madewithNvu80x15clear.png
 
Pääset tänne ylös "Alkuun"-linkeistä. Takaisin Matkat-sivulle. Versio 0.96. Viimeisimmät muutokset: 23.3.2025. Rakenne tarkastettu ja kotisivulinkit suurennettu.

Troposcatter-asemaverkkoja.

Tänne on kerätty vuosien kuluessa etenkin lännenpänä vastaan tullutta, Kylmän sodan ajan Troposcatter-tiedonsiirtoverkkojen käyttöön ja asemapaikkoihin liittyvää materiaalia. Niiden kautta välitettiin eritasoisia puheluja, telex-sanomia ja tutkakuvaa.

Sisällysluettelo:


Verkot olivat käytössä suurinpiirtein 1960-luvulta 1990-luvun puoliväliin saakka kattaen suuren osan entisen itäblokin rajoilta Aleuteilta Alaskan, Grönlannin, Islannin, Fär-saarten kautta Euroopaan Norja sekä Tanska mukaan lukien ja edelleen Välimeren kautta aina Turkin itäreunalle saakka. Tekniikan käyttäjiä oli ja on monia muitakin, osa myös sen ajan ja nykyisillä vastapuolilla.

Järjestys on vierailuvuosi kullekin erikseen kuvatulle asemapaikalle, paitsi aiempaa käyntiä täydentävä käynti uudelleen po. asemapaikalla.

www.oh5xb.fi-sivustoon tallennettuun sisältöön viitataan merkinnällä [L]. Muut alemmaksi tekstimuotoon auki tallennetut, ulkoisiin lähteisiin viittaavat linkit toimivat maaliskuussa 2025.

Kaikki käydyt paikat löytyvät tuolta [L] punaisella viivalla ympyröityinä; oranssi väri kertoo niiden lähellä tai porteilla käymisestä.

Google Earthin © ja sen Tropo.kmz:n yhdessä muodostama kuva näkyy alla. Tasokuvana sama esimerkiksi EU-näkökulmasta näkyy noin [L].

Viivojen värit erottelevat eri verkot toisistaan, kuten
Melkoisen laaja kokonaisuus pelkästään Pohjoisella pallonpuoliskolla. Karttapohjan © Google Earth

Alkuun

Toinen näkymä samasta aiheesta:
Yksi syy miksi moiseen järjestelmään ja asemaverkkoon sijoitettiin tuhoton määrä resursseja, vaivaa sekä työpanosta lienee tiedontarpeen lisäksi teknisesti tiedonsiirtotavan suuri luotettavuus ja käytettävyys (99,98% ajasta). Sekä sivusta kuunneltavuuden ja häirittävyyden vaikeus, johon ei muilla senaikaisilla radioverkoilla samassa mittakaavassa päästy [L]. Putkien vaatima ylläpitotyön määräkin väheni ja yhteyksien laatu parani puolijohdetekniikan korvatessa vanhenevaa putkitekniikkaa.

Satelliittien tulo, tekniikan vanheneminen, ongelmat asemaverkossa kuten DYE-2 [L], todennäköisesti myös tähtitieteellisen suuret ylläpito- ja käyttökustannukset tekivät noista verkoista tarpeettomia, joskin samaa tekniikkaa helposti siirreltävänä käytetään edelleen muun muassa joidenkin armeijoiden tarpeissa.

Tuolta löytyy lisää tietoa ko. verkossa käytetystä radiotekniikasta ja muustakin. Kuvat radiolaitteista AN/FRC-39(V) [L], AN/FR-56(V) [L]. Ja tuolta noin viisimegainen .pdf-kooste [L] osin ehkä tällä sivulla mainituista sekä muista vuosien kuluessa vastaan tulleista kirjoituksista. Osa on käännetty ohjelmallisesti muun muassa italiasta englanniksi mikä saattaa hyvinkin näkyä kyseisen kohdan tekstin laadussa tai sisällössä.

DYE-2:n kuvia ja paljon muuta löytyy tuolta
Copyright kuuluu kaikille niitä tehneille ja koostaneille asianosaisille (kirjoittajat, sisällön tuottajat ja mahdolliset omistajat, Google Maps ©- ja Google Earth ©-kartat, www.openstreetmap.org/copyright, "ace-high-journal.de" - alle Rechte bei WebMaster " ja niin edelleen), minulle ainoastaan itse ottamieni kuvien ja kommenttieni osalta.

Alkuun

2008 Mustat kukkulat, Saksa

Vasta vuoden 2008 mp-reissulla [L] oli mahdollisuus poiketa AFEZ sijaintipaikan maastossa Feldbergissa (IDGZ:n vasta-asema). Tosin vain tuolla oikean yläkuvan mäen alarinteen hotellissa ja parkkialueella ylös rinteeseen vievän hiekkatien oltua puomitettu. Koska molemmat Feldbergin puoleiset tropo-asemapaikat mäen päällä oli jo silloin purettu ja niiden sijaintipaikat maisemoitu, ei sinne pääsemättömyys haitannut. Netin hakukoneilla löytyy käytönaikaisia valokuvia sieltä.

AFEZ - ISGZ Tropo.kmz. Karttapohjan © Google Earth

'Ace High' on piirretty vihreällä ja '486L, MEDCOM' violetilla.

Alkuun

2009 Islanti ja Fär-saaret

Vuoden 2009 mp-reissun varrelle osuivat NARS-verkon asemapaikoista #41, #42 ja #43.
NARS Fär-saaret ja Islanti Tropo.kmz. Karttapohjan © Google Earth

'NARS' on piirretty vaalensinisellä.

Alkuun

Islanti.

41: Sijaintipaikka Keflavik on kansainvälisen lentokentän KEF läheisyydessä Reykjavikista nelisenkymmentä kilometriä länsilounaaseen.

41 lentokentän vieressä Tropo.kmz. Karttapohjan © Google Earth

'NARS' on piirretty vaaleansinisellä ja 'DEW Line' violetilla.

41:n alapuolella oli Rockville -tutka-asema [L] maahan jo tasoitettuine jäänteineen. Vain kivi- ja betonijalustat, tiet ja pientä silppua on jäljellä. Alueen ympäristössä näkyy vanhoja jäänteitä myös muista antennirakenteista, kuten [L].
Alkuun

42: Sijaintipaikka on hieman koilliseen Höfnista. Oranssit soikiot viittaavat vanhempaan paikkaan seuraavassa kuvassa.

Höfn 42 Tropo.kmz. Karttapohjan © Google Earth

Vanhemman installaation betonijalustat ja parakkien pohjia näkyy vielä. Nuo taustan lähiesteet eivät jatku liian pitkälle vasempaan Höfnin suuntaan:

Vanhat betonijalustat

Uudemman aseman peilien harmaat betonijalustat näkyvät kuvassa vasemmalla "vesirajassa". Kuvasta oikealle on muun muassa tutka-asema ja majakka.

Uudemmat jalustat vasemmalla keskellä

Artikkelin alin asemapaikkakuva on otettu 42:lta, tropo-peilitkin näkyvät hyvin. Alkuun

Fär-saaret.

43: Sijaintipaikka on Sornfelli.

Aikoinaan asemapaikka on näyttänyt tuolta:
43:n paikka Sornfellilla Tropo.kmz. Karttapohjan © Google Earth

Rakennukset olivat ylempänä seuraavana näkyvän rinteen juurelle (sen risteyksessä oikealle näkyy huonosti musta mp) tasoitetulla alueella ja Skotlantiin suunnattu lähin peili viereisessä ylärinteessä oikealla.

Nousu seuraavalle tasanteelle

Mäen päällä taaempana näkyvä tutka-asema suljettiin 2007 ja sen suunnitellusta uusimisesta löytyy muun muassa alla näkyviä paikallisia puheenvuoroja. Flikr näyttää myös drone-kuvia suoraan huipun päältä muun muassa tuohon purettavaan tutkakupuun päin.
Alkuun

Puretun, siivotun ja ennallistetun #43:n paikka. Peilit Islantiin (#42, Höfn) olivat jyrkänteen reunalla vasemmalla, Skotlanti (#44, Mormond Hill) [L] oikealla.

Puretun aseman alue

Kuvaajan selän takana on Torshavnin radioamatöörikerhon OY6FRA käyttämä masto [L] koppeineen ja ainakin VHF-toistinasemalla varustettuna.
Alkuun

2011 ja 2017 Italia

Vuoden 2011 mp-reissulla silmien eteen aukeni tuo Garda-järven lähellä oleva troposcatter-releasema IDGZ [L].

Italia ja IDGZ Tropo.kmz. Karttapohjan © Google Earth

'Ace High' (tropo scatter) on piirretty vihreällä ja LOS-linkki oranssilla.

LOS-linkki IDGZ-IMBZ Karttapohjan © Google Earth

LOS-linkki oranssilla, Troposcatter vihreällä.

Kävin silloin asemalla kiertelemässä ja kuvaamassa tyhjennetyissä rakennuksissa sekä tuolla tasaisella ulkoalueella. Pari paikallista henkilöä vietti samaan aikaan päiväänsä sen majoitusrakennuksen katolla, eivätkä jäljistä päätellen olleet ainoita - jotkut urbaaniseikkailijat viettivät youtube-videoiden perusteella siellä myös öitä teltoissaan.  

Alkuun

Aseman valkoinen vedenpumppaamo näkyy alempana kuvan keskivaiheilla hiekkatien päässä. Vuonna 2017 se saattoi hyvinkin olla taas käytössä vasemmalla hieman alempana olleen vesialtaan ylläpidossa.

Garda-järven yläpuolisilla rinteillä ollut IDGZ

Huippu lähempää

Pääportti ylätasolla [L], sisäpihaa [L], näkymää tulotien suuntaan [L].

Suuret peilit on suunnattu Saksaan Mustille kukkuloille ja nuo pienemmät LOS-linkkipeilit Italian Cavrianaan, IMBZ:n suuntaan

Aseman isojen peilien etupuolelta
Peilin pintarakennetta sivusta [L].

Salamaniskusuojaus on todella kattava kiertäen tiheästi silmukoituna verkkona kaikkien rakennusten katot ja muut yläpuoliset rakenteet.

Majoitusrakennuksen välikatolla oli jossain vaiheessa ollut tulipalo, syttymissyynä ehkä purkutyöt tai jokin muu kuin salama kun rakennus ei palanut kauttaaltaan.


Alkuun

Suuri peilipinta-ala vaatii melkoiset tukirakenteet ja jämäkät jalustat kestääkseen vuoristossa kymmeniä vuosia vaikuttavat myrskytuulet lumikuormineen.

Takasivulta peilien tukirakenteisiin päin

Edellisen kuvan oikeanpuoleisen rakennuksen päädyssä oleva isojen peilien kulkuaaltoputkien läpimeno syöttötorville päin.

2011-Dosso-dei-Galli-syotot-ulos.jpg

Syöttötorvet ilman kulkuaaltoputkia omissa mastoissaan isojen peilien syöttöpisteissä.


Syöttötorvet isoille peileille, lähetysteho suurimmillaan á 50 kW

Lähetysteho oli korkeintaan 50 + 50 kilowattia, hengenvaarallinen tehotaso syöttötorvien ja peilien väliin lentäneille siivekkäille. Noissa käytetty taajuusalue on kannykkäverkkojen käyttöön allokoitujen taajuuksien suunnalla. Pääteputket olivat kuvien perusteella fyysistä kokoluokkaa ISO.

Vuoden 2017 autoreissulla ajoimme Irman ja mopsien kanssa tuon ohi; toisesta Saksan Mustille kukkuloille (AFEZ) suunnatusta peilistä alkaa putoilla heijastinpinnan alumiinilevyjä. Aika ja olosuhteet tekevät tehtäväänsä
.

Alkuun

2019 Iso-Britannia

Vuoden 2019 autoreissulla oli mahdollisuus poiketa kuvaan ympyröidyillä asemapaikoilla. Jos nyt ei aivan entisen aseman alueella, niin lähellä menemättä vielä käytössä oleville MoD- tai muilla kieltomerkeillä varustetuille alueille.

Vanhentunut verkko UK:ssa Tropo.kmz. Karttapohjan © Google Earth

'Ace High' vihreällä, 'NARS' vaaleansinisellä, 'BT' keltaisella, 'RAF' (Swingate) keltaisella ja 'ET-A, USAREUR' violetilla.

Osa on päällekkäisiä ja vain toisen väri näkyy kuvassa.

Alkuun

Doverista Bournemouthiin

Pari troposcatter-radioasemien paikkaa ohitettiin, esimerkiksi ensimmäisellä (Swingate) Doverin kallioilla on Ministry of Defence edelleen läsnä, eikä sinne ensimmäisten englantilaisten WW II-tutkamastojen ja RAF:n entisten tropopeilien sijaintipaikalle ollut pääsyä.
Toinen, yhtä peruskorjattua rakennusta lukuunottamatta täysin siivottu asemapaikka UMAZ Coldblow Lanen varrella Maidstonen koillispuolella oli nykyään muutaman upouuden pientalotontin alla. Vain lyhyen uuden kadunpätkän nimi Ace High Street sekä alueen helposti tunnistettavat ulkorajat muistuttivat menneistä ajoista.
Swingate ja UMAZ Karttapohjan © Google Maps

Korkeasta sijaintipaikastaan (GE:n mukaan 195 metriä) johtuen siellä saattaa sikäläisissä syys- ja talvimyrskyissä olla aidosti jäätävän kylmää, alueen ohittavan tien nimenkin niin velvoittaessa. Hyvin sieltä kuuli auton katolla olevalla VHF/UHF-piiskalla 145,500-145.525 MHz FM:lla keskustelleita paikallisia radioamatöörejä.

Alkuun

Shetlanti

Seuraava paikka tuli vastaan Shetland Islands-saarilla, josta myös radioamatööriyhteyksien pito oli mahdollista kartalla näkyvistä paikoista.

Asema Shetlannin eteläpäässä Karttapohjan © Google Maps.

Lewenwickin leirintäalue on itseasiassa aavistuksen karttaan piirrettyä vasemmalle osoittavaa punaista nuolenpäätä pohjoisempana.
Lerwick - leirintäalue saaren eteläpäässä
Lerwickin satamaan saapumisen ja sieltä länteen suuntautuneen ajolenkin jälkeen oli aika lähteä etelään kohti kahta korkeata mäkeä, joilla aikoinaan oli kaksi troposcatter-verkkojen asemaa. Levenwick Campsite näkyy alemmassa kuvassa kauempana oikealla. Punaiset tähdet näyttävät mistä GM/OH5XB oli äänessä.

Alkuun

Levenwick ja siitä mäet vasemmalle

==> Panoraamakuvan oikea reuna on kauempana oikealla.

Toisen maailmansodan aikana siellä toimi RAF-Scousburgh. Myöhemmin hieman sen alapuolella (Scousburgh Hill) sijaitsi British Telecom:n Skotlantiin ja öljynporaustorneihin yhteyttä pitänyt asema lukuisine peileineen. Niistä on edelleen jäljellä betonijalustoja, asfaltoituja teitä, betonisia aitarakenteita lankoineen sekä rakennusten pohjia.
BT ja Ace High Tropo.kmz. Karttapohjan © Google Earth

'Ace High' vihreällä, 'NARS' vaalensinisellä, 'BT' keltaisella.

Sen pohjoispuoleisella kukkulalla ollut, vuosina 1962-1995 Shetlannin pohjoispäähän Unst-saarelle yhden [L] toistinaseman kautta LOS-linkeillä, sekä kauemmaksi horisontin taakse Skotlantiin UMOZ, että Norjaan NLYZ kytkeytynyt Ace High-verkon releasema alueineen oli puhdistettu ja purettu, rouhittu paloiksi sekä jäänteet peitetty pintamailla. Sen kulkuportin etupuolella on rinteessä vielä BT:n peilien jalustoja ja voimakonerakennus (todennäköisesti).

Pyöreät peilit 2+2 kpl alla olevien linkkien kuvissa oikealla olivat Ace High-verkon pidemmille yhteysväleille tarkoitettuja ja pari reunimmaista vasemmalla vielä yhden öljynporaustornin suuntaan (BT)Tuosta alimman linkin kautta löytyy melkoinen määrä materiaalia myös Unst-saaren pohjoispään tutka-aseman (Saxa Vord) vaiheista.
Alkuun

Fareham - Harwich

Farehamista lähdin katsomaan yhtä korkeammalla olevaa ex. tropo-asemaa (Stenigot; Manor Hill, UBIZ). 
Tuon lähemmäksi en viimeistä pellonkulmalla lojuvaa peiliä viitsinyt mopsien kanssa kävellä välissä olleen, viljaa kasvaneen pellon vuoksi. Mastonpuoleisella sivulla oli korkeampaa verkkoaitaa ja lähellä varoitus aitauksessa vapaina liikkuvista häristä.

Vuonna 2020 tuon viimeisenkin peilin kohtaloksi tuli romuttaminen ilmeisesti alueella kävijöiden määrän vähentämiseksi.


Manor Hill pellon takaa

Kuvattu peltotieltä noin 500 metrin päästä.


Sama ja/tai vastaava masto suurempana + muuta niihin liittyvää materiaalia löytyy vähän alempaa otsikon Chain-linkkien kautta.

Päivän toiseksiviimeinen kohde oli Harwichin lähellä ollut Hook van Hollandin tropoaseman vasta-asema Martlesham Heath. Hollantiin suunnatut kaksi matalampaa mastoa niiden yläpäässä vielä kiinni olevien tropo-peilitukien kanssa näkyy kuvassa keskellä. Oikeanpuoleinen lienee ollut myös paikallisten LOS-linkkien tukirakenteena.

Vihreä rakennus vasemmalla, entinen generaattorisähköasema pikkumaston kohdalla toimii nykyään ilmailumuseona.

Hook of Hollandin vasta-asema Martlesham Heath

'ET-A, USAREUR'

Harmi etten ehtinyt portille saakka museon aukioloaikana. Suoraan Farehamista sinne ajamalla olisi ehtinyt kyllä mutta nyt käyty Stenigot olisi jäänyt väliin - joku sunnuntainen sadepäivä tuonne lienee helpompi mennä.
PÄIVITYS 31.10.2024

Alue oli avoimena 22.9.2024 käydessäni [L], jolloin pääsi tutustumaan sekä vasemman reunan vihreään lentokonemuseoon, että oikealla mastojen luona näkyvän matalan vaalean rakennuksen vastaaviin näyttelytiloihin.

Aluetta lähemmin [L], [L]. Kaksi esittelyseinää yleiskuvina [L], [L].

Seuraavat kuvat on otettu kuvan keskellä olleen harmaan rakennuksen oikealla puolella olleen Autovon-keskuksen päädyssä olleesta esittelytilasta. Kuvassa vasemmalla näkyvät kaksi suurinta karttapohjoisen suunnan ristikkomastoa ja muutamia rakennuksia on purettu pois. Jenkit tyhjensivät tilat kaikesta materiaalista poistuessaan.

24_syksy_Marrtlesham_Heath_sivukuva_1976.jpg © Suffolk Aviation Heritage Museum

24_syksy_Marrtlesham_Heath_Ilmakuva_1976.jpg © Suffolk Aviation Heritage Museum

Verkon periaatekuvassa näkyviä Autovon-vaihteita oli yhdistetty toisiinsa muun muassa Tropo Scatter- ja LOS-linkkiyhteyksillä.

24_syksy_Marrtlesham_Heath_Autovon-kaavio.jpg © Suffolk Aviation Heritage Museum

24_syksy_Marrtlesham_Heath_Autovon-puhelimet.jpg © Suffolk Aviation Heritage Museum

Lisää ja tarkempaa materiaalia löytyy tuolta museon esittelytiloista.

Sekä
Alkuun

2019 Hollanti

Hook of Holland

Kuvan asema sijaitsee Hook of Hollandissa. Vasemmalla on satama, edessä meri ja oikealla pohjoisessa suurehko saksalaisten WW II-aikainen bunkkerialue.

HoH-peilit mastoissaan

'ET-A, USAREUR'

Taaemmat peilit on suunnattu Harwichiin ja edustan Niederkrüchteniin, Saksaan. Syöttötorvet kulkuaaltoputkineen on kerätty pois ja verkkomainen heijastava sisäpinta on jo osittain putoillut maahan.

Ote kuvan peilien suora-aidan portin kyltistä. Opasteen © tekijöillä

Kyltti kokonaisuudessaan [L].

Alkuun

2023 Norja

Norjassa oli mahdollista poiketa kahdella eri asemapaikalla kesäkuussa 2023. Oheisten linkkien kautta löytyy tarkempia tietoja molemmista kohteista.

Alkuun

NSMZ, Stormyrheia

Mäen päällä korkeimmalla kohdalla, asema laitteineen on ollut tuon opasteen oikealla puolella.

Norja_23_Stormyrheia_korkein-kohta.jpg

Eikä näkymissä aseman kolmeen pääilmansuuntaan ollut valittamista.

Kuvassa näkyvän opasteen kartta näytti tuolta [LCopyright opasteen ja kartan tekijöillä.

Hyvin on tuokin peilin jalka ollut kiinni kalliossa.

Norja_23_Stormyrheia_peilin_jalan_kiinnikkeet.jpg

Päärakennuksen paikka alueen sisäänkäynnin suunnalta kuvattuna.

Norja_23_Stormyrheia_rakennuksen_paikka.jpg

Kivitolppa ja opaste ovat taustalla näkyvän kallioseinän luona. Todennäköisesti radioamatöörien uusi masto oli kuvasta muutaman kymmenen metrin päässä vasemmalle.

Alkuun

NSBZ, Selbu

Puomin takaiselta mäeltä ei enää löytynyt mitään selkeitä viitteitä menneistä troposcatter-järjestelmistä sen ollessa nykyään muussa käytössä.

Norja_23_Selbu.jpg

Hyvä on ollut lähtö pohjoisempaankin horisonttiin päin.

Norja_23_Selbu_nakyma.jpg

Eipä tuollakaan ollut komeita maisemia lukuun ottamatta mitään historiallisesti kiinnostavaa enää jäljellä.

Alkuun

2024

Kesäkuun alun moottoripyöräreissulla oli mahdollisuus poiketa ohimennen seuraavien asemien lähimaastossa.

206, Łężyce, Puola

Puolassa ajettiin betonilaattatietä pienen mäen päällä olleen 206:n alapuolelta ohi (portti oli kiinni) ja yksikaistaista asfalttitietä lehtometsäalueen läpi pientä jokea sekä sen vierustan mukulakivitietä seuraillen oikealle ylös Rumiaan.

Ensimmäinen käynti entisen rautaesiripun itäpuoleisen BARS-verkon tropo-aseman lähimaastossa joskin (mastoja ja) hieman vesitornia muistuttavia, yläosaltaan kaksikerroksisia paljaita tai radomeilla varustettuja "peilinkannattimia" oli nähty jo aiemmin ajoreitin varrelta.

Tuolla on esimerkkinä entisen Itä-Saksan maaperällä käytössä ollut asema #303 'rakennuskuvineen' [L], lisää luettavaa ja katsottavaa löytyy seuraavista linkeistä.
Puola-24-206.jpg

BARS on piirretty punaisella.

1.2008.5 ja 1.2011.4 sekä 3.2018.6 näyttävät hieman erilaisia uudempia kuvia alueelta, joskaan troposcatter-mielessä ei mitään mielenkiintoista.

Muita BARS-linkkejä:
Alkuun

ALAZ, Lammersdorf, Saksa

Hyvää nousua ja laskua oli tarjolla ajosuunnassa tullen - mennen kun tuokin paikka oli niillä lähialueen korkeimmilla maastonkohdilla. Avointen porttien kautta molemmille alueille pääsi poikkeamaan vapaasti.

Tuon seuraavan linkin valokuva on otettu ylempää suurinpiirtein tuon keltaisen viivan jatkeelta (Swingaten suunnan neliskanttiset peilit ja valokuvaan eritellyt alueen osat näkyvät myöhemmissä valokuvissa, linkin sivustolta löytyy paljon muutakin kuvamateriaalia).
Saksa_24_ALAZ-Lammersdorf.jpg Karttapohjan © www.openstreetmap.org/copyright

'Ace High' vihreällä, 'RAF' keltaisella ja moottoripyörän paikannuspisteiden välit violetilla.

Kuvaussuunta on tuon puolikaaren kohdalta Swingateen, UK päin ja sama suurempana [L].

Saksa_24_ALAZ_Lammersdorf-Dover_700.jpg Kännykän käsittelemätön HRD-kuva menee hieman yliteräväksi.

Ranskan suunnan poistettuihin peileihin ja alueen keskelle näkymä on vielä enemmän vesakoitunut [L].

Saksa_24_ALAZ_Lammersdorf-Ranska_700.jpg

Ylempänä sisääntulotien vieressä olevan rakennuksen [L] sisällä oli rakennus- tai purkuporukka töissään ja sen viereisestä risteyksestä oikealle oli kaiveltu sekä tasoiteltu jälkiä kaivinkoneella - ehkä tuokin paikka siivotaan ja maisemoidaan asianmukaisesti.

Alkuun

DTOZ, Kollemorten, Tanska

Viimeisen mutkan portti oli kiinni, niinpä käännyin takaisin tuohon asfaltoidulle peltotielle. Siellä olevan ristikkomaston yläpään varustuksesta on ainoastaan nuo verkosta löytyneet valokuvat [L], [L] ja [L], lisää kuvia löytyy ..torphoej_09.jpg saakka, © OZ1LN.

Asemapaikka näyttää vanhoissa valokuvissa tuolta
ja kartalla suurinpiirtein tuolta mp:n jättämien paikannuspisteiden ja violettien viivojen alla.

Tanska_24_DTOZ_Kollemorten.jpg Karttapohjan © www.openstreetmap.org/copyright

Hyvät olivat lähdöt pohjoiseen ja luoteeseen, kuvassa esteistä vapaa horisontti maanpinnalta Norjaan.

Parempia mastosta otettuja kuvia Norjan suuntaan löytyy tuolta: [www.oz1ln.dk/kort_og_lister/billeder/torphoej_06.jpg ja ..torphoej_08.jpg].

Tanska_24_DTOZ_Kollemorten-lahto-Norjaan.jpg

Tuo kartassa näkyvä radioamatööriasema OZ7CER-1 lienee muun muassa 2m/70cm/APRS-toistin ja gateway.
Ja sen listalta löytyi ohiajopäivältä muun muassa nuo [L].

Alkuun

AEMZ, Emden, Aurich. Saksa.

Paikka on siivottu ja ennallistettu hyvin eikä alla näkyvän linkin aikaisista antenni- tai muista rakenteista alueen keskellä näkynyt jälkiä.
Alueen keskustan aukioilla oli enää mehiläispesiä ja reunoilla hyvin leviävää vesakkoa.

24_syksy_Saksa_Aurich_AEMZ.jpg

Alkuun

Muutamia muita aiheeseen liityviä tai sitä sivuavia linkkejä satunnaisessa järjestyksessä:
http://www.mediasuk.org/iw0hk/giogo.htm
Chain:
Troposcatter-järjestelmän antenneja ja sijaintipaikkoja sekä paikallisia teknisiä ratkaisuja on tähän mennessä nähnyt jo sen verran, että enää ei ole sen suurempaa eforttia uusien asemapaikkojen luo hakeutumiseen. Paitsi jos sellainen sattuu sopivasti ajoreitin lähelle.
Asemilla aina pyörineen Nobreak-järjestelmän ("samalle akselille" sijoitettu sähkömoottori - 5,5 tonninen vauhtipyörä - generaattori) näkeminen käyttökunnossa tai jopa kuuleminen käytössä olisi plussaa. Sellaisellahan muun muassa IDGZ kesti sähkökatkosta vajaan minuutin ilman vaikutusta koko ajan toiminnassa olleisiin radiolaitteisiin, ennen kuin sen kaksi isoa dieselgeneraattoria oli käynnistynyt, synkronoitunut ja ottanut aseman tarvitseman energiatarpeen tuotannon harteilleen.

Nobreak-laitteiden kolmivaihegeneraattorin ko. vauhtipyörän pyörimiseen sitoutuneesta liike-energiasta muodostama jännite riitti, joskin taajuus laski enemmän viidestäkymmenestä hertsistä - joka oli tietysti huomioitu laitteiden suunnittelussa. Niin ainakin luki laitteen toimintaperiaatetta IDGZ:lla selventäneessä artikkelissa.

Vanhan viestimiehen harrastuksen osa se on tuokin siinä missä puskaworkkiminen, QSL-korttien sekä radioilla workittujen uusien maiden keräily ja muut vastaavat. Samoin Shetlannilla 220-metrisen mäen yläpää (Mossy Hill/ UMSZ), sekä sen ylimmän saaren (Unst) pohjoispäässä oleva alue RAF Skaw ja sen kyltin [L] paikka #1, eli Receiver block tulivat hetkeksi tarjolle radioamatöörien SSB- ja FT8-moden käyttämillä HF-taajuuksilla kesällä 2019.
Toivottavasti noista yllä mainituista löytyi jotain historiallisesti uutta ja mielenkiintoista luettavaksi sekä katsottavaksi.

Kari

Alkuun      Matkat-sivu