Verkot olivat
käytössä suurinpiirtein 1960-luvulta
1990-luvun
puoliväliin saakka kattaen suuren osan entisen
itäblokin
rajoilta
Aleuteilta Alaskan, Grönlannin, Islannin, Fär-saarten
kautta
Euroopaan Norja sekä Tanska mukaan lukien ja edelleen
Välimeren kautta
aina Turkin itäreunalle saakka. Tekniikan
käyttäjiä oli ja on
monia muitakin, osa myös sen ajan ja nykyisillä
vastapuolilla.
Järjestys on
vierailuvuosi kullekin erikseen kuvatulle asemapaikalle,
paitsi
aiempaa käyntiä täydentävä
käynti
uudelleen po. asemapaikalla.
www.oh5xb.fi-sivustoon
tallennettuun sisältöön
viitataan merkinnällä [L].
Muut alemmaksi tekstimuotoon auki
tallennetut,
ulkoisiin
lähteisiin viittaavat linkit
toimivat maaliskuussa 2025.
Kaikki käydyt paikat löytyvät tuolta [
L]
punaisella viivalla ympyröityinä; oranssi
väri kertoo
niiden lähellä tai porteilla
käymisestä.
Google Earthin © ja sen
Tropo.kmz:n
yhdessä muodostama kuva näkyy alla.
Tasokuvana
sama
esimerkiksi EU-näkökulmasta näkyy noin
[L].
Viivojen
värit erottelevat
eri verkot toisistaan, kuten
- Vaalea vihreä:
Ace High
- Violetti: European
troposcatter
Army, ET-A ja USAREUR
- Vaalea sininen: NARS
- Tummempi sininen: 486L
MEDCOM,
STRATCOM
- Keltainen: RAF
ja British
Telecom
- ja niin
edelleen
Karttapohjan © Google
Earth
Alkuun
Toinen näkymä samasta
aiheesta:
- http://rammstein.dfmk.hu/~s200/tropo.html
Yksi syy miksi moiseen
järjestelmään ja asemaverkkoon sijoitettiin
tuhoton
määrä resursseja, vaivaa sekä
työpanosta
lienee tiedontarpeen lisäksi
teknisesti
tiedonsiirtotavan suuri luotettavuus ja käytettävyys
(99,98%
ajasta). Sekä sivusta kuunneltavuuden ja
häirittävyyden
vaikeus, johon ei muilla senaikaisilla
radioverkoilla
samassa mittakaavassa päästy [
L].
Putkien vaatima ylläpitotyön
määräkin
väheni ja yhteyksien
laatu parani puolijohdetekniikan korvatessa vanhenevaa putkitekniikkaa.
Satelliittien tulo,
tekniikan vanheneminen, ongelmat asemaverkossa kuten
DYE-2
[L],
todennäköisesti myös
tähtitieteellisen suuret ylläpito-
ja käyttökustannukset
tekivät noista verkoista tarpeettomia, joskin samaa tekniikkaa
helposti siirreltävänä
käytetään edelleen muun muassa joidenkin
armeijoiden
tarpeissa.
Tuolta löytyy lisää tietoa ko. verkossa
käytetystä
radiotekniikasta ja muustakin.
Kuvat
radiolaitteista AN/FRC-39(V)
[L],
AN/FR-56(V) [L].
- https://www.academia.edu/33568987/Introduction_to_Troposcatter_Communications
- https://en.wikipedia.org/wiki/Tropospheric_scatter
- https://www.usarmygermany.com/Sont.htm?http&&&www.usarmygermany.com/units/Signal/USAREUR_SignalCorps%201.htm#ACEHIGH
- https://en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic_Radio_System
- https://en.wikipedia.org/wiki/Allied_Command_Europe_Highband
- https://www.subbrit.org.uk/features/ace-high-nato-communications-system/
- https://www.ace-high-journal.eu/index.html
Ja tuolta noin
viisimegainen
.pdf-kooste [
L]
osin ehkä tällä sivulla mainituista
sekä
muista vuosien kuluessa
vastaan tulleista kirjoituksista. Osa on käännetty
ohjelmallisesti muun muassa italiasta englanniksi mikä saattaa
hyvinkin näkyä kyseisen kohdan tekstin laadussa tai
sisällössä.
DYE-2:n kuvia ja paljon
muuta löytyy tuolta
- https://lswilson.dewlineadventures.com/dye2visitjul03/
Copyright kuuluu
kaikille
niitä tehneille ja koostaneille asianosaisille (kirjoittajat,
sisällön tuottajat ja mahdolliset omistajat,
Google Maps ©-
ja
Google Earth
©-kartat,
www.openstreetmap.org/copyright,
" ja niin
edelleen),
minulle
ainoastaan itse ottamieni kuvien ja kommenttieni osalta.
Alkuun
2008
Mustat kukkulat,
Saksa
- https://www.usarmygermany.com/Units/Signal/Feldberg%20AFEZ%20ACE%20HIGH.jpg
- https://www.ace-high-journal.eu/gallery/d83Fe1983--16-.jpg
- http://www.afez-feldberg.de/NATOFeldbergTroposcatterLink-Dateien/image002.jpg
- https://freiburg-schwarzwald.de/fotos08nov/feldberg-afez.JPG
- http://www.afez-feldberg.de/
Vasta vuoden 2008 mp-reissulla [
L] oli mahdollisuus
poiketa
AFEZ sijaintipaikan
maastossa
Feldbergissa
(IDGZ:n
vasta-asema)
.
Tosin vain
tuolla oikean yläkuvan mäen alarinteen
hotellissa ja
parkkialueella ylös rinteeseen vievän
hiekkatien oltua
puomitettu. Koska
molemmat
Feldbergin puoleiset tropo-asemapaikat mäen
päällä oli jo
silloin
purettu ja
niiden sijaintipaikat maisemoitu, ei sinne
pääsemättömyys haitannut.
Netin hakukoneilla
löytyy
käytönaikaisia valokuvia sieltä.
Tropo.kmz.
Karttapohjan
© Google Earth
'Ace High' on piirretty vihreällä ja '486L, MEDCOM'
violetilla.
Alkuun
2009 Islanti
ja
Fär-saaret
Vuoden 2009
mp-reissun varrelle
osuivat NARS-verkon asemapaikoista #41, #42 ja #43.
- https://en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic_Radio_System
- https://667thacandw.weebly.com/landscapes.html
- https://coldwarsites.net/country/iceland/keflavik-airbase-reykjavik/
- https://wikimapia.org/22248289/DYE-5-NARS-41-Troposcatter-Communications-Site
- https://667thacandw.weebly.com/facilities-of-h-3.html
Tropo.kmz.
Karttapohjan
© Google Earth
'NARS' on piirretty vaalensinisellä.
Alkuun
Islanti.
41:
Sijaintipaikka
Keflavik
on kansainvälisen lentokentän
KEF
läheisyydessä Reykjavikista nelisenkymmentä
kilometriä länsilounaaseen.
Tropo.kmz. Karttapohjan © Google
Earth
'NARS' on piirretty vaaleansinisellä ja 'DEW Line' violetilla.
41:n alapuolella oli
Rockville
-tutka-asema [
L]
maahan
jo
tasoitettuine jäänteineen. Vain kivi- ja
betonijalustat, tiet
ja pientä silppua on jäljellä. Alueen
ympäristössä näkyy vanhoja
jäänteitä
myös muista antennirakenteista, kuten [
L].
- https://en.wikipedia.org/wiki/Rockville_Air_Station_(Iceland)
Alkuun
42: Sijaintipaikka
on hieman
koilliseen
Höfnista.
Oranssit soikiot viittaavat vanhempaan paikkaan seuraavassa kuvassa.
Tropo.kmz. Karttapohjan © Google
Earth
Vanhemman installaation betonijalustat ja parakkien pohjia
näkyy vielä. Nuo
taustan
lähiesteet
eivät jatku liian pitkälle vasempaan Höfnin
suuntaan:
Uudemman aseman peilien harmaat betonijalustat
näkyvät
kuvassa vasemmalla "vesirajassa".
Kuvasta oikealle on muun muassa tutka-asema ja majakka.
Artikkelin alin
asemapaikkakuva on otettu 42:lta, tropo-peilitkin
näkyvät hyvin.
- https://coldwarsites.net/country/iceland/keflavik-airbase-reykjavik/
Alkuun
Fär-saaret.
43:
Sijaintipaikka on
Sornfelli.
Aikoinaan asemapaikka on näyttänyt tuolta:
- https://www.ace-high-journal.eu/gallery/D100EAA_04--4-.jpg
Tropo.kmz. Karttapohjan © Google
Earth
Rakennukset
olivat ylempänä seuraavana näkyvän
rinteen
juurelle
(sen
risteyksessä oikealle näkyy
huonosti musta mp)
tasoitetulla
alueella ja Skotlantiin suunnattu
lähin peili viereisessä
ylärinteessä oikealla.
Mäen päällä
taaempana näkyvä
tutka-asema
suljettiin
2007 ja sen suunnitellusta uusimisesta löytyy muun muassa alla
näkyviä
paikallisia puheenvuoroja. Flikr
näyttää myös drone-kuvia suoraan
huipun
päältä muun muassa tuohon purettavaan
tutkakupuun
päin.
- https://wri-irg.org/en/story/2021/faroes-islanders-protest-new-nato-radar-station
- https://www.flickr.com/photos/tags/sornfelli/page5
Alkuun
Puretun, siivotun ja ennallistetun #43:n paikka.
Peilit
Islantiin
(
#42, Höfn)
olivat
jyrkänteen reunalla vasemmalla, Skotlanti (
#44, Mormond Hill) [
L] oikealla.
Kuvaajan selän takana on
Torshavnin
radioamatöörikerhon
OY6FRA käyttämä masto [
L]
koppeineen ja ainakin VHF-toistinasemalla varustettuna.
- https://www.360cities.net/image/sornfelli-faroe-islands?utm_source=google_earth&utm_medium=all_images
Alkuun
2011
ja 2017 Italia
Vuoden 2011 mp-reissulla
silmien eteen
aukeni tuo Garda-järven lähellä oleva
troposcatter-releasema
IDGZ
[
L].
Tropo.kmz. Karttapohjan © Google
Earth
'Ace High' (tropo scatter) on piirretty vihreällä ja
LOS-linkki oranssilla.
Karttapohjan © Google
Earth
LOS-linkki
oranssilla, Troposcatter vihreällä.
Kävin silloin asemalla kiertelemässä ja
kuvaamassa
tyhjennetyissä rakennuksissa sekä tuolla tasaisella
ulkoalueella. Pari
paikallista henkilöä vietti
samaan aikaan päiväänsä sen
majoitusrakennuksen
katolla,
eivätkä jäljistä
päätellen olleet
ainoita - jotkut urbaaniseikkailijat viettivät
youtube-videoiden
perusteella siellä myös öitä
teltoissaan.
Alkuun
Aseman
valkoinen vedenpumppaamo näkyy alempana kuvan keskivaiheilla
hiekkatien päässä. Vuonna 2017 se saattoi
hyvinkin olla
taas käytössä vasemmalla hieman
alempana olleen
vesialtaan
ylläpidossa.
Pääportti ylätasolla [
L], sisäpihaa [
L], näkymää tulotien suuntaan [
L].
Suuret peilit on suunnattu
Saksaan Mustille kukkuloille ja nuo pienemmät
LOS-linkkipeilit Italian
Cavrianaan, IMBZ:n
suuntaan
- https://www.ace-high-journal.eu/linienplan-von-1976.html
Peilin pintarakennetta sivusta [L].
Salamaniskusuojaus
on todella kattava kiertäen tiheästi
silmukoituna
verkkona kaikkien rakennusten katot ja
muut yläpuoliset rakenteet.
Majoitusrakennuksen
välikatolla
oli jossain vaiheessa ollut tulipalo, syttymissyynä
ehkä
purkutyöt tai jokin muu kuin salama kun rakennus ei palanut
kauttaaltaan.
Alkuun
Suuri peilipinta-ala
vaatii melkoiset tukirakenteet ja jämäkät
jalustat
kestääkseen vuoristossa kymmeniä vuosia
vaikuttavat
myrskytuulet lumikuormineen.
Edellisen kuvan oikeanpuoleisen rakennuksen
päädyssä oleva isojen peilien kulkuaaltoputkien
läpimeno syöttötorville päin.

Syöttötorvet
ilman kulkuaaltoputkia omissa mastoissaan isojen peilien
syöttöpisteissä.
Lähetysteho oli korkeintaan 50 + 50
kilowattia, hengenvaarallinen tehotaso syöttötorvien ja
peilien väliin lentäneille siivekkäille. Noissa
käytetty taajuusalue on kannykkäverkkojen
käyttöön allokoitujen taajuuksien suunnalla.
Pääteputket olivat kuvien perusteella fyysistä
kokoluokkaa ISO.
Vuoden 2017 autoreissulla ajoimme Irman ja mopsien kanssa tuon ohi;
toisesta Saksan Mustille kukkuloille (AFEZ) suunnatusta peilistä
alkaa putoilla heijastinpinnan alumiinilevyjä. Aika ja olosuhteet
tekevät tehtäväänsä.
Alkuun
2019
Iso-Britannia
Vuoden 2019 autoreissulla
oli
mahdollisuus poiketa kuvaan ympyröidyillä
asemapaikoilla. Jos
nyt ei aivan entisen aseman alueella,
niin lähellä
menemättä vielä
käytössä
oleville
MoD-
tai
muilla kieltomerkeillä varustetuille alueille
.
Tropo.kmz. Karttapohjan © Google
Earth
'Ace High' vihreällä, 'NARS'
vaaleansinisellä, 'BT'
keltaisella, 'RAF' (Swingate) keltaisella ja 'ET-A, USAREUR'
violetilla.
Osa
on päällekkäisiä ja vain toisen
väri
näkyy kuvassa.
Alkuun
Doverista
Bournemouthiin
Pari
troposcatter-radioasemien paikkaa
ohitettiin, esimerkiksi ensimmäisellä (
Swingate) Doverin
kallioilla on
Ministry of Defence
edelleen
läsnä, eikä sinne ensimmäisten
englantilaisten
WW
II-tutkamastojen ja RAF:n entisten tropopeilien
sijaintipaikalle ollut pääsyä.
- https://en.wikipedia.org/wiki/Swingate_transmitting_station
- https://cromwell-intl.com/travel/uk/swingate-chain-home/
- https://cromwell-intl.com/travel/uk/dover/
Noihin sen
sijaan päässee ainakin johonkin aikaan vuodesta.
Toinen, yhtä peruskorjattua rakennusta lukuunottamatta
täysin
siivottu
asemapaikka
UMAZ
Coldblow
Lanen varrella Maidstonen koillispuolella
oli nykyään muutaman
upouuden pientalotontin
alla. Vain lyhyen uuden
kadunpätkän nimi
Ace High Street
sekä
alueen helposti tunnistettavat ulkorajat muistuttivat
menneistä
ajoista.
- https://www.ace-high-journal.eu/london.html
- https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NATO_%22Ace_High%22_station,_Coldblow_Lane,_Friningham_-_geograph.org.uk_-_306123.jpg
- https://i674.photobucket.com/albums/vv105/hettonpilgrim/Coldblow%20Ace%20High%20Relay%20Station/P1000512.jpg
- https://www.subbrit.org.uk/sites/coldblow-ace-high-relay-station/
Karttapohjan ©
Google Maps
Korkeasta
sijaintipaikastaan
(GE:n
mukaan
195
metriä) johtuen siellä saattaa
sikäläisissä
syys- ja talvimyrskyissä olla aidosti
jäätävän
kylmää, alueen ohittavan tien
nimenkin niin
velvoittaessa.
Hyvin sieltä kuuli auton katolla olevalla
VHF/UHF-piiskalla
145,500-145.525 MHz FM:lla
keskustelleita
paikallisia radioamatöörejä.
Alkuun
Shetlanti
Seuraava paikka tuli
vastaan
Shetland
Islands-saarilla, josta
myös radioamatööriyhteyksien pito oli
mahdollista
kartalla näkyvistä paikoista.
Karttapohjan
© Google Maps.
Lewenwickin leirintäalue
on itseasiassa aavistuksen karttaan piirrettyä vasemmalle
osoittavaa punaista nuolenpäätä
pohjoisempana.
Lerwick
-
leirintäalue saaren
eteläpäässä
Lerwickin satamaan
saapumisen ja
sieltä länteen suuntautuneen ajolenkin
jälkeen oli aika
lähteä etelään kohti kahta korkeata
mäkeä, joilla aikoinaan oli kaksi
troposcatter-verkkojen
asemaa.
Levenwick
Campsite
näkyy alemmassa kuvassa kauempana oikealla. Punaiset
tähdet
näyttävät mistä
GM/OH5XB
oli äänessä.
Alkuun
==> Panoraamakuvan oikea reuna on kauempana
oikealla.
Toisen maailmansodan aikana siellä toimi
RAF-Scousburgh.
Myöhemmin hieman sen alapuolella (
Scousburgh Hill) sijaitsi
British Telecom:n
Skotlantiin ja öljynporaustorneihin yhteyttä
pitänyt
asema lukuisine peileineen. Niistä on edelleen
jäljellä
betonijalustoja, asfaltoituja teitä, betonisia aitarakenteita
lankoineen sekä rakennusten pohjia.
- https://ahistoryofrafsaxavord.blogspot.com/2018/12/raf-scousburgh.html
- https://www.emnplant.co.uk/news/scousburgh-hill-demolition
Tropo.kmz. Karttapohjan © Google
Earth
'Ace High' vihreällä, 'NARS'
vaalensinisellä, 'BT' keltaisella.
Sen pohjoispuoleisella
kukkulalla ollut, vuosina 1962-1995 Shetlannin
pohjoispäähän
Unst-saarelle
yhden [
L]
toistinaseman kautta LOS-linkeillä, sekä kauemmaksi
horisontin taakse Skotlantiin
UMOZ,
että Norjaan
NLYZ
kytkeytynyt Ace High-verkon releasema alueineen oli puhdistettu ja
purettu, rouhittu paloiksi sekä jäänteet
peitetty
pintamailla. Sen kulkuportin etupuolella on rinteessä
vielä
BT:n
peilien jalustoja ja voimakonerakennus (todennäköisesti).
Pyöreät peilit 2+2 kpl alla olevien
linkkien kuvissa
oikealla olivat
Ace
High-verkon pidemmille yhteysväleille
tarkoitettuja ja pari
reunimmaista vasemmalla vielä yhden öljynporaustornin
suuntaan (
BT)
.
Tuosta
alimman
linkin kautta löytyy melkoinen
määrä materiaalia
myös Unst-saaren pohjoispään tutka-aseman (Saxa Vord)
vaiheista.
- https://www.flickr.com/photos/angusinshetland/17506316586/in/photostream/
- https://www.flickr.com/photos/angusinshetland/17506256736/in/photostream/
- https://media.subbrit.org.uk/10295/1551799837-soldier4.jpg
- https://ahistoryofrafsaxavord.blogspot.com/2011/04/ace-high-in-shetland.html
- https://ahistoryofrafsaxavord.blogspot.com/2012/03/contents-list.html
Alkuun
Fareham
- Harwich
Farehamista
lähdin katsomaan
yhtä korkeammalla olevaa ex.
tropo-asemaa
(
Stenigot; Manor Hill,
UBIZ).
- https://www.lincolnshirelive.co.uk/news/history/history-lincolnshires-giant-cold-war-5223139
- https://www.ace-high-journal.eu/binbrook.html
Tuon
lähemmäksi
en viimeistä pellonkulmalla lojuvaa peiliä viitsinyt
mopsien kanssa kävellä
välissä olleen,
viljaa kasvaneen pellon vuoksi. Mastonpuoleisella
sivulla oli korkeampaa verkkoaitaa
ja lähellä varoitus aitauksessa
vapaina
liikkuvista häristä.
Vuonna 2020
tuon
viimeisenkin
peilin kohtaloksi tuli romuttaminen ilmeisesti alueella
kävijöiden määrän
vähentämiseksi.

Kuvattu
peltotieltä noin 500 metrin
päästä.
Sama ja/tai vastaava masto suurempana + muuta
niihin
liittyvää materiaalia löytyy
vähän
alempaa otsikon Chain-linkkien
kautta.
Päivän toiseksiviimeinen
kohde oli Harwichin lähellä ollut
Hook van Hollandin
tropoaseman vasta-asema
Martlesham
Heath. Hollantiin suunnatut
kaksi matalampaa mastoa niiden
yläpäässä vielä
kiinni olevien tropo-peilitukien kanssa näkyy kuvassa
keskellä.
Oikeanpuoleinen lienee ollut myös paikallisten LOS-linkkien
tukirakenteena.
Vihreä
rakennus vasemmalla, entinen generaattorisähköasema
pikkumaston kohdalla toimii nykyään
ilmailumuseona.
'ET-A,
USAREUR'
Harmi etten ehtinyt
portille saakka
museon aukioloaikana. Suoraan
Farehamista sinne ajamalla olisi ehtinyt kyllä mutta nyt
käyty
Stenigot olisi
jäänyt väliin - joku sunnuntainen
sadepäivä
tuonne lienee helpompi mennä.
- http://www.bunkertours.co.uk/autovon.html
- https://www.subbrit.org.uk/sites/ipswich-usw-autovon-telephone-exchange/
- https://www.youtube.com/watch?v=BKJ0kEcVwOY
- http://www.ukairfields.org.uk/foxhall-autovon.html
- https://usarmygermany.com/Sont.htm?http&&&usarmygermany.com/Units/Signal/USAREUR_SignalCorps%20AUTOVON.htm
PÄIVITYS
31.10.2024
Alue oli avoimena 22.9.2024 käydessäni
[L],
jolloin pääsi tutustumaan sekä
vasemman reunan vihreään
lentokonemuseoon, että
oikealla mastojen luona näkyvän matalan vaalean
rakennuksen
vastaaviin näyttelytiloihin.
Aluetta lähemmin [
L], [
L]. Kaksi
esittelyseinää yleiskuvina [
L], [
L].
Seuraavat kuvat on otettu kuvan keskellä olleen harmaan
rakennuksen
oikealla puolella olleen
Autovon-keskuksen
päädyssä
olleesta
esittelytilasta. Kuvassa vasemmalla näkyvät kaksi
suurinta
karttapohjoisen suunnan ristikkomastoa ja muutamia rakennuksia on
purettu pois. Jenkit tyhjensivät tilat kaikesta materiaalista
poistuessaan.
© Suffolk Aviation
Heritage Museum
© Suffolk Aviation
Heritage Museum
Verkon periaatekuvassa näkyviä
Autovon-vaihteita
oli
yhdistetty toisiinsa muun muassa Tropo Scatter- ja
LOS-linkkiyhteyksillä.
© Suffolk Aviation
Heritage Museum
© Suffolk Aviation
Heritage Museum
Lisää ja tarkempaa materiaalia löytyy tuolta
museon
esittelytiloista.
Sekä
- http://www.bunkertours.co.uk/autovon.html
Alkuun
2019
Hollanti
Hook
of Holland
Kuvan asema sijaitsee Hook
of
Hollandissa. Vasemmalla on satama, edessä meri ja oikealla
pohjoisessa suurehko saksalaisten
WW II-aikainen bunkkerialue.
'ET-A,
USAREUR'
Taaemmat peilit on
suunnattu Harwichiin ja edustan Niederkrüchteniin, Saksaan.
Syöttötorvet kulkuaaltoputkineen on
kerätty pois ja verkkomainen heijastava sisäpinta
on jo osittain putoillut
maahan.
Opasteen © tekijöillä
Kyltti kokonaisuudessaan [
L].
Alkuun
2023
Norja
Norjassa oli mahdollista poiketa kahdella eri asemapaikalla
kesäkuussa 2023. Oheisten linkkien kautta löytyy
tarkempia
tietoja molemmista kohteista.
Alkuun
NSMZ,
Stormyrheia
- https://ace-high-journal.eu/kristiansand.html
Mäen päällä korkeimmalla kohdalla,
asema laitteineen on ollut tuon opasteen oikealla puolella.
Eikä näkymissä aseman kolmeen
pääilmansuuntaan ollut valittamista.
Kuvassa näkyvän opasteen kartta näytti
tuolta [
L]
Copyright opasteen ja kartan
tekijöillä.
Hyvin on tuokin peilin jalka ollut kiinni kalliossa.
Päärakennuksen paikka alueen
sisäänkäynnin suunnalta kuvattuna.
Kivitolppa ja opaste ovat taustalla näkyvän
kallioseinän
luona. Todennäköisesti
radioamatöörien uusi masto
oli kuvasta muutaman kymmenen metrin päässä
vasemmalle.
Alkuun
NSBZ,
Selbu
- https://ace-high-journal.eu/trondheim.html
Puomin takaiselta mäeltä ei enää
löytynyt
mitään selkeitä viitteitä
menneistä
troposcatter-järjestelmistä sen ollessa
nykyään
muussa käytössä.
Hyvä on ollut lähtö pohjoisempaankin
horisonttiin päin.
Eipä tuollakaan ollut komeita maisemia lukuun ottamatta
mitään historiallisesti kiinnostavaa enää
jäljellä.
Alkuun
2024
Kesäkuun alun moottoripyöräreissulla oli
mahdollisuus poiketa ohimennen seuraavien asemien
lähimaastossa.
206,
Łężyce, Puola
Puolassa ajettiin betonilaattatietä pienen mäen
päällä olleen 206:n alapuolelta ohi (portti
oli kiinni)
ja yksikaistaista asfalttitietä lehtometsäalueen
läpi
pientä jokea sekä sen vierustan
mukulakivitietä seuraillen
oikealle ylös Rumiaan.
Ensimmäinen käynti entisen rautaesiripun
itäpuoleisen
BARS-verkon tropo-aseman lähimaastossa joskin (mastoja ja)
hieman
vesitornia muistuttavia, yläosaltaan kaksikerroksisia paljaita
tai
radomeilla varustettuja "peilinkannattimia" oli nähty jo
aiemmin
ajoreitin varrelta.
Tuolla on esimerkkinä
entisen Itä-Saksan maaperällä
käytössä
ollut asema #303 'rakennuskuvineen' [
L],
lisää luettavaa ja katsottavaa löytyy
seuraavista linkeistä.
- https://pl.wikipedia.org/wiki/BARS
- https://www.ausairpower.net/APA-Troposcatter-Systems.html
(tuollakin
käytössä ollutta kalustoa)
BARS on piirretty punaisella.
1.2008.5 ja
1.2011.4
sekä
3.2018.6
näyttävät hieman erilaisia uudempia kuvia
alueelta,
joskaan troposcatter-mielessä ei mitään
mielenkiintoista.
Muita BARS-linkkejä:
- https://coldwar.pl/bars-201a/
- https://www.youtube.com/watch?v=m-5u8lvvfog (BARS 201)
- https://forum.odkrywca.pl/topic/188825-bars-%C5%82%C4%85czno%C5%9B%C4%87-troposferyczna/page/1
(sivut 1 - 6)
- https://www.modernruins.de/index.php/underground/bunkeranlagen/mfnv-nva/troposphaerenfunkzentrale-301
- http://www.bunker-wollenberg.eu/ (BARS
301)
- http://www.bunker-wollenberg.eu/index.php/fuhrpark/kamaz/r417-baget
- https://www.geschichtsspuren.de/forum/viewtopic.php?t=7223
- https://www.facebook.com/nva.bunkerwollenberg
- https://www.youtube.com/watch?v=oPrJvcr82Z0
(seuraavat kolme
youtube-videota liittyvät edellämainittuun)
- https://www.youtube.com/watch?v=Arbmnv8UMMc
- https://www.youtube.com/watch?v=P2O0Hup0nDQ
- https://www.youtube.com/watch?v=ZmEFJ_kXClg
- https://www.ratsnruins.co.uk/bars-501.html
- https://www.youtube.com/watch?v=aCa88kFGOVo
(BARS 501)
- https://m.blog.hu/ka/kameraaltal/image/BARS%20501/img_6335.JPG
- https://m.blog.hu/ka/kameraaltal/image/BARS%20501/seiko5.jpg
("found from forum taken
by 'seiko5' © at 1999")
Alkuun
ALAZ,
Lammersdorf, Saksa
Hyvää nousua ja laskua oli tarjolla ajosuunnassa
tullen -
mennen kun tuokin paikka oli niillä lähialueen
korkeimmilla
maastonkohdilla. Avointen porttien kautta molemmille
alueille pääsi poikkeamaan vapaasti.
Tuon seuraavan linkin valokuva on otettu ylempää
suurinpiirtein tuon keltaisen viivan jatkeelta (Swingaten suunnan
neliskanttiset peilit ja valokuvaan eritellyt alueen osat
näkyvät myöhemmissä valokuvissa,
linkin sivustolta löytyy paljon muutakin kuvamateriaalia).
- https://ace-high-journal.eu/lammersdorf.html
Karttapohjan © www.openstreetmap.org/copyright
'Ace High' vihreällä, 'RAF' keltaisella ja
moottoripyörän paikannuspisteiden välit
violetilla.
Kuvaussuunta on tuon puolikaaren kohdalta Swingateen, UK päin
ja sama suurempana [
L].
Kännykän
käsittelemätön HRD-kuva menee hieman
yliteräväksi.
Ranskan suunnan poistettuihin peileihin ja alueen keskelle
näkymä on vielä enemmän
vesakoitunut [
L].
Ylempänä sisääntulotien
vieressä olevan rakennuksen [
L]
sisällä oli rakennus- tai purkuporukka
töissään ja sen viereisestä risteyksestä
oikealle oli kaiveltu sekä tasoiteltu jälkiä
kaivinkoneella - ehkä tuokin paikka siivotaan ja maisemoidaan
asianmukaisesti.
Alkuun
DTOZ,
Kollemorten, Tanska
Viimeisen mutkan portti oli kiinni, niinpä
käännyin
takaisin tuohon asfaltoidulle peltotielle. Siellä olevan
ristikkomaston yläpään varustuksesta on
ainoastaan nuo
verkosta löytyneet valokuvat [
L], [
L] ja [
L], lisää
kuvia löytyy ..
torphoej_09.jpg
saakka, © OZ1LN.
Asemapaikka näyttää vanhoissa valokuvissa
tuolta
- https://ace-high-journal.eu/kollemorten.html
ja kartalla suurinpiirtein tuolta mp:n jättämien
paikannuspisteiden ja violettien viivojen alla.
Karttapohjan © www.openstreetmap.org/copyright
Hyvät olivat lähdöt pohjoiseen ja
luoteeseen, kuvassa
esteistä vapaa horisontti maanpinnalta Norjaan.
Parempia
mastosta
otettuja kuvia Norjan suuntaan löytyy tuolta: [
www.oz1ln.dk/kort_og_lister/billeder/torphoej_06.jpg
ja ..torphoej_08.jpg].
Tuo kartassa näkyvä
radioamatööriasema OZ7CER-1 lienee muun muassa
2m/70cm/APRS-toistin ja gateway.
- https://eu.aprs.fi/#!call=a%2FOZ7CER-1&timerange=3600&tail=3600
Ja sen listalta löytyi
ohiajopäivältä muun muassa nuo
[L].
Alkuun
AEMZ,
Emden, Aurich. Saksa.
Paikka on siivottu ja ennallistettu hyvin eikä alla
näkyvän linkin aikaisista antenni- tai muista
rakenteista
alueen keskellä
näkynyt jälkiä.
- https://www.ace-high-journal.eu/aurich.html
Alueen keskustan aukioilla oli enää
mehiläispesiä ja reunoilla hyvin
leviävää vesakkoa.
Alkuun
Muutamia muita aiheeseen liityviä tai sitä sivuavia
linkkejä satunnaisessa järjestyksessä:
- https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_White_Alice_Communications_System_sites
- http://www.kadiak.org/wacs/wacs.html
- https://www.dewlineadventures.com/
- https://en.wikipedia.org/wiki/Distant_Early_Warning_Line
- https://www.subbrit.org.uk/sites/fylingdales-long-range-radar-station/
- http://www.bunkertours.co.uk/autovon.html
http://www.mediasuk.org/iw0hk/giogo.htm
- https://www.usarmygermany.com/Sont.htm?http&&&www.usarmygermany.com/units/Signal/USAREUR_SignalCorps%201.htm#ACEHIGH
- https://www.ace-high-journal.eu/-ahin-tepesi,-site-30g.html
- https://www.usarmygermany.com/Units/USAFE%20Units/Partials_TUSLOG%209.htm
- https://www.usarmygermany.com/Units/USAFE%20Units/Partials_TUSLOG%208.htm
- https://www.usarmygermany.com/Units/USAFE%20Units/Partials_TUSLOG%207.htm
- https://www.usarmygermany.com/Units/USAFE%20Units/Partials_TUSLOG%206.htm
- https://www.usarmygermany.com/Units/USAFE%20Units/Partials_TUSLOG%205.htm
- https://www.usarmygermany.com/Units/USAFE%20Units/Partials_TUSLOG%204.htm
- https://www.usarmygermany.com/Units/USAFE%20Units/Partials_TUSLOG%203.htm
- https://www.usarmygermany.com/Units/USAFE%20Units/Partials_TUSLOG%202.htm#Pic2
- https://www.usarmygermany.com/Units/USAFE%20Units/Partials_TUSLOG%201.htm
- https://www.trrlsever.org/SEVERe/trrl_sever_e.html
- https://www.globalsecurity.org/wmd/world/russia/facility-radar.htm
Chain:
- https://www.subbrit.org.uk/sites/stenigot-chain-home-radar-station-and-ace-high-relay-station/
- https://i0.wp.com/thetimechamber.co.uk/beta/wp-content/uploads/2014/01/DSC_4043-Large.jpg
- https://wikimapia.org/22829451/Remains-of-RAF-Ventnor-Radar-Station
- https://live.staticflickr.com/4342/36455404402_1496b3d7c1_b.jpg
- https://live.staticflickr.com/3744/9136162103_14567a1d73_b.jpg
- https://cromwell-intl.com/travel/uk/swingate-chain-home/
Troposcatter-järjestelmän antenneja ja
sijaintipaikkoja
sekä paikallisia teknisiä ratkaisuja on
tähän
mennessä nähnyt jo sen verran, että
enää ei
ole sen suurempaa eforttia uusien asemapaikkojen luo hakeutumiseen.
Paitsi jos sellainen sattuu sopivasti ajoreitin lähelle.
- https://www.ace-high-journal.eu/technik--usv--o.h.--route.html
Asemilla aina pyörineen
Nobreak-järjestelmän
("samalle akselille" sijoitettu sähkömoottori - 5,5
tonninen
vauhtipyörä - generaattori) näkeminen
käyttökunnossa tai jopa kuuleminen
käytössä
olisi plussaa. Sellaisellahan muun muassa IDGZ kesti
sähkökatkosta vajaan minuutin ilman vaikutusta koko
ajan
toiminnassa olleisiin radiolaitteisiin, ennen kuin sen kaksi isoa
dieselgeneraattoria oli käynnistynyt, synkronoitunut ja
ottanut
aseman tarvitseman energiatarpeen tuotannon harteilleen.
Nobreak-laitteiden kolmivaihegeneraattorin ko.
vauhtipyörän
pyörimiseen sitoutuneesta liike-energiasta muodostama
jännite
riitti, joskin taajuus laski enemmän
viidestäkymmenestä
hertsistä - joka oli tietysti huomioitu laitteiden
suunnittelussa.
Niin ainakin luki laitteen toimintaperiaatetta IDGZ:lla
selventäneessä artikkelissa.
Vanhan viestimiehen harrastuksen osa se on tuokin siinä
missä
puskaworkkiminen,
QSL-korttien
sekä radioilla workittujen uusien maiden keräily ja
muut
vastaavat. Samoin Shetlannilla 220-metrisen mäen
yläpää (
Mossy
Hill/ UMSZ), sekä sen ylimmän saaren
(Unst) pohjoispäässä oleva alue
RAF Skaw ja sen
kyltin [
L]
paikka #1, eli
Receiver
block
tulivat hetkeksi tarjolle radioamatöörien SSB- ja
FT8-moden käyttämillä HF-taajuuksilla
kesällä 2019.
- https://ahistoryofrafsaxavord.blogspot.com/2018/04/a-history-of-raf-skaw-ames-no56-part-1.html
Toivottavasti noista yllä mainituista löytyi jotain
historiallisesti uutta ja mielenkiintoista luettavaksi sekä
katsottavaksi.
Kari