Reitti Route66-muodossa.
Matkan pääkohteena oli Road Racing -kisat Anderstorpissa, Ruotsissa.
Ensimmäinen ulkomaille suuntautunut mp-reissu jännitti tietysti mutta onneksi mukana oli suurehko joukko kavereita, joiden kanssa oli ajeltu ja työskennelty jo pari vuotta yhdessä (kuten Imatran Moottorikerhon omat, kerhon väen kesken erittäin suositut "tehtäväreittiajot" vähintään kerran ajokaudessa kuvan osoittamilla, joka kerran vaihtelevilla reiteillä [L] rasteineen ja usein myös yöpymispaikkoineen, Imatran kansainväliset RR-kisat ja siellä moottoripyöräkokoontumiseen liittyvät tehtävät) sekä monet muut vastaavat yhteiset harrastukset ja riennot.
Tuohon aikaan oli aivan normaalia, että melkoinen osa vapaa-ajasta vietettiin muiden mp-henkisten henkilöiden kanssa yhtäällä paikallisen grillin pihalla notkuen ja toisaalla pitkin/poikin lähitiestöjä esimerkiksi 10 - 20 pyörän nipuissa ajellen. Kaakkois-Suomen tiestö 100 km joka suuntaan (pl. rajantakaiset alueet) kävi nopeasti tutuksi.
Ajokokemusta vähän isommilla pyörillä oli vuoden 1981 kesästä lähtien, mutta vain kotimaan kamaralta. Muun muassa inttiaikana sai ajella riittämiin kodin ja erään suuren eteläsuomalaisen viestioppilaitoksen väliä; sainpahan Guzzilla vähän matka-ajokokemustakin vaikka vain reilun parin sadan kilometrin paloina.
Ajomatka Ruotsin läpi oli ensimmäisellä kerralla tietysti uusi ja mielenkiintoinen, samoin ne laivaannousu-, pyörän parkkeeraus-, kiinnisitomis-, laivassaolo- ja laivastapoistumiskuviot Helsingin ja Tukholman satamissa. Paljon oli uutta opittavaa tarjolla sen reissun aikana!
Ajoreitti Ruotsissa seuraili paikallisia pikkuteitä, joiden lähistöllä tehtiin töitä isomman tien (nykyinen E4) pohjalle, jota hyödyntäen ajomatka Tukholmasta Anderstorpiin on nykyään noin 400 km suuntaansa.
Mantorpin RR-ratakin ohitettiin.
karttapohjan ©
Google Maps
Gislavedin ohituksen jälkeen eteen avautui Anderstorp:
karttapohjan
©
Google Earth
Kulkuvälineenäni oli Moto Guzzi GT-850, poliisien huutokaupasta Helsingistä pari vuotta aiemmin ostettu valkoinen varttikatettu entinen poliisipyörä, vuosimallia 1973. Muuten se oli niin sanotusti soiva peli, mutta sen rumpujarrut olivat luku sinänsä: varsinkin nelinokkainen etujarru piti käytännössä ainoastaan silloin kun ympäristön kosteusprosentti oli riittävän korkea (tai välittömästi hihnojen ja jarrurummun sisäpinnan karhennuksen jälkeen), vaikka jarrukahvaa veti niin että sormet olivat jo valkoisina. Ammattilainen olisi varmasti saanut siitä säätämällä paremman, mutta mistäs sellaisen olisi siihen hätään löytänyt kun maahantuojaakaan ei silloin ollut Auto-Novon lopetettua ja ruotsalaisten hoitaessa muun muassa varaosien toimitukset.
Kaasua nopeasti käännettäessä moottori pyrki kallistamaan pyörää, kiihdytettäessä perä alkoi nousta kardaanin vaikutuksesta ja sähkötkin (erityisesti tasavirtalaturi) taisivat olla alkujaan taattua Lucas, "Pimeyden tuoja" tai Magneto Marelli -laatua. Hauska ajopeli, harmi että se tuli hukattua seuraavan vuoden puolella vaikka hyvään kotiin Schenkille menikin.
Moto-Guzzi GT-850 sen virkakäyttäjien kokemusten valossa, Motouutiset.fi-linkki [L].
Kokonaisajomatka kotoa kotiin oli noin 2 300 kilometriä.
Kari