämiseen,
joihin mukana olleet omat liinakoukkumme eivät olisi purreet
kiinni.
Alkuun
Suurimmat
autolautat
Turku -
Långnäs - Tukholma - Långnäs-
Turku
Laivamatka on noin 350 kilometriä suuntaansa.
Kannessa olleet kiinnitysurat, -lenkit- ja -'sienet' olivat joskus niin
paksuille
kiinnikkeille tarkoitettuja, ettei pienellä koukulla
varustettua
omaa räikkäliinaa voinut
käyttää
optimaalisesti tai ollenkaan. Niinpä pyörä
kulki joskus
noin kevyesti
kiinnitettynä
koko merimatkan joskin riski
kaatumiselle oli sen kokoluokan laivoissa aika marginaalinen vaihtoehto.
Joskus oli pakko tyytyä vain yksipuoliseen liinasidontaan ja
vetää liina sivuseisontatuen puolelle
estämään
kaatuminen yli oikealle, sekä luottaa pelkän
ykkösvaihteen kykyyn estää liika
pituussuuntainen liike.
Ollapa niitä
DB-Autozugin
lahjoittamia
lyhyitä
kuormasidontaliinalenkkejä käytössä
jo paljon
aikaisemmin, niillä olisi voinut laajentaa omien liinojensa
kiinnitysmahdollisuuksia monella autokannella.
Alkuun
Bergen, Norja - Scrabster,
Skotlanti
Laivamatka on noin 600 kilometriä Pohjanmeren poikki. Laiva
oli
'
M/S Norröna'.
Mittoja ja muuta tietoa löytyy
liitteestä
(pienehkö purkkihan se tuokin on verrattuna vaikka
Helsinki-/Turku-Tukholma -laivoihin).
- https://www.knudehansen.com/wp-content/uploads/2017/10/Norr%C3%B6na-98109.pdf
Pyörä pysäköitiin kuvan vasemman
reunan suuntaan kuvaajan taakse eturengas etuseinään
kiinni, keskiseisontatuelle ja pyörän yli kannella
oleviin
vaijereihin naruilla tai omilla räikkäliinoilla
kiinnittäen.
Alkuun
Göteborg, Ruotsi -
Newcastle Upon Tyne, Englanti
Laivamatka on yli 1000 kilometriä Pohjanmeren poikki
suuntaansa,
välisatamana mennen-tullen toimi Kristiansand Norjassa. Laiva
oli
'
M/S Princess of
Scandinavia'.
Laivan nimistä, koosta ja vaiheista löytyy tietoa
tuolta.
- https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Moby_Otta
Matkustimme sillä 1992 Edinburghin FIM-Ralliin IMK:n
mp-jaoston
porukan kanssa ja 2004 perheen voimin pidemmälle Skotlannin
kierrokselle. Ensin mainittu kerta oli kuvasta poiketen mallia
'Nyrkillä täyteen ahdettu' eikä tuo
myöhempikään ajokerta ollut keulan osalta
kovin
tyhjän oloinen, kuten kuvasta näkyy.
Laivan
keula oli täynnä pyöriä, lattiassa
hyvin
vähän vapaita sidontapisteitä. Onneksi
laivan
sidontaliinoja oli riittävästi ja lattian pinnassa
olevien
kiinnitysrenkaiden kautta oli kannen pinnalle kiristetty erisuuntaisia
vaijereita, joihin kuormasidontaliinojen lenkit sai
kiinnitettyä.
Kyseiset vaijerit oli syytä huomioida kannella ajaessaan ja
liikkuessaan.
Keskiseisontatuki ja vähintään
kaksi liinaa/pyörä + kumikiilat
pyörän molempiin
päihin. Kumikiilojen puutteessa kaksi lisäliinaa
estämään keskiseisontatuelta tipahtaminen.
Kovempaan merenkäyntiin törmäämisen
mahdollisuus oli todellinen ja liinat piti laittaa riittävän
tiukalle (sitä herkkua saatiinkin nauttia sivuvastaisen,
laivaan
ruuvikierteen mallisen liikkeen aiheuttaneen merenkäynnin
muodossa
niin, että jotkut turvautuivat myös
oksennuspusseihin)..
'GTS Finnjetissä'
Travemunden ja Katajanokan välillä tarjolla oli vain
likaisia
narunpätkiä pyörien kiinnisitomiseen,
niinpä se
'toimi' 1980-luvulla motoristin kannalta hyvin vain omin
sidontaliinoin. Omat liinat olivat hyödyllisiä
myös
Hanko-Rostock -välillä Superfastin omien
liinojen loputtua usein heti alkuunsa vielä 2000-luvullakin.
Puhumattakaan Helsingistä Gdanskiin vieneestä 'M/S Pomeraniasta'.
Viimeksi mainitulla kannen paikkamaalaaja (tjsp.) maalasi GSX:n
sivuseisontatuen alapäänkin keltaiseksi sen oltua
vissiin
'väärässä' paikassa eli
edessään..
Alkuun
Hanstholm, Tanska -
Torshavn,
Fär-saaret - Seydisfjördur, Islanti
Laivamatka on yli 1600 kilometriä suuntaansa Pohjan- ja
Norjanmerellä. Laiva oli M/S Norröna.
Moottoripyörät kiinnitettiin omatoimisesti laivan
autokannelle joko sen etuosaan pingotettujen vaijereiden
päälle tai takaosan putkikehikoiden väleihin
esimerkiksi
seinällä näkyvien sinisten narujen avulla
sen mukaan,
mikä oli ao. moottoripyörän seuraava
purkupaikka.
Mennessä Torshavn Fär-saarilla tai
Seydisfjördur
Islannissa, palatessa Torshavn tai Hanstholm Tanskassa.
Tuossa kiinnitetään pyöriä
Torshavnissa ennen
matkan jatkumista Islantiin. Etuseinän paikat ovat jo
täynnä, loput pyörät sai
kiinnittää
tuohon vasemman sivun ketjujen väleihin vaikka
neljällä
narulla. Tilankäytöstä
päätellen tuohon on
varattu paikka kahdelle vierekkäiselle
pyörälle per
ketjupari.
Laivan takaosassa olivat Hanstholmista matkaan
lähteneet ja suoraan Islantiin menevät
pyörät.
Paluu takaisin Hanstholmiin. Purkutoimet ovat alkaneet
myös
autokannen takaosassa jonne Seydisfjördurissa
pyörämme
kiinnitimme.
Iso Rosvo on jo irronnut kiinnitysnaruistaan Markun ja Pirkon
pistäessä FJR:aa taaempana ajovalmiiksi.
Alkuun
Harkittavaa
Ei ehkä kannata laittaa vain yhtä kanteen
pyörän
molemmilta puolilta kiinnitettyä sidontaliinaa, narua,
vastaavaa
sivuseisontatuella seisovan pyörän satulan yli ELLEI
liina
tee jossain kohdassa sen liikkumisen estävää
lenkkiä jonkun
rungon osan kautta. Vedon suunta siten että -tuki pysyy maassa
ja
jousitus painuu hieman kanteen päin.
Ilman lukitsevaa
lenkkiä
jousituksen painuessa kasaan
'vapaa' liina pääsee hetkeksi
löystymään ja
pyörä liikahtamaan aavistuksen oikealle, ennen kuin
liina
ottaa taas kunnolla kiinni. Usein toistuessa tuosta voi seurata
pyörän asennon muuttuminen hiljalleen, kunnes
painopiste
ylittyy ja pyörä kaatuu 'yli' oikealle kyljelleen.
Tai
vähintään hankausjälkiä
liinan liukuessa
penkillä tai maalipinnalla.
Kokeilin tuota täydellä matkavarustuksella
lastatuilla
pyörilläni (muun muassa
GSX-1100 ESD ja
GSF-1200/S)
ja
molemmilla sai helposti demonstroitua kuinka kaatuminen tapahtuisi,
itseasiassa yllättävän helposti. Painopiste
nousee
jonkin verran pyörään kiinnitettyjen
tarvikkeiden
painosta mikä samalla kasvattaa heilurin massaa, joka pyrkii
liikuttamaan pyörää sivusuunnassa laivan
liikahdellessa.
Satulan ja sen rungon sekä alla olevien katteen palojen
säästämiseksi kun tulee sen yli
menevä(t) liina(t)
yleensä kiristettyä mieluummin
vähän turhan
löysälle kuin 'soimaan'.
Mikäli pyörässä on automaattinen
sivuseisontatuki
niin se voi pompata jousensa voimalla ylös jo aiemmin ja
pyörä kaatuu vasemmalle sivulleen.
Mikäli pyörä on keskiseisontatuen varassa
niin liinojen
korkeus ja kiristyssuunta kannattaa valita siten, ettei muodostuva veto
ja mahdollinen samanaikainen eteenpäin suuntautuva liike
päästä pyörää
putoamaan seisontatuelta.
Mitä teet jos huomaat autokannelta poistuessasi että
esimerkiksi takarengas on tyhjentynyt laivaannousun
ja satamaan
tulon välillä, syynä vaikkapa pieni
väärään kohtaan uponnut kivensiru,
ruuvi tai
vastaava? Eikä aikaa korjaamiseen juuri ole autokannen
tyhjentyessä muista ajoneuvoista, vaahtopaikka-ainepullokin on
ties missä.
Autokansilla tai satamassa on aiemmin ollut
rajoitetusti saatavilla teknistä apua ainakin rekkakuskeille,
mutta lienee parempi (tai pakkokin) varautua ajamaan
tyhjällä
renkaalla mahdollisten ramppien kautta ulos satama-alueelle ja jatkaa
korjaamista siellä. Tuossa [
L] on yksi sellainen tapaus
avattuna
Hanstholmin satamassa.
Alkuun
Muuta
Muun muassa
Helsinki-Tukholma-Helsinki,
Helsinki-Tallinna-Helsinki,
Helsinki-Gdansk-Helsinki,
Helsinki-Gnydia-Helsinki,
Helsinki-Travemunde-Helsinki,
Hanko-Rostock-Hanko
ja
Vaasa-Uumaja-Vaasa
-väleillä tilanteen mukainen kiinnisidontatyyli
toistui reissukerrasta toiseen.
Vuoden 1984-mallin
Suzuki GSX-1100 EFE oli erityisen kiikkerä
ja
kaatuilikin monella lautalla liikkuessamme, jolloin kuskinsa harmiksi
kuulutettiin muun muassa: "
Voisiko
seuraavan rekisterinumeron omaavan moottoripyörän
omistaja tulla pikaisesti autokannelle...".
Syystäkin, bensan valuessa tankista kannelle.
Aiempana ilmoitetut kilometrilukemat satamien
väleillä ovat
arvioita perustuen Google Earth-ohjelman
sisältämään mittatikkuun
ja arvioon käytetyn merireitin kulusta. Mutta antaa
se
sentään jotain kuvaa satamien välimatkoista
ja
ylitetyistä vesialueista niiden välillä.
Avomerellä
kohdalle sattuva kovempi myrsky voisi olla sangen haastavaa
kuskeillekin, esimerkiksi Orkneylta Shetlannille ja edelleen
Aberdeeniin vievässä laivassa oli oksennuspusseja
saatavilla
joka paikassa missä ihmisten voisi olettaa matkustavan..
Liitän seuraavalla laivareissulla omiin varusteisiini varmaan
pari
pikalukollista, isommilla koukuilla varustettua ja 500 kiloa vetoa
kestävää sidontaliinaa, kun
nykyisissä 800 kiloa
vetoa kestävissä olevat koukut eivät sovi
eivätkä tartu useimpien laivojen kannen
kiinnityspaikkoihin.
Mitään etujarrukahvaan
kiinnitettävää
kuminauha- tai takiaistarraviritystä emme ole kokeilleet,
vaikka
lukossa oleva etujarru saattaisi auttaa ainakin eturenkaan ja kannen
välisen kitkan verran pyörän
pituussuuntaista paikallaan
pysymistä. Lähinnä arveluttaa miten hyvin
jarrujärjestelmän eri tiivisteet
kestäisivät
pidempiaikaista painetta. Ja 'ei-teräspunosletkuja'
käyttäneiden pyörien jarruletkujen
seinämät,
jotka muutenkin ovat antaneet vähän periksi
nestepaineen
kasvaessa. Nykyisistä ABS-venttiilipakoista ja jarruletku-
sekä -putkihässäköistä
puhumattakaan?
Autokannen maalaamattomilla ja kuluneilla teräspinnoilla voi
ajoittain olla todella liukasta mikä on muutamaan kertaan
todistettu lähellä kaatuneiden pyörien
kautta; kerrankin
muuan iso lisävarusteltu eikä ehkä
enää niin
matalalla painopisteellä varustettu customi matkustajineen
kellahti kyljelleen kuulemma pelkästä etujarrun
varomattomasta hipaisusta.
Myös keskiseisontatuen alapäät voivat liukua
sellaisella
pinnalla helpommin, mikä kannattaa huomioida sitomisessa.
Samoin ne ylempiin kerroksiin vievät ja takaisin alas tuovat
jyrkätkin rampit kitkaa parantavine, mahdollisesti vinoine
teräsharjanteineen sun muineen voivat likaisina tai
märkinä olla varsin haastavia - en ainakaan itse
mielelläni aja liian lähellä edellä
menevää pyörää, jotta
missään
tilanteessa ei tarvitsisi pysähtyä sen taakse jompaan
suuntaan kaltevan rampin päälle. Alustan
epätasainen tai
liukas tuki jaloille ja liikkeellelähtö
täyteen
kuormatun pyörän sekä kyytiläisen
kanssa siitä
eivät pahemmin kiehdo.
Joskus myös ne autokannen nurkat, eriliset huoneet ja muut
sopet
minne autoja ei voi ajaa mutta pyörä voi sopia
helposti ovat
voineet olla muuten haastavia kohteita pyörän
siirtelyyn ja
kiinnisitomiseen.
Alkuun
Kuvassa näkyy Finnjetin joku sellainen nurkkaus.
Kiinnitä miten, mihin
ja millä lystäät..
© Shenk eli Antti
Toki niiden avulla jokin laiva on vielä ottanut motoristin
kyytiinsä kannen täyttyessä autoista ja
vastaavista -
joka tosin on joskus myös 'potkaissut polveen' kun
sieltä ei
päässyt laiturille kuin vasta viimeisten poistujien
joukossa.
Mutta perille silti päästiin.
Mikäli pyörät on pysäköity
kuin sillit suolaan
ja hipaisuetäisyydellä oikealla puolella on
käynnistyvä suuri dieselmoottori, niin
syntyvän katkun
määrää ja laatua voi
silmämääräisesti arvioida
esimerkiksi aiemmin
ehkä niin puhtaan pyöränsä oikealta
sivulta
löytyvistä nokisista jäljistä ja
huonosti palaneen
polttoaineen jätteistä. Keuhkoissaanhan sen tuntee
muutenkin.
Lastausta hoitavien kansimiesten ohjeita on noudatettava ja toisaalta
mahdollisuuksien mukaan syytä myös hetki seurata, jos
joku
yksityiskohta jää
vähääkään
vaivaamaan: yhdellä Viron mp-reissulla 1980-luvun
lopussa laivayhtiön kansimies aikoi ajattaa rekan
perävaunun
erään leveän sivuvaunullisen
pyörän
päälle, kun se mp ei mennyt hänen
mielestään
riittävän lähelle laivan kylkeä
(nyrkkeilymaaottelu
Viro-Suomi oli silloin aika lähellä) ja toisella
kerralla
skotlantilainen 'Calmacin' kansimies oli kaataa Bandiittini
sekoillessaan narujensa kiinnityspisteiden ja kiristyssuunnan kanssa.
Onneksi nuo ovat olleet vain
rikkana
rokassa eikä niitä voi
yleistää.
Alkuun Matkat-sivu